Marko kritizuje FIA za porovnání motorů a vyčísluje velkou ztrátu Renaultu

Petr Hlawiczka, 3. května 2017, 06:30 Google+

Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko pro Motorsport Magazin kritizuje metodiku FIA srovnávající pohonné jednotky a hovoří o ztrátě svého týmu na nejlepší. Z jaké části se na 1,7vteřinovém manku v Rusku podílel motor Renault a kolik z ní připadlo na jejich šasi RB13? V Barceloně očekávají velké zlepšení, ale letošní mistrovský titul už pomalu odepisují.

Počet komentářů:  27 komentářů (Poslední 05.05. 15:00) Napište svůj názor
Max Verstappen v závodě v Soči

Max Verstappen v závodě v Soči | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Velká cena Ruska pro vás nebyla tím nejlepším dodatečným narozeninovým dárkem, to jste ani nečekali. Ale nebyla ta ztráta až moc velká?
HM:
Ne. Určitě připadá z velké části hlavně na vrub motoru. To vede ta měření FIA k absurditám. Samozřejmě si také uvědomujeme, že naše šasi není tam, kde by mělo být. Schází nám přítlak.

V kvalifikaci vám scházelo 1,7 sekundy. Kolik z toho dělá šasi a kolik motor?
HM:
Kolem sekundy dělá motor a pět nebo šest desetin šasi.

Nemusí ale Red Bull uznat, že tovární Renault je příliš blízko?
HM:
To však platí vždycky jen pro kvalifikaci. Ve všech velkých cenách byl Renault v závodním režimu zase znatelně pozadu. Jejich kvalifikační rychlost je ale pozoruhodná.

Už jste zmínil ty simulace FIA. Tři desetiny sekundy vycházejí z referenčního okruhu v Barceloně. Rusko je pro motory mnohem náročnější.
HM:
Na tom nesejde, protože to je také závodní trať. Na Mercedes a Ferrari nám tedy stále schází nejméně 5 %. Tři procenta... Nevím, kolik toho musíte měřit, abyste se dopracovali k takovému číslu.

img-responsive

Helmut Marko (vpravo) s šéfem týmu Christianem Hornerem | foto: Red Bull Content Pool

S metodou simulace souhlasili i výrobci motorů, nejen FIA. Stále této metodě věříte?
HM:
Ne. K čemu nám je tak složitá metoda? Pokud Charlie Whiting říká, že jí nerozumí, pak nám stačí se podívat jen na kvalifikaci. Všichni v ní jezdí s maximálním výkonem a s minimální hmotností. Nechápu, co je tady třeba simulovat.

Nejjednodušší věc je vzít v úvahu kvalifikaci, její třetí část. Tam to vidí. V ní to je o absolutním výkonu motoru, nikoliv o jeho šetření. Nebo první motor ve čtvrtém závodě, pak výkon klesá. To všechno [simulace FIA] přece není pro určení maximálního výkonu motoru podstatné.

I tak ale v kvalifikaci hrají svou roli rozdíly v šasi.
HM:
Tak to máte i v závodě. Jen nikdy nemůžete zkontrolovat, kdo jezdí s jakým módem motoru.

Kdo by se měl zabývat tím, že tyto simulace nejsou správné?
HM:
Těžko říct. FIA by však měla zakročit. Proč neměřili Hondu?

FIA tvrdí, že v tom rozpětí [0,3 sekundy] musí být 3 ze 4 výrobců.
HM:
Jo, to jim stačí. Pak ale vidí, jak je ten výsledek zkreslený.

Jaký je vztah mezi Red Bullem a Renaultem? Před nějakou dobou jste měli větší problémy, pak se zdálo být vše v pořádku. A teď?
HM:
No jo, mají své potíže. Je tomu tak a já doufám, že především své problémy se spolehlivostí zase vyřeší. To musí udělat nejdříve, pak se mohou hnát za výkonem. Jde o nový motor, a to je právě ta smůla. Minulý rok nebyl z pohledu výkonu na čele, ale byl nejspolehlivějším. Neměli jsme s motorem jediný problém.

img-responsive

Red Bull chystá pro Barcelonu obrovské změny svého vozu RB13, dotáhne se na Mercedes a Ferrari | foto: Red Bull Content Pool

V roce 2021 se má objevit nový motor a mají být schválena nová pravidla. Doufáte, že se objeví nezávislý výrobce?
HM:
Myslím si, že Liberty Media se musí zajímat o show a o to, aby se sport stal znovu atraktivní. Nemůže být atraktivní, když pátý tým ztrácí na prvního 1,8 či 1,9 sekundy. V poli jsou velké rozdíly, proto nedochází k těsnému závodění.

Pokud jde o šasi, tak jste řekl, že nejste tam, kde byste chtěli být.
HM:
To není to, co jsme zvyklí předvádět. Doufám, že to naše novinky v Barceloně změní.

To jste poznali už během předsezónních testů v Barceloně a řekli jste, že očekáváte rychlou reakci. Na poměry Red Bullu to ale trvá celkem dlouho.
HM:
To proto, že jde o skutečně obrovské změny.

Mistrovský titul už je odepsaný?
HM:
Obávám se, že ano. Máme své problémy, Renault má své problémy. A jak jsem řekl, ztráta v oblasti motoru se oproti loňsku nesnížila.

Znamená to, že se Red Bull už soustředí na rok 2018?
HM:
Ne, budeme bojovat, dokud to půjde. Ještě se nevzdáváme. Nejprve se podíváme na to, jak si povedeme v Barceloně.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Marko kritizuje FIA za porovnání motorů a vyčísluje velkou ztrátu Renaultu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 27, poslední 05.05.2017 15:00 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 27 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Robert Kubica má za sebou druhý test s Williamsem FW36

Kubica má za sebou další "produktivní" test s Williamsem. Vrátí se do F1?

Fernando Alonso Hondu neustále kritizoval, v Japonsku je svým přístupem zklamal

"S Alonsem to bylo těžké, neustále nás kritizoval," mrzí šéfa Hondy

Jenson Button má výhrady jak k Formuli E, tak k IndyCar

Jak vnímá Button IndyCar a Formuli E? Nebere si servítky

Renault ztrácí nejvíce v kvalifikaci, chce proto změnit svůj přístup ke konstrukci motorů

Renault se u motoru pro rok 2018 zaměřuje na kvalifikační mód. Abiteboul vyčíslil ztrátu

Jak se žije bez F1? Ecclestone nic neskrývá

Ecclestone o roli "důchodce", novém působišti, svém odchodu a vztahu k Liberty Media

Daniel Ricciardo s Red Bullem v Suzuce

McLaren připouští, že mu po změně motoru bude dohnání Red Bullu zřejmě chvíli trvat

Fernando Alonso je s McLarenem před závodním víkendem v USA optimistou

Alonso je optimistou, McLaren s Hondou tuší v USA největší šanci z posledních 4 závodů

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (17:00 - 18:30)
    • 2. Trénink (21:00 - 22:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (23:00 - 00:00)
  • Neděle

    • Závod (21:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Robert Kubica

Kubica v úterý testoval s vozem Formule E v Doningtonu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kubica absolvoval první test s Williamsem, tým jeho výkon zhodnotil stručně + VIDEO

  2. Honda je výkonnostně velmi blízko Renaultu, tvrdí Hasegawa. O konceptu motoru nepochybuje

  3. Proč je Räikkönen nejlepším týmovým kolegou, kterého kdy Vettel měl?

  4. Ferrari na vratké lodi, Mercedes pod plnými plachtami a Nový Zéland znovu na scéně

  5. Smutný příběh Marie de Villotaové je uzavřen, došlo k dohodě se společností Manor

  6. "Po kolizi v Baku jsem cítil, že jsem Ferrari zklamal," přiznává Vettel

reklama