Marko kritizuje FIA za porovnání motorů a vyčísluje velkou ztrátu Renaultu

PH, 3. května 2017, 08:55 Google+

Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko pro Motorsport Magazin kritizuje metodiku FIA srovnávající pohonné jednotky a hovoří o ztrátě svého týmu na nejlepší. Z jaké části se na 1,7vteřinovém manku v Rusku podílel motor Renault a kolik z ní připadlo na jejich šasi RB13? V Barceloně očekávají velké zlepšení, ale letošní mistrovský titul už pomalu odepisují.

Počet komentářů:  27 komentářů (Poslední 05.05. 15:00) Napište svůj názor
Max Verstappen v závodě v Soči

Max Verstappen v závodě v Soči | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Velká cena Ruska pro vás nebyla tím nejlepším dodatečným narozeninovým dárkem, to jste ani nečekali. Ale nebyla ta ztráta až moc velká?
HM:
Ne. Určitě připadá z velké části hlavně na vrub motoru. To vede ta měření FIA k absurditám. Samozřejmě si také uvědomujeme, že naše šasi není tam, kde by mělo být. Schází nám přítlak.

V kvalifikaci vám scházelo 1,7 sekundy. Kolik z toho dělá šasi a kolik motor?
HM:
Kolem sekundy dělá motor a pět nebo šest desetin šasi.

Nemusí ale Red Bull uznat, že tovární Renault je příliš blízko?
HM:
To však platí vždycky jen pro kvalifikaci. Ve všech velkých cenách byl Renault v závodním režimu zase znatelně pozadu. Jejich kvalifikační rychlost je ale pozoruhodná.

Už jste zmínil ty simulace FIA. Tři desetiny sekundy vycházejí z referenčního okruhu v Barceloně. Rusko je pro motory mnohem náročnější.
HM:
Na tom nesejde, protože to je také závodní trať. Na Mercedes a Ferrari nám tedy stále schází nejméně 5 %. Tři procenta... Nevím, kolik toho musíte měřit, abyste se dopracovali k takovému číslu.

img-responsive

Helmut Marko (vpravo) s šéfem týmu Christianem Hornerem | foto: Red Bull Content Pool

S metodou simulace souhlasili i výrobci motorů, nejen FIA. Stále této metodě věříte?
HM:
Ne. K čemu nám je tak složitá metoda? Pokud Charlie Whiting říká, že jí nerozumí, pak nám stačí se podívat jen na kvalifikaci. Všichni v ní jezdí s maximálním výkonem a s minimální hmotností. Nechápu, co je tady třeba simulovat.

Nejjednodušší věc je vzít v úvahu kvalifikaci, její třetí část. Tam to vidí. V ní to je o absolutním výkonu motoru, nikoliv o jeho šetření. Nebo první motor ve čtvrtém závodě, pak výkon klesá. To všechno [simulace FIA] přece není pro určení maximálního výkonu motoru podstatné.

I tak ale v kvalifikaci hrají svou roli rozdíly v šasi.
HM:
Tak to máte i v závodě. Jen nikdy nemůžete zkontrolovat, kdo jezdí s jakým módem motoru.

Kdo by se měl zabývat tím, že tyto simulace nejsou správné?
HM:
Těžko říct. FIA by však měla zakročit. Proč neměřili Hondu?

FIA tvrdí, že v tom rozpětí [0,3 sekundy] musí být 3 ze 4 výrobců.
HM:
Jo, to jim stačí. Pak ale vidí, jak je ten výsledek zkreslený.

Jaký je vztah mezi Red Bullem a Renaultem? Před nějakou dobou jste měli větší problémy, pak se zdálo být vše v pořádku. A teď?
HM:
No jo, mají své potíže. Je tomu tak a já doufám, že především své problémy se spolehlivostí zase vyřeší. To musí udělat nejdříve, pak se mohou hnát za výkonem. Jde o nový motor, a to je právě ta smůla. Minulý rok nebyl z pohledu výkonu na čele, ale byl nejspolehlivějším. Neměli jsme s motorem jediný problém.

img-responsive

Red Bull chystá pro Barcelonu obrovské změny svého vozu RB13, dotáhne se na Mercedes a Ferrari | foto: Red Bull Content Pool

V roce 2021 se má objevit nový motor a mají být schválena nová pravidla. Doufáte, že se objeví nezávislý výrobce?
HM:
Myslím si, že Liberty Media se musí zajímat o show a o to, aby se sport stal znovu atraktivní. Nemůže být atraktivní, když pátý tým ztrácí na prvního 1,8 či 1,9 sekundy. V poli jsou velké rozdíly, proto nedochází k těsnému závodění.

Pokud jde o šasi, tak jste řekl, že nejste tam, kde byste chtěli být.
HM:
To není to, co jsme zvyklí předvádět. Doufám, že to naše novinky v Barceloně změní.

To jste poznali už během předsezónních testů v Barceloně a řekli jste, že očekáváte rychlou reakci. Na poměry Red Bullu to ale trvá celkem dlouho.
HM:
To proto, že jde o skutečně obrovské změny.

Mistrovský titul už je odepsaný?
HM:
Obávám se, že ano. Máme své problémy, Renault má své problémy. A jak jsem řekl, ztráta v oblasti motoru se oproti loňsku nesnížila.

Znamená to, že se Red Bull už soustředí na rok 2018?
HM:
Ne, budeme bojovat, dokud to půjde. Ještě se nevzdáváme. Nejprve se podíváme na to, jak si povedeme v Barceloně.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Marko kritizuje FIA za porovnání motorů a vyčísluje velkou ztrátu Renaultu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 27, poslední 05.05.2017 15:00 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 27 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pastor Maldonado musí své představy o F1 odložit

Maldonado měl nabídku jezdit letos F1. Proč ho tedy nevidíme na startu?

Pneumatika Pirelli při sezónních testech v Bahrajnu

Tvrdá je až moc tvrdá, lamentují piloti. Pirelli chce pro rok 2018 upravit spektrum tvrdosti

Max Verstappen si vyzkoušel

Trať v Zandvoortu má nový rekord. Rýsuje se opravdu její možný návrat do F1?

Niki Lauda na Monze

Lauda nechce, aby Mercedes dodával motory McLarenu

Lewis Hamilton a Valtteri Bottas po kvalifikaci v Barceloně

Nové rychlé monoposty a zrádné Monako, bude to vyčerpávající

Button věří, že jeho bleskový návrat bude úspěšný

Mám naději na velice úspěšný návrat do F1, věří Button

Valtteri Bottas ve Španělsku zaznamenal první poruchu Mercedesu v letošní sezóně

Nic podobného jsme předtím neviděli. Mercedes se diví selhání Bottasova motoru

reklama
  • Čtvrtek

    • 1. Trénink (10:00 - 11:30)
    • 2. Trénink (14:00 - 15:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (11:00 - 12:00)
    • Kvalifikace (14:00)
  • Neděle

    • Závod (14:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VETTEL, 2. HAMILTON, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Robert Kubica

Kubica v úterý testoval s vozem Formule E v Doningtonu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Chceme vyrovnanost, ne vydírání." Marko žádá změnu motorů, jinak Red Bull odejde

  2. Odkdy bude moci Renault naplno využívat potenciál svého motoru?

  3. "Když fouká, tak je to těžké," uznává Alonso po třetím tréninku v Indy. Jak dopadl?

  4. Víme, kdy vyjde hra F1 2017, která bude obsahovat i 12 historických vozů + VIDEO

  5. Haas mění před Monakem zbarvení svých monopostů

  6. Mercedes by za jistých okolností Alonsa bral, ovšem jde i o Hamiltonův názor

reklama