Marko kritizuje FIA za porovnání motorů a vyčísluje velkou ztrátu Renaultu

Petr Hlawiczka, 3. května 2017, 06:30 Google+

Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko pro Motorsport Magazin kritizuje metodiku FIA srovnávající pohonné jednotky a hovoří o ztrátě svého týmu na nejlepší. Z jaké části se na 1,7vteřinovém manku v Rusku podílel motor Renault a kolik z ní připadlo na jejich šasi RB13? V Barceloně očekávají velké zlepšení, ale letošní mistrovský titul už pomalu odepisují.

Počet komentářů:  27 komentářů (Poslední 05.05. 15:00) Napište svůj názor
Max Verstappen v závodě v Soči

Max Verstappen v závodě v Soči | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Velká cena Ruska pro vás nebyla tím nejlepším dodatečným narozeninovým dárkem, to jste ani nečekali. Ale nebyla ta ztráta až moc velká?
HM:
Ne. Určitě připadá z velké části hlavně na vrub motoru. To vede ta měření FIA k absurditám. Samozřejmě si také uvědomujeme, že naše šasi není tam, kde by mělo být. Schází nám přítlak.

V kvalifikaci vám scházelo 1,7 sekundy. Kolik z toho dělá šasi a kolik motor?
HM:
Kolem sekundy dělá motor a pět nebo šest desetin šasi.

Nemusí ale Red Bull uznat, že tovární Renault je příliš blízko?
HM:
To však platí vždycky jen pro kvalifikaci. Ve všech velkých cenách byl Renault v závodním režimu zase znatelně pozadu. Jejich kvalifikační rychlost je ale pozoruhodná.

Už jste zmínil ty simulace FIA. Tři desetiny sekundy vycházejí z referenčního okruhu v Barceloně. Rusko je pro motory mnohem náročnější.
HM:
Na tom nesejde, protože to je také závodní trať. Na Mercedes a Ferrari nám tedy stále schází nejméně 5 %. Tři procenta... Nevím, kolik toho musíte měřit, abyste se dopracovali k takovému číslu.

img-responsive

Helmut Marko (vpravo) s šéfem týmu Christianem Hornerem | foto: Red Bull Content Pool

S metodou simulace souhlasili i výrobci motorů, nejen FIA. Stále této metodě věříte?
HM:
Ne. K čemu nám je tak složitá metoda? Pokud Charlie Whiting říká, že jí nerozumí, pak nám stačí se podívat jen na kvalifikaci. Všichni v ní jezdí s maximálním výkonem a s minimální hmotností. Nechápu, co je tady třeba simulovat.

Nejjednodušší věc je vzít v úvahu kvalifikaci, její třetí část. Tam to vidí. V ní to je o absolutním výkonu motoru, nikoliv o jeho šetření. Nebo první motor ve čtvrtém závodě, pak výkon klesá. To všechno [simulace FIA] přece není pro určení maximálního výkonu motoru podstatné.

I tak ale v kvalifikaci hrají svou roli rozdíly v šasi.
HM:
Tak to máte i v závodě. Jen nikdy nemůžete zkontrolovat, kdo jezdí s jakým módem motoru.

Kdo by se měl zabývat tím, že tyto simulace nejsou správné?
HM:
Těžko říct. FIA by však měla zakročit. Proč neměřili Hondu?

FIA tvrdí, že v tom rozpětí [0,3 sekundy] musí být 3 ze 4 výrobců.
HM:
Jo, to jim stačí. Pak ale vidí, jak je ten výsledek zkreslený.

Jaký je vztah mezi Red Bullem a Renaultem? Před nějakou dobou jste měli větší problémy, pak se zdálo být vše v pořádku. A teď?
HM:
No jo, mají své potíže. Je tomu tak a já doufám, že především své problémy se spolehlivostí zase vyřeší. To musí udělat nejdříve, pak se mohou hnát za výkonem. Jde o nový motor, a to je právě ta smůla. Minulý rok nebyl z pohledu výkonu na čele, ale byl nejspolehlivějším. Neměli jsme s motorem jediný problém.

img-responsive

Red Bull chystá pro Barcelonu obrovské změny svého vozu RB13, dotáhne se na Mercedes a Ferrari | foto: Red Bull Content Pool

V roce 2021 se má objevit nový motor a mají být schválena nová pravidla. Doufáte, že se objeví nezávislý výrobce?
HM:
Myslím si, že Liberty Media se musí zajímat o show a o to, aby se sport stal znovu atraktivní. Nemůže být atraktivní, když pátý tým ztrácí na prvního 1,8 či 1,9 sekundy. V poli jsou velké rozdíly, proto nedochází k těsnému závodění.

Pokud jde o šasi, tak jste řekl, že nejste tam, kde byste chtěli být.
HM:
To není to, co jsme zvyklí předvádět. Doufám, že to naše novinky v Barceloně změní.

To jste poznali už během předsezónních testů v Barceloně a řekli jste, že očekáváte rychlou reakci. Na poměry Red Bullu to ale trvá celkem dlouho.
HM:
To proto, že jde o skutečně obrovské změny.

Mistrovský titul už je odepsaný?
HM:
Obávám se, že ano. Máme své problémy, Renault má své problémy. A jak jsem řekl, ztráta v oblasti motoru se oproti loňsku nesnížila.

Znamená to, že se Red Bull už soustředí na rok 2018?
HM:
Ne, budeme bojovat, dokud to půjde. Ještě se nevzdáváme. Nejprve se podíváme na to, jak si povedeme v Barceloně.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Marko kritizuje FIA za porovnání motorů a vyčísluje velkou ztrátu Renaultu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 27, poslední 05.05.2017 15:00 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 27 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

McLaren získal významnou finanční injekci

Latifi se stává spolumajitelem McLarenu, investuje do něj 6 miliard Kč

Lewis Hamilton skončil loni v Monte-Carlu až na sedmém místě

Mercedes má ze závodu v Monaku velké obavy

Pierre Gasly s vozem Toro Rosso STR13 poháněným Hondou

Toro Rosso může s Hondou vyhrávat závody, domnívá se jeho technický ředitel

Pohonná jednotka Hondy, která je v F1 stále tou nejméně konkurenceschopnou

Současné motory nemají výkonnostní limit, shodují se Mercedes a Ferrari

Carlos Sainz s Renaultem RS18

Renault se chce s motorem dotáhnout na špici do konce roku. Kdy nasadí lehčí MGU-K?

Start závodu ve Španělsku

Je dobré se umět ohlédnout

reklama
  • Čtvrtek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00 - 16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Robert Kubica

Kubica v úterý testoval s vozem Formule E v Doningtonu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Druhý den testů v Barceloně patřil Bottasovi po těsném boji s Ferrari

  2. První den sezónních testů nejrychlejší Verstappen, šanci dostala řada mladíků i nová světla

  3. Renault se chce s motorem dotáhnout na špici do konce roku. Kdy nasadí lehčí MGU-K?

  4. F1 je momentálně tak "trochu na dně," WEC je pro Alonsa zábavnou alternativou

  5. Mercedes má ze závodu v Monaku velké obavy

  6. "Red Bull je v pomalých zatáčkách nejlepší, Max v Monaku může vyhrát," věří Jos Verstappen

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud