Nedoceněný talent Peter Gethin

iM3, 8. prosince 2011, 11:19 Google+

Při vyslovení jména Peter Gethin se většině fanoušků vybaví dramatický finiš italské grand prix v roce 1971. Zbytek jeho kariéry jakoby upadal do zapomnění, bohužel. Brit s „oplzlým“ smyslem pro humor sice neprožil dlouhou a hvězdnou kariéru pilota F1, schopnost krotit vzpurné automobily mu však nikdo neodpáře.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 08.12. 19:32) Napište svůj názor

Sdílejte článek

Když v Monze protínal pomyslnou cílovou pásku, zvedl ruku na znamení vítězství. V duchu ji ale nezvedal z důvodu prvenství, představovala pro něj nástroj jistoty. Italové by se totiž mohli začít dohadovat o tom, kdo vlastně vyhrál. Gethin nechtěl přijít o vítězství vinou lidského faktoru – časoměřičům příliš nevěřil. Proto ještě před šachovnicovým praporkem učinil vítězné gesto a pojistil si tím jediný triumf v rámci mistrovského závodu formule 1. Vyhrávat však uměl i v jiných šampionátech.

Motorsport uchvátil Petera Gethina v první polovině 60. let. První zkušenosti s rychlou jízdou získával v Lotusu 7 na domácím okruhu Brands Hatch. V následujících letech získával ostruhy např. ve Formuli 3 a Formuli 2.

Bránu do opravdu profesionálního světa motorsportu mu pak v roce 1969 otevřel Bruce McLaren. Britský mladík s vysokým čelem zaujal zakladatele týmu McLaren natolik, že mu nabídl sedačku v monopostu McLaren M10A v domácím šampionátu Formule 5000.

Gethin se novozélandskému jezdci/šéfovi odměnil titulem a několika prvenstvími. V dalším roce pokračoval v úspěšném tažení a titul obhájil. Bohužel stáj McLaren postihla v červnu roku 1970 tragédie, která nadobro změnila chod týmu.


Peter Gethin v deštivé Grand Prix Monaka 1971

Peter Gethin měl testovat mclaren pro kanadsko-americkou sérii Can-Am, ale než vůbec usedl za volant, ohlušující rána a v dáli stoupající kouř zastavil veškeré dění v boxech. Bruce McLaren během testování havaroval a zahynul.

Post šéfa McLarenu nedobrovolně převzal Teddy Mayer, jenž stál u zrodu týmu. Mayer najednou neměl koho posadit do kokpitu, McLaren zahynul, Denny Hulme si léčil popáleniny rukou z Indianapolisu a Dana Gurneye vyřadil ze hry osobní sponzor Castrol, kterému se nelíbilo logo Gulf na oranžových mclarenech.

Šanci tak dostal Peter Gethin. Debut absolvoval v Grand Prix Nizozemska, ale po 19. kolech havaroval a odstoupil. Do konce sezóny přidal ještě šest závodů a jeden bod za šesté místo v Kanadě.

Spíše než v F1 vozil dobré výsledky v štědře dotované sérii Can-Am. Roli týmové dvojky Dennyho Hulma poslušně plnil a pokud Hulme řešil technické problémy, Gethin ho pohotově zastoupil – v teprve třetím startu zvítězil. Gethin vydělal McLarenu úctyhodných 26 000 dolarů, což nebylo na nováčka v Can-Am vůbec špatné.

Jestliže Gethin prožíval u McLarenu pohádkový rok 1970, následující sezóna se měla otočit o 180 stupňů. Nejprve ho v Can-Am nahradil Peter Revson a v kokpitu vzdorovitého McLarenu MA19 F1 ustoupil technicky nadanému Marku Donohuemu.

Ještě než mělo dojít k smluvené výměně mezi Gethinem a Donohuem, Gethin byl již na odchodu. Taktéž vztahy mezi Gethinem a Mayerem se v průběhu roku 1971 značně ochladily a když Gethin odcházel, hrdě prohlašoval, že Mayerovým největším kladem byla jeho žena…

Gethin oslovil majitele stáje BRM Louise Stanleyho a od druhé poloviny sezóny již hájil barvy britského týmu. Slavné vítězství v Itálii mu zajistilo sedačku pro nadcházející sezónu, jenže společná budoucnost neměla být tak zářná, jak si jezdec a šéf představovali.

K mizerné atmosféře uvnitř BRM přispíval i Stanleyho chaotický způsob řízení týmu a ne příliš vřelý vztah k zaměstnancům, potažmo jezdcům. Grand Prix USA byla posledním Gethinovým závodem roku 1972. O rok později se vrátil do kokpitu F1 na Grand Prix Kanady. Překvapivě znovu k BRM.

V následujícím roce spojil síly s Grahamem Hillem a představil se domácímu publiku na okruhu Silverstone. V monopostu Lola-Ford týmu Embassy Hill ale kvůli zdravotním problémům nestartoval. Bylo to naposled, co se Gethin pokoušel prodloužit si kariéru v F1.

Jinak se naplno věnoval šampionátu Formule 5000, kde setrval až do konce roku 1976. Adrenalin z rychlé jízdy posléze vyměnil za „pohodlnější“ kariéru manažera  italského závodníka Beppeho Gabbianiho. V roce 1984 se vrátil do formule 1 jako manažer týmu Toleman F1. Poté založil vlastní tým ve Formuli 3000 a nakonec koučoval v závodní škole potencionální talenty nové generace.

Petera Gethina provázel motorsport až do konce života, patřil k pravidelným účastníkům nejrůznějších setkání historiků a klubových akcích, kterých je ve Velké Británii požehnaně. Jak by řekli jeho kolegové a kamarádi, Peter Gethin byl prostě „lovely bloke“.

Vytisknout

Diskuze: Nedoceněný talent Peter Gethin

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 08.12.2011 19:32 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

Valtteri Bottas si v ulicích Monte Carla tentokrát příliš nezajezdil

GP MONAKA: V třetím tréninku se Leclerc ještě zlepšil, ostatní mu zatím nestačí

Charles Leclerc se před domácími příznivci v druhém tréninku vytáhl

GP Monaka: v druhém tréninku se nejlépe dařilo Leclercovi, Russell měl potíže, Red Bull nepřesvědčil

Lewis Hamilton v zádově v Austrálii

První trénink byl stříbrný. Díky Hamiltonovi

Red Bull bude muset zabrat, soupeři mu dýchají na záda

Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

Speciální zbarvení McLarenu pro GP Monaka jako pocta Ayrtonovi Sennovi

McLaren vzdává hold Sennovi, do Monaka přijíždí ve speciálním zbarvení + VIDEO

Carlos Sainz přijíždí do boxů po svém vítězství v Austrálii

"Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'

Lando Norris se stává sběratelem trofejí (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

George Russell prohrál týmový duel, ale získal bod útěchy

GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Alonso o zisku titulu nepochybuje, Ferrari považuje za dokonalý tým

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

  2. GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

  3. Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

  4. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  5. KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

  6. GP Monaka: v druhém tréninku se nejlépe dařilo Leclercovi, Russell měl potíže, Red Bull nepřesvědčil

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud