Whiting: Tresty rozložené do dvou závodů či pětisekundové penalizace - za co?

Petr Hlawiczka, 13. února 2014, 06:40 Google+

Technický delegát FIA Charlie Whiting v rozhovoru pro Auto Motor und Sport vysvětluje nová pravidla. Za co budou udělovány pětisekundové penalizace a jak se budou trestat výměny pohonných jednotek a jejich jednotlivých součástí?

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 14.02. 14:30) Napište svůj názor
Whiting, Charlie

Whiting, Charlie | foto: circuitoftheamericas.com

Sdílejte článek

Existuje možnost, že by výfukové plyny byly zachytávány a přenášeny do aerodynamicky výhodnějších míst?
Charlie Whiting: To si nedokážu představit. Koncovka výfuku musí být umístěná v prostoru, kde je těžké využít výfukové plyny v takovém rozsahu, jako v minulosti, a přesměrovávat je.

Hrozí to, že by měřiče průtoku paliva nefungovaly přesně?
CW: Kalibrace ukázaly, že měřicí nástroje nyní fungují velmi přesně. Neznámou je, jak fungují ve voze za všech myslitelných podmínek. To se ukáže v praxi. Týmy také měří průtok a spotřebu. Ze srovnání, která jsme viděli, jsme optimisty. Nová zařízení se zdají být velmi robustní.

Jak dlouho to potrvá, než budou výsledky oficiální? Kdy budete vědět, že všichni spotřebovali opravdu maximálně 100 kg paliva od rozsvícení zeleného světla po šachovnicovou vlajku?
CW: Když někdo bude v podezření, že překročil limit pro spotřebu, zjistíme to do sekundy poté, co přejede cílovou čáru.

Nezapomínejte na to, že spotřebu všech vozů můžeme kdykoliv kontrolovat díky našemu datovému kanálu. Pokud bude někdo v podezření, po závodě zahájíme vyšetřování, tak jako u kteréhokoliv jiného porušení pravidel. To je normální součást technické přejímky.

Bude 100 kg paliva pro závod platit pro všechny podniky, nebo se bude upravovat závod od závodu?
CW: 100 kg bude platit pro všechny bez ohledu na to, jak dlouho závod potrvá.

Každá pohonná jednotka se skládá ze šesti součástí, které nesmí být kdykoliv měněny. Jak to bude kontrolováno?
CW: Každá součást má vlastní pečeť.

Může tým z taktických důvodů nasadit šestou pohonnou jednotku, když bude startovat z boxové uličky?
CW: To je možné. Musí si ale dát pozor na její jednotlivé součásti. Když z taktických důvodů vyměníte turbo, protože stojíte vzadu na roštu a nemáte moc co ztratit, může být penalizace rozdělena do dvou závodů.

Když bude jezdec odsunut o deset míst, musí jezdec skutečně klesnout o deset míst. Pokud se poprvé posune jen o pět míst, protože stál tak vzadu, posune se o zbylých pět míst zpět v dalším závodě.

motor
Tresty za výměnu jednotlivých komponent se mohou protáhnout
na dva závody (foto: Renault Sport F1
)

Za co je možné dostat pětisekundovou penalizaci?
CW: Například když jezdec poruší omezení rychlosti v boxové uličce o jeden km/hod. To jde sotva o získání nějaké výhody - trestný průjezd boxovou uličkou je v tomto případě příliš přísný. Musí však být potrestán, protože jde o porušení pravidel.

Dostane za to i trestné body na svůj účet?
CW: Za překročení limitu v boxové uličce ne.

Před 30 lety neměly vozy poháněné turbomotory airbox nad hlavou jezdce. Je takové řešení možné i dnes z pohledu technických pravidel?
CW: Není na tom nic špatného. Povinný je pouze ochranný oblouk. Vstupní otvor pro přívod vzduchu k motoru můžete umístit, kdekoliv chcete. Během počátečních rozhovorů Technické pracovní skupiny se rozebírala možnost jeho umístění v bočnicích. Nikdo to ale neudělal.

Neobáváš se toho, že jezdci budou jezdit kvůli šetření paliva spíše v zákrytu za jinými vozy místo toho, aby se předjížděli?
CW: Nemyslím si, že se závody moc změní. Loňské vozy byly natankovány minimálním možným množstvím paliva. Nikdo se nechtěl vzdávat výkonnosti zadarmo. Jezdci se nemohli drát dopředu, aniž by na to nebrali zřetel. Benzín se vždy šetřil, jen to nebylo tak zřejmé.

Jediným rozdílem je to, že jezdci už nebudou moci zastavit v dojezdovém kole po projetí cílem. Týmy si proto musí vzít dostatek paliva, aby kromě 100 kg na závod odjely zaváděcí kolo i dojezdové kolo do boxů.

Vytisknout

Diskuze: Whiting: Tresty rozložené do dvou závodů či pětisekundové penalizace - za co?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 14.02.2014 14:30 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Podle Mercedesu bude Red Bull brzy opět ve formě. Za problémy nemůže jen Newey

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

  2. Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud