Rozhovor s Marianne Hinsonovou - novou šéfkou aerodynamiky Lotusu

Petr Hlawiczka, 12. června 2010, 21:00 Google+

Nová šéfka aerodynamiky Lotusu hovoří o své kariéře, zaměření na větrné tunely i o výjimečnosti ženského pohlaví na tomto postu ve Formuli 1.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 14.06. 07:54) Napište svůj názor
Kovalainen, Heikki

Kovalainen, Heikki | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

U Lotusu nejsi dlouho, viď?
Začala jsem zde pracovat před 6 týdny poté, co jsem přešla z Force India. V F1 pracuji od roku 1999, kdy jsem hned po absolvování vysoké školy nastoupila k Jordanu. Pracovala jsem pak pod Johne lleyem a Mike Gascoyne se mnou vedl druhý rozhovor. Byla jsem trochu nervózní, protože byl velkou dobře známou osobností. Od roku 2002 do roku 2007 jsem pracovala v Toyotě. Odešla jsem tam ještě před příchodem Mike - vždy mu říkám, že mě následoval.

Vždycky ses zajímala o automobilové závody?
Vždy jsem to milovala. Můj otec závodil na motorkách a později s Caterhamy, takže jsem jako dítě trávila spoustu času na závodních drahách a sledovala jsem všechny velké ceny. Myslela jsem si však, že to je jen sen a ve skutečnosti nemám šanci se tam nikdy dostat - pokud není váš otec nejlepším přítelem Bernieho.

Studovala jsem fyziku na univerzitě a myslela jsem si, že bych se mohla uplatnit v kosmickém průmyslu jako astrofyzik. Velká část mého okolí v Cranfieldu se zajímala o motosport, což mě vedlo k tomu, abych to zkusila. Stala jsem se inženýrkou aerodynamiky, svou diplomovou práci jsem dělala u BAR. Bylo to o samostatných rotujících kolech. K tomu patřilo nastavování elektroniky, trocha výpočetní dynamiky kapalin (CFD), poprvé jsem se také dostala k testování ve větrném tunelu.

Marianne Hinsonová
Marianne bude po přestupu k Lotusu šéfovat oddělení aerodynamiky (foto: Lotus Racing)

Co je nejzajímavější na voze Formule 1 z hlediska aerodynamiky?
Pneumatiky. Na pneumatikách není vůbec nic aerodynamického - jsou velké, měkké, vychylující se kusy gumy, které se otáčejí, dole se mačkají a nahoře roztahují. Dělají zvláštní věci, například vytryskují vzduch do boku, což se velmi špatně simuluje.

Dvojité difuzory a zařízení pro oddělování vzdušných proudů na křídle budou příští rok zakázány. Na co se tedy zaměříte?
Byla bych moc ráda, kdyby se pravidla pro příští rok ustálila. Velkou prioritu má vždy přední křídlo, ale znovu: pravidla ještě nejsou definitivní, protože je chtějí zjednodušit. Celá oblast předního křídla a to, jak jej využíváte pro řízení turbulencí kolem předních kol budou představovat velkou část naší práce.

Na co jsi v kariéře nejvíce pyšná?
Na vítězství v kvalifikaci s Force Indií loni ve Spa. Ke konci roku 2009 začínalo být zřejmé, že máme při nízkých úrovních přítlaku velmi rychlé auto, ale vítězství v kvalifikaci nikdo z nás nečekal.

Obracejí se často na vás doma s naléhavými telefonáty během závodních víkendů?
Protože aerodynamické díly vydáváme před závodem s velkým předstihem, během samotného závodu toho už moc udělat nemůžeme. Ve stavu nejvyšší nouze, kdy nemají na trati dostatečné chlazení motoru či brzd, mi v pátek zavolají a já jim řeknu: "Dobrá, musíte vyřezat do kapotáže otvory." Ale k tomu dochází jen zřídka.

vjm02
Dílo Hinsonové loni ve Spa a v Monze pěkně prohánělo top týmy - v Belgii dokonce vyhrálo kvalifikaci

Pracuje v odvětví aerodynamiky v F1 hodně žen?
Na univerzitě se mnou byla spousta žen studujících aerodynamiku a vždy mě zajímalo, kde skončily. Myslím, že většina týmu má jednu holku v aero či CFD oddělení. U Lotusu pracuje spousta inženýrek. Docela ráda pracuji s chlapy, nejsou záludní a mají dobrý smysl pro humor. Když jsem poprvé dorazila, každý se choval co nejlépe - všichni vynakládali zvláštní úsilí, aby nemluvili sprostě. Velmi civilizovaní, pomyslela jsem si.

Jsi ve výpovědní lhůtě?
Naštěstí ne. S mou lhůtou je to v pořádku. Měla jsem šestiměsíční oznamovací povinnost - tři měsíce z toho jsem pracovala normálně, ve druhé polovině jsem byla v karanténě. Dali mě do jedné místnosti s vedením závodního týmu mimo větrný tunel, takže jsem alespoň nebyla sama.

Jakožto aerodynamik přicházíte do styku s citlivými věci, musela jsem proto přerušit práci v této funkci a vypomáhat s administrativní prací. Zařizovala jsem pro tým žádosti o vízum pro Čínu. Měla jsem hrůzu z toho, že někomu zadám chybné údaje. Pokud by někoho odvedly z letiště, mohli by mě obvinit ze sabotáže! Také jsem chvíli sedávala na recepci, takže jsem mohla zlepšit své telefonické rozhovory. Hoši z větrného tunelu si ze mne častokrát tropili po telefonu žerty.

Proč ses rozhodla přestoupit do jiného týmu?
Pro mě je velmi vzrušující, že můžu být součástí nového Lotusu. Práce v novém týmu je výzva a práce pro jméno jakým je Lotus je něco jako otázka cti! Bylo mi hned jasné, že v továrně Lotusu bude skvělá atmosféra a hodně jsem se těšila na to, že budu opět pracovat s některými svými bývalými kolegy z předchozích týmů. Také se mi zamlouvala možnost stát se šéfkou aerodynamiky. Force India má šéfa aerodynamiky a je moc dobrý, takže tuhle možnost bych tam neměla. Force India byla dobrým pracovním místem, ale Lotus je pro mě novou velkou výzvou.

Vytisknout

Diskuze: Rozhovor s Marianne Hinsonovou - novou šéfkou aerodynamiky Lotusu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 14.06.2010 07:54 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Charles Leclerc ve Velké ceně Monaka, kterou s vozem Ferrari ovládl

"McLaren a Red Bull mě nezajímají," tvrdí šéf Ferrari. Porazí soupeře také v Kanadě?

Vzájemná kolize v Monaku urychlila dění v týmu Alpine

Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

  • Pátek

    • 1. Trénink (19:30 - 20:30)
    • 2. Trénink (23:00 - 00:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:00)
  • Neděle

    • Závod (20:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gp japonska

Prohlášení týmů po kvalifikaci

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

  2. "McLaren a Red Bull mě nezajímají," tvrdí šéf Ferrari. Porazí soupeře také v Kanadě?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud