Technický ředitel Lotusu o silných a slabých stránkách E22 i o vývoji vozu před Monakem

Petr Hlawiczka, 19. května 2014, 06:10 Google+

Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o posledním závodě ve Španělsku i testech, které po něm následovali. Popisuje novinky, které tým připravuje pro Monako i rezervy, jež mají letošní vozy pro další zrychlování.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 19.05. 08:45) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Muselo to být úlevou získat ve Španělsku své první letošní body.
Nick Chester: Bylo to skutečně příjemné připsat si několik bodů. Vždy jsme říkali, že do Barcelony budeme závodit vpředu, ale ono se to snadněji řekne, než udělá! Romain by byl v závodě ještě rychlejší, kdyby neměl problém s čidlem své pohonné jednotky.

Na mnoho lidí udělal pokrok E22 dojem. Kde přesně jste se zlepšili?
NC: Dvě hlavní oblasti zlepšení představují pohonná jednotka a aerodynamika. Renault Sport F1 odvedl spoustu práce na mapování, takže se pohonná jednotka začíná chovat mnohem lépe. Pak na straně šasi došlo k vylepšením aerodynamiky, což nám přineslo více přítlaku a auto učinilo ovladatelnější. Zlepšili jsme se také obecně díky nastavení.

A v čem spočívají zbývající slabiny?
NC: Stále nám něco schází v rychlosti na rovinkách, ale v této oblasti se také zlepšujeme.

Řekni nám něco o testu v Barceloně.
NC: První den jsme ve voze měli Charlese Pica, šlo o jeho první příležitost svézt se s E22.  Museli jsme chvíli počkat, než dráha oschla, ale pak jsme absolvovali solidní jízdy. Vyzkoušeli jsme si některé nové aerodynamické díly, změřili aerodynamickou výkonnost a umožnili Charlesovi, aby byl ve voze spokojený.

Jeho 70 kol pro nás znamenalo dobrou vzdálenost, což nám umožnilo porozumět výkonnosti nových dílů. Charles odvedl skvělou práci, opravdu se s vozem rychle sžil a jeho zpětná vazba byla dobrá.

pic
Při "skutečně dobrém testu" v Barceloně dostal ve voze šanci Charles Pic (foto: Lotus F1 Team)

Pastor testy zakončil nejrychlejším časem, jaký byl jeho plán?
NC: Pastor měl opravdu dobrý den. Zcela sucho, 102 kol, což nám poskytlo spoustu příležitostí pro vyhodnocení dalších nových dílů. U některých šlo o prověřování spolehlivosti, takže jsme s nimi ujeli spoustu kilometrů, u jiných o aerodynamické testy - včetně dílů, které půjdou do Monaka.

Pastor také pracoval na nastavení, aby se ve voze cítil lépe, i v této oblasti dosáhl pokroku. Celkově šlo pro nás o skutečně dobrý test. Nesetkali jsme se vůbec s žádnými potížemi se spolehlivostí, které by nás zastavily.

Kolik jste toho mohli udělat pro Monako, když jsou tyto dvě tratě tak odlišné?
NC: Můžete se připravit ve smyslu obecného zlepšení výkonnosti, jako například získání většího přítlaku. Ale pokud jde o skutečně detailní nastavení, víme, že ho v Monaku budeme muset měnit.

Co máte ve vývoji pro E22?
NC: Pro Monako je toho hodně, včetně aerodynamického balíku o maximálním aerodynamickém přítlaku pro jedno použití. Na jiných okruzích ho už nepoužijeme, protože vytváří celkem velký odpor. Dojde také k drobným úpravám chladicího systému. Vyvíjíme také další aerodynamické věci zaměřené na to, aby učinili auto stabilnějším.

Myslíš, že Monako bude E22 sedět?
NC: Ano, myslím, že bude. Monako je tak trochu divným místem - jedinečným, takže to je vždy nebezpečné předpokládat, že tam vaše auto bude dobré. Ale myslím si, že E22 bude sedět a my bychom si tam měli vést celkem dobře.

lotus
V Monaku dostane na bočnicích Lotusu E22 velký prostor sponzor Saxo Bank (foto: Lotus F1 Team)

Přivezeme také některé specifické díly určené k tomu, aby nám poskytli více přítlaku na okruhu, který ho během roku vyžaduje nejvíce. Jiné nové díly pomohou vůz vyladit pro hrbolatou a pomalou charakteristiku trati. Díly, které jsme zatím testovali, vypadají dobře. A také budeme mít od Totalu nové palivo, což by mělo přinést více výkonu a zlepšit ovladatelnost.

Stále se hodně hovoří o hlučnosti současných vozů, co se dá dělat pro změnu zvuku?
NC: U FIA momentálně probíhá práce na akustice, zkoumají tvar megafonového výfuku, protože jeho tvar může ovlivnit odlišné frekvence. Můžete jej tedy posunout k frekvencím, které chcete zvýraznit. Očividně v této oblasti zbývá odvést ještě více práce. Snažit se změnit zvu nějak jinak než koncovkou výfuku by bylo velkou výzvou.

Kolik výkonnosti lze ještě letos dostat ze současné generace vozů F1?
NC: Docela hodně. Všichni své vozy momentálně usilovně vyvíjejí a výrobci pohonných jednotek se mnohem rychleji učí než u starých V8, takže rychle nalézají další výkonnost. Vozy F1 během letošního roku výrazně zrychlí.

Vytisknout

Diskuze: Technický ředitel Lotusu o silných a slabých stránkách E22 i o vývoji vozu před Monakem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 19.05.2014 08:45 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT MIAMI: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Brabham

Zemřel trojnásobný šampión F1 Jack Brabham

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

  2. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud