DISKUZE K ČLÁNKU

Marko kritizuje FIA za porovnání motorů a vyčísluje velkou ztrátu Renaultu

Odborný poradce Red Bullu Helmut Marko pro Motorsport Magazin kritizuje metodiku FIA srovnávající pohonné jednotky a hovoří o ztrátě svého týmu na nejlepší. Z jaké části se na 1,7vteřinovém manku v Rusku podílel motor Renault a kolik z ní připadlo na jejich šasi RB13? V Barceloně očekávají velké zlepšení, ale letošní mistrovský titul už pomalu odepisují.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Marko kritizuje FIA za porovnání motorů a vyčísluje velkou ztrátu Renaultu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 27, poslední 05.05.2017 15:00 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Petr (Hlasovali 4 lidé) 03.05.2017 12:12
Red Bull letos sází na nízký přítlak, tedy opačně… »
» jurgenb (Hlasovali 4 lidé) 03.05.2017 17:05
Promiň mi mou otázku, ale máš mozek? A pokud ano,… »
» Petr (Hlasovali 3 lidé) 05.05.2017 07:36
mi88ki je úplně mimo, důvody nižšího přítlaku Red… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • tom11

    tom11

    77.48.94.XXX
    fakt mě baví tyhle debaty 03
    všechno jsou to jen dohady ( sice založené na nějakém reálu, ale stále porovnáváme neporovnatelné ). dokud neudělá někdo nezávislý ( FIA? ) "jednotnou" zkoušku všech motorů v totožné mapě na stolici ( nebo zastavěných do téhož šasi ) a výsledky se nezveřejní, tak jsou to sále jen dohady. a jelikož k takovému porovnání nikdy nedojde, můžeme všichni ( včetně pana Dr. Marka ) spekulovat, poupravovat si výchozí teze k obrazu svému a dojít na základě týchž informací ke zcela odlišným výsledkům. a tomu se říká zvýšení zájmu o F1 - jen se podívejte, co článků a co diskusí pod nimi na toto téma je 03

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • fifo

    fifo

    78.141.69.XXX
    alfa&omega je motor. bez dobreho motoru na spicku sa neda pomysliet. ak renault straca 40-60 koni na mercedes tak to je v kybliku. to par bodmi pritlaku v nejakej zakrute proste nedobehnes. mozno to obcas bude stacit na bednu ale titul v nedohladne.

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Pepan

    Pepan

    89.24.157.XXX
    A neměl by Marko spíše kritizovat Renault? Jenže tohle si on nemůže dovolit, protože by se klidně mohlo stát, že by mohl zapomenout u na značku Tag Heuer a místo motorů by do aut mohli montovat šlapátka, protože žádný jiný dobrý výrobce jim ty motory nedá. Ledaže by zaškemrali u Hondy, ale tam by to asi bylo z deště pod okap.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • mi88ki

    mi88ki

    165.72.200.XXX
    Profesionální plačka Marko. Dodnes nepochopil, že v F1 se soutěží i v oblasti motoru. Jaké partnery si vybrali je jen jejich věc. Když s nimi vítězili, tak nic nekritizovali.
    Nějak Marko taky zapomněl, že část ztráty házené na motor pochází z toho, že jezdí na vyšší přítlak, než konkurence vepředu, což už ostatně letos přiznali, ale nějak mi to v jeho výpočtu ztrát chybí. Takže řekněme, že další půl sekundu ze ztráty motoru, můžeme klidně přesunout do aera, díky většímu aero-odporu.

    Stačí si taky připomenout, kde byly limonády loni a přes jistě vyšší progres v oblasti motoru u Ferrari i Renault určitě nespal. Pokud byli loni motory dost blízko, např. v Monze, kde je to hlavně o motoru, byli v kvalifikaci limonády jen čtyři desetiny za Ferrari a sekundu za Medvědy, tak pochybuji, že by se ztráta u motoru narostla 2.5x. Pokud Ferrari téměř dohnalo Mercedes v oblasti motoru, tak ano Ferrari se o půl sekundy přiblížilo k Medvědům, možná jen díky motoru ale předpokládám že i Renault určitě nemá slabší motor než loni. Takže i při polovičním progresu vývoje v porovnání s Ferrari to je max. tři čtvrtě sekundy na kolo ale počítáno na trati v chrámu rychlosti. V Sochi to pak určitě nemůže být víc jak půl sekundy.

    Jinak loni v Sochi ztrácel RB v kvalifikaci 1,7, což znamená, že zase tak moc se toho oproti loňsku nezměnilo. Ale třeba takový Renault snížil v porovnání z loňskem ztrátu o cca sekundu. Porovnával jsem čas Renaultu v Q1 a nejlepším časem kvalifikace aby to bylo férové, když loni Renault nepostoupil dále v kvalifikaci. V čase nejlepšího kola závodu se Renault přiblížil ještě více z 2.8 na 1.5 sec. a třeba na Valterriho ztráceli jen cca sekundu a na Hamiltona defacto nic. Takže pochybuji o razantním relativním propadu ztráty v oblasti motoru.

    + 2 / − 3

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Mike17

      Mike17

      93.99.87.XXX
      Moc jsem nepochopil, co má přítlak společného s výkonem motoru. Jestli tvrdí, že motor ztrácel 1s, asi to změřili. A asi ne top speedem. Jo, nejspíš si zpřeháněl, ale to je jeho práce. Každopádně tvé výpočty nemusí vůbec sedět. A zdůvodňovat to firemní stájí Renaultu nedává už vůbec smysl. Z toho šrotu, jakým byl Lotus v roce 2015 a z něj vycházející loňský vůz se musel koncern jako Renault zvednout. 03

      + 2 / − 3

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • El_Senor

        El_Senor

        89.111.73.XXX
        mi88ki to mysli tak, ze kdyz si Rb zvysi pritlak, tak jsou na rovinkach pomalejsi a tu nizsi rychlost pak hazi na Renault. To ze pak v zatackach jsou rachlejsi nez konkurence pak zase jiste dle RB znamena mame super sasi 03
        Ta ztrata se tezko popisuje, ale neymslim si ze bude cca 1s, ale asi urcite bude nekde mezi 0,5-1s, cca 30-60 koni. klidne bych ale tem 60 veril, protoze asi nic noveho nemuseli pripravit pro zacatek sezony a to hlavni ma prinest ten upgrade, kdy se zase muzou dostat na dosah tech 30 koni. Renault ac se to nezda, je vykonove dlouhodobe pozadu a nejakemu zazracnemu stahovani moc neverim.

        + 2 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Adi

          Adi

          176.74.140.XXX
          Loni se odhadovalo na konci roku Mercedes vs Renault cca 40 - 50 ps. Letos to není více, ale ani méně. Renault rozhodně přidal v zimě, přidal cca tolik co Mercedes. ferrari přidalo nejvíce, ale i loni měli PJ velmi blízko Mercedesu, prý do 10 ps. Ten idiot Marko pořád dokola mluví o jedné kvalifikaci ze 4 závodů a sám dobře ví, že hlavní ztráta v kvalifikaci a v závodě je šasi. Mají ještě větí problémy než v r. 2015, připravují B spacifikaci. Ano, Renault nic nestáhl, ale alespoň jezdí s konceptem, který mu k tomu dává potenciál (dle jejich slov. Doufám, že v Canadě přidají min. 40 ps. Jestliže nebude PJ Renault na konci roku pod 20 ps ztráty, budu to považovat za neúspěch. Každopádně turbulentní zapalování a ICE mají vyladěné všichni 3 velmi podobně, myslím, že alfa a omega jsou nyní rekuperátory, jejich váha a hlavně výkon MGU-H (bez limitu energie). Dále práce s mazivama, spalování oleje, motorové mapy. Těch částí do celé skládačky je opravdu velká spousta. Pro lepší závodění můžeme pouze doufat v rychlý vývoj PJ Renaultu a velmi povedenou B spec. šasi RB.

          + 1 / − 2

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • El_Senor

            El_Senor

            195.88.143.XXX
            Souhlas s tim, ze je ten motor komplexni vec. Ze zalezi na cemkoli. Jedine s cim nesouhlasim, je ztrata na konci roku tech 10 koni, to uz je hodne, hodne optimisticke, Tak tech 30 koni ztrata na konci roku asi jo. pres zimu dle meho pridali mene nez co pridal Mercedes a Ferrari, protoze ztrata je jako loni na zacatku sezony a to si myslim, byla spise nekde na urovni 45 koniku 03

            + 1 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
        • mi88ki

          mi88ki

          165.72.200.XXX
          Díky za vysvětlení 01
          Renault se letos nemohl poměrně zhoršit vůči Mercedesu, možná jen vůči Ferrari. Jak jsem popsal loňskou ztrátu týmu Renault, tak ty se hodně zlepšili oproti loňsku a pochybuji, že by dosáhli takového progresu s vyšší ztrátou výkonu než měli loni.
          Podle časů a logiky se motor výkonově přiblížil Mercedesu, ale zřejmě trochu ztratil na letošní Ferrari. To že tým Renault dosáhnul měřitelného progresu dokazuje, že Redbull prostě postavil horší auto, když má stejnou ztrátu na špičku jako loni v Rusku.

          + 1 / − 2

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Mike17

            Mike17

            93.99.87.XXX
            Proč myslíš, že se nemohl motor Renault proti Mercedesu zhoršit? Tým Renault se sice zlepšil, ale co s tím má společného motor? Po tom tragickém loňském šasi se tovární tým zlepšit musel, i kdyby měl motor horší.
            Kromě toho jsem si nevšiml, že by někdo tvrdil, že rozestup motorů je větší. Jen se nějak moc nezmenšil. 03

            + 0 / − 1

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
        • Mike17

          Mike17

          93.99.87.XXX
          Já to pochopil.
          Neříkám, že je to fakt celá 1s. Ale tu ztrátu výkonu neměří z top speedu.

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
    • El_Senor

      El_Senor

      89.111.77.XXX
      Take nechapu placku Helmuta, proc nejde jezdit nejaky CUP, kdyz nechce soutezit ve vyvoji techniky? Tenhle ko.ot by chtel soutezit jen v aeru a jeste tak max. v zavodnicich, kdyz se jim ted sesli relativne schopni 20

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • Petr

      Petr

      109.81.245.XXX
      Red Bull letos sází na nízký přítlak, tedy opačně, než v minulosti, na které svou teorii zakládáš. Proto jsou na rovinkách relativně dobří a proto si tolik stěžují na nedostatek přítlaku. Změnili filozofii své aerodynamiky, žel zatím jim to nevychází, měli nezvykle špatnou korelaci dat. Pro Barcelonu chystají opravdu velké změny.

      + 4 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • mi88ki

        mi88ki

        165.72.200.XXX
        Tak oni nemají dostatek přítlaku, viz zdroj a vyvažují to sníženým přítlakem? Tak to se pak nedivím, že jsou tak daleko od dua Ferrari - Mercedes 18


        "Co je obecně problémem?
        HM: Nemáme dostatek přítlaku. To je nyní prioritou. A samozřejmě nám také schází výkon".

        Zdroj: [odkaz na stránku]

        + 1 / − 5

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • jurgenb

          jurgenb

          109.105.39.XXX
          Promiň mi mou otázku, ale máš mozek? A pokud ano, umíš ho použít? Jasně ti tu lidi píšou, že RBR vždy ztrácel na rovinkách vinou vyššího přítlaku (jezdil tzv. na přítlak). Nyní mají opačnou, opačnou, a do třetice OPAČNOU filosifii - jezdí s mnohem menším přítlakem proto, aby neztráceli tolik na rovinkách. Ani jedno není pro ně dobré, protože vždy musí obětovat jedno nebo druhé. Kdyby měli motor s lepším výkonem, točivým momentem či lepší křivkou průběhu výkonu, tak se na tom dá stavět, protože by ten výkon navíc mohli obětovat na to, že by zvýšili přítlak. Takže v zatáčkách by jim to sedělo lépe, měli lepší trakci, lepší zahřívání gum, ale neztráceli by výkon a rychlost na rovinkách.
          Chápeš? Pokud ani toto nechápeš, fakt už nedokážu to lépe vysvětlit.

          + 4 / − 3

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • mi88ki

            mi88ki

            165.72.200.XXX
            Pokud s loňskou strategií vyššího přítlaku byli schopni jezdit s menší ztrátou a v druhé polovině sezóny byli mnohem blíže Mercedesu než kdo jiný a než jsou letos, tak proč letos jezdí s nižším přítlakem, byť to evidentně nefunguje?
            Ano, auto může být relativně horší než loni, ale určitě zkoušeli alespoň v trénincích či testech obě koncepce. Nejspíš dospěli k závěru, že aby nahradili chybějící přítlak, museli by zvýšit odpor auta do větší míry než tomu bylo loni, což už si dovolit nemohou, protože by byli na dlouhých rovinkách příliš lehkým soustem. Nicméně, je všeobecně známé, že letos je mnohem těžší jezdit blíže k jinému vozu a také účinek DRS je nižší. Z toho plyne, že při jízdě s nižším přítlakem budou ztrácet při jízdě v závěsu ještě více a naopak si mohou dovolit vyšší aero-přítlak aniž by je někdo předjel na rovince, neboť DRS už tolik nepomáhá.

            Dále, celé vaše vysvětlení stojí na tom, že si Redbull nemůže dovolit zvýšit přítlak, protože by byli příliš pomalý.
            Takže oni loni nepotřebovali rychlost na rovinkách a letos ano? Loni nepotřebovali předjíždět a nebýt předjížděni na rovinkách, přestože to bylo loni jednodušší než letos?

            Když už disponuješ, na rozdíl ode mne mozkem, tak mi tedy prosím odpověz, proč loni nepotřebovali rychlost na rovinkách a přesto s tím byli poměrně úspěšnější než letos? 03

            Já se vždy raději řídím vlastním úsudkem, a že to tady píšou nějací lidé, ještě neznamená, že to musí být odraz skutečnosti. Lidí napíší kravin... A i kdybych se mýlil, tak každá kritická diskuse může stát na předkládání argumentů a tím být i prospěšná. Zatím jsem ale žádný rozumný argument, proč změnili koncepci, která loni poměrně fungovala, nedostal. Tak sem s ním. 03

            + 1 / − 5

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • jurgenb

              jurgenb

              109.105.39.XXX
              Takže popořadě:
              loňské motory byly k sobě výkonem blíže, než jsou letošní. Neboť Mercedes i Ferrari mají zcela nový motor na letošek (přepracován), zatímco Renault má specifikaci téměř shodnou s motorem loňským. I to inovované MGU museli na první tři závody použít to loňské. Tím pádem je i jinak vyvážení, protože staré MGU je o pět kg těžší, než jeho nová (výkonnější) specifikace. Na to bys ale došel sám, kdyby ses o F1 opravdu zajímal. To se psalo všude a stále dokola.
              Věc druhá - Renault původně avizoval, že nasadí od prvního závodu novou specifikaci motoru a MGU. Na to třeba bylo rovnou děláno šasi. Šasi se totiž dělá několik měsíců dopředu. A když pak motorář oznámí při prvních testech to, že nová specifikace nebude, tak předělat to šasi se prostě už nestihne, protože to je věc, se kterou nikdo nepočítal. Tím pádem šasi nefunguje správně.
              Věc třetí - Ohledně tvého dotazu na předjíždění tě odkáži na praxi. Podívej se na McL. Mají slabý motor od Hondy. I letos je předjíždí kde kdo a ani to DRS nepotřebuje. Proč? Protože výkon prostě nenahradíš ničím. Stačí ti to takto podané?
              Věc čtvrtá - cituji "akže oni loni nepotřebovali rychlost na rovinkách a letos ano?". Odkážu tě opět na to, že Mercedes i Ferrari mají letošní specifikace motorů s vyšším výkonem, RBR má jen lehounce inovovanou loňskou specifikaci motoru. Tím pádem tam bude rozdíl větší, než byl loni mezi motory.
              Věc pátá - mít vlastní názor je super věc a určitě tě v tom podpořím. Ale pokud ti většina píše, že se mýlíš a podpoří to i argumenty, ale ty je nevidíš, tak nebude chyba u té většiny.
              Cituji: "Zatím jsem ale žádný rozumný argument, proč změnili koncepci, která loni poměrně fungovala, nedostal" - právě jsem ti v tomto postu odpověděl - loňský motor na letošním šasi, které bylo stavěno na letošní specifikaci motoru, prostě nemůže fungovat stoprocentně.

              + 2 / − 2

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • Petr

                Petr

                109.81.245.XXX
                mi88ki je úplně mimo, důvody nižšího přítlaku Red Bullu jsem tady několikrát popisoval - ono se stačí podívat na jejich auto, je takové nedokončené, chybí propracované díly jako u konkurence. Evidentně toho chtěli více generovat podlahou, ale mají to špatně od předního křídla a dál po proudu už se to nese. Oproti ostatním jezdí s mnohem nižším odporem, ale když chce, tak ať si někdo tvrdohlavě tvrdí opak, chytrosti mu to rozhodně nepřidá. S pátým bodem máš rozhodně pravdu (pak už nejde ani tak o diskusi jako o ztrátu času).

                K tvé teorii (body 1 - 4) jednu věc: Renault jezdí s novou specifikací pohonnou jednotky od prvního závodu, rozhodně ji nemá "téměř shodnou s motorem loňským." Kompletně ho předělali, výkonnostně ale ztrácejí pořád dost. Měli v testech problémy s MGU-K, proto k té letošní specifikaci nasadili loňské MGU-K (o 5 kg těžší). Šasi jim funguje celkem dobře.

                + 3 / − 0

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Aerodynamická pravidla se letos moc nemění, vozy v příštím roce přesto znatelně zrychlí

Vozy budou příští rok o 2 sekundy na kolo rychlejší, naznačují simulace. Jak to bylo letos?

Letošní pohonná jednotka Hondy RA617H

Přechod na Hondu není tak jednoduchý, odlišné rozvržení motoru je pro Toro Rosso výzvou

Felipe Massa v Baku doplatil na technickou závadu, Williams to pak hodně mrzelo

"Massa letos v Baku mohl vyhrát, nebýt našeho selhání," přiznává Williams

McLaren po zimě vyjede se zcela novou pohonnou jednotkou Renaultu

Rozhovor se šéfem McLarenu o vývoji vozu pro rok 2018 a světlých zítřcích s Renaultem

Ferrari se plánované změny v F1 nelíbí a hrozí odchodem

"Ferrari v F1 udržet chceme, všechno má ale své meze," říká Brawn

Esteban Ocon při testech v Abú Zabí

Force India svému vozu rozumí lépe než kdykoliv dříve. Udělá příští rok další pokrok?

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

reklama