Rozhovor s Arajem: F1 má velký význam, technologie lze přenášet na silniční vozy

Pro Hondu má velký význam přenositelnost technologií z F1 na silniční vozy

Pro Hondu má velký význam přenositelnost technologií z F1 na silniční vozy | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Šéf sportovního oddělení Hondy, Jasuhisa Araj, po sezóně 2015 hovoří o důvodech návratu Hondy do Formule 1. Je realistické očekávat přenos technlogií ze závodních pohonných jednotek do oblasti silničních vozidel?

Byl technologický vývoj důležitý v rozhodování Hondy o návratu do Formule 1?
Jasuhisa Araj: Technologický vývoj byl rozhodně velkou součástí našeho rozhodnutí vrátit se do F1. Věříme, že to, co jsme se při vývoji hybridů naučili, se v budoucnu prosadí v oblasti automobilového průmyslu.

Jaká technologie podle vás vzejde z projektu F1?
JA: Když se na to podíváme specificky z pohledu motoru, můžeme získat poznání o spalování a redukci tření, o vysokotlakých systémech přímého vstřikování, o efektivitě turbodmychadel, evoluci v olejích a mazivech, o palivové efektivitě. Hybridní technologie budou například také užitečné při vývoji bateriové technologie, výkonové elektroniky a tepelných regeneračních systémů (MGU-H) atd.

Je realistické očekávat, že se vyvinutá technologie bude dát přenést z F1 na silniční vozy?
JA: Základní koncept, schopnosti a technologie, které se nalézají v F1, rozhodně přenositelné jsou. Už teď je mezi F1 a silničními vozy velmi podobné turbo spalování a technologie přímého vstřiku. Oblast tepelné regenerace stále vyžaduje další výzkum před tím, než bude moci být použitá u silničních vozů, ale to, že je používána v F1, je revolucí samo o sobě - před pouhými několika lety se to zmiňovalo pouze jako nápad či koncept.

img-responsive

Pohonná jednotka Honda RA615H, kterou letos využíval McLaren | foto: Honda

Je skvělé pozorovat, jak tyto nápady tak rychle ožívají. Všechny tyto výzvy F1 jsou prováděny s tou nejvyšší mírou efektivity, a proto se nemusí hned nebo do několika let dostat mezi silniční auta. V mnoha oblastech F1 to je nakonec velmi obtížné stanovovat precizní cíle, našemu výzkumu ale extrémně pomáhá možnost ukázat, kterým směrem se automobilový průmysl může ubírat.

Diskuze:

Počet příspěvků: 10 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu