DISKUZE K ČLÁNKU Halo koncept? Mně kvůli bezpečnosti taky nadávali, vzpomíná Jackie Stewart

Finální potvrzení ochrany kokpitu ze strany FIA zvedlo emoce na obou stranách problematiky. Vedle odborníků i řadových příznivců se k němu vyjadřují i osobnosti, jako v případě trojnásobného mistra světa Jackie Stewarta.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Halo koncept? Mně kvůli bezpečnosti taky nadávali, vzpomíná Jackie Stewart

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 16, poslední 13.08.2017 15:36 Vložte komentář

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

Mike17

Mike17

217.170.105.XXX
Ony počítačové simulace na propočty trajektorii a pevnosti dostačují. Ničit vtestech stovky monopostů by nedávalo smysl. Kevlar se sice roztříští, ale na spousty neškodných úlomků. A o to jde. Blatníky v F1 byly. Správně. To ale bezpečnost neřeší. Jak by pomohly Alonsovi? Nijak. Halo je pro mne lepší, než zakrytý kokpit. Tedy lepší než zákaz.
Srovnání se silnici je hodně mimo. Až se bude v F1 jezdit max 90, nebudou potřeba Hala, lepší pásy a kevlarové kokpity. Na druhou stranu, kdybyste měl všechny prvky z F1 v normalnim autě, nemohl byste si ho dovolit. Takže poněkud zbytečná úvaha, ne?
A zmínky o prospěšnosti jsou z dob komunismu ne? Ty peníze na platy pilotů se odněkud berou. Z peněz které F1 vydělá. Takže jsou placeni přesně podle toho, kolik "HDP" dělají. Jestli je považujete za pošahané, mám jednu primitivní radu. Přestaňte F1 sledovat a tím jim poskytovat finance. Je to prosté, ne?

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Jirka_1

Jirka_1

217.30.64.XXX
Všechny dřívější bezpečnostní prvky se daly sólově otestovat na milion způsobů, ale Halo se otestovat kloudně nedá, jen dělají nějaké simulace, které ale nikdy nedokáží zachytit všechny možné varianty. Kromě toho kevlar je sfiňa materiál, má sice obrovskou pevnost, ale pokud se tato překročí, tak se roztříští na tisíce malých kousků, na rozdíl od kovů, které se jen zdeformují...
O co mi jde - proč vymýšlí Halo, když mohou rovnou kokpit zasklít jako u plechových aut. Pokud někomu najednou po osmdesáti letech nebo jak dlouho se s otevřenými vozy závodí vadí, že jezdí s hlavou venku, tak ať to rovnou zakáží. Za chvíli se zase někdo začne tou hovadinou zabývat, opět se cosi přidá a nakonec vůbec nebude poznat, že jde o otevřený vůz.

Mimochodem zakrytovaná kola se ve formulích svého času používala, Stříbrné šípy v padesátých letech měly i tuto variantu karosérie a auto vypadalo velmi hezky.

Sriovnávat se silničním provozem zase není tak mimo mísu, třeba bezpečnostní pásy nejsou tak vymakané jako u formule a přitom v nich nesedí profíci, ale amatéři, kteří jezdí po silnicích kde nejsou bezpečnostní zóny ani zajištěna okamžitá lékařská pomoc - a navíc ani pořádně řídit neumí. A pro ně se ndělá skoro niác, když se pak něco stane, ještě dostanou flastr a napaří jim body za nezvládnutí řízení... To je jen takový paradox - okolo Haló a bezpečnosti na okruzích, kde se jede jednou dvakrát do roka, se dělá komedie a vráží se do toho obrovské peníze, na druhé straně se silnice nechávají v dezolátním stavu a nikomu z mocných to nevadí... A co má větší hodnotu - práce hasiče, záchranáře atd. nebo pošahaného pilota F1? Hasiči a záchranáři chrání lidi a majetky, piloti F1 společnosti nepřináší vůbec nic. Ale placení jsou jako kdyby dělali 50% HDP...

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Mike17

Mike17

46.135.73.XXX
Ano, nemusí to být v půlce, proto jsem psal ŘEKNĚME. Pro výsledek je úplně jedno, v které části.
Bezpečnost se postupně od roku 1950 zlepšuje. Chce se mi napsat, že doteď to nikomu nevadilo, ale kecal bych. Vždy se našel někdo komu vadily bezpečnostní pásy, integrální helmy, krční límce, širší kokpity... Srovnávat to se silničním provozem je o ničem. Asi ti uniklo, že těch pár set mrtvých neni ze 20 aut. Ale o trošičku většího vzorku. Pokud bys zavedl krytá kola, pak vůbec netuším, proč ti vadí Halo. To by vzhled rušilo o dost víc a problém by to neřeśilo skoro vůbec. 03
A Alonso? Pokud by náraz nevydrželo Halo, což by se stát mohlo, pak by bez něj z jeho hlavy zbyla jen rudá kaše. Kevlarová konstrukce vydrží mnohonásobně víc, než helma. 03

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Jirka_1

Jirka_1

217.30.64.XXX
Závěs nepraskne v půlce, ale ulomí se v kloubu, který je nejslabší místo zavěšení. O Sennovi se toho hodně napsalo ohledně příčiny smrti a dokonce se k tomu vyjadřoval snad lékař nebo někdo takový, který byl u havárie, že slyšel Sennu vydechnout naposledy. Je to dlouho, hledat se s těmi články nebudu.
Jinak bych to ukončil - od roku 1950 to nikomu nevadilo, jezdilo se ve vozech, z kterých se dalo vypadnout a dokonce i bez pásů a najednou to někomu vadí. Za miliony ujetých závodních kilometrů se dva lidi zabijí shodou okolností ránou do hlavy (na silnicích se jich za tu dobu zabijí statisíce) a najednou jsou všichni šoufl. Tak ať zakáží závody otevřených monopostů s nekrytými koly a mají Halo vyřešené jednou provždy.
a když jsme tak u toho Alonsa - možná by ho při této havárii Halo zabilo, protože nikdo neví, jak pevné je nebo bude a jak pevné je zakotvení do karosérie.

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Mike17

Mike17

46.135.154.XXX
Já tu havárii viděl taky naživo. Když se ulomí kolo, praskne závěs. Řekneme, že v půlce. Půlka zůstane na autě, ta ho asi těžko mohla trefit do hlavy.Druhápulůlka zůstala u kola. Ta byla smrtící. Mít Halo, kolo by se k hlavě nedostalo i se zlomenymi závěsy. Mohlyvzniknout ještě ulomky, ale ty nemohly mít energii prorazit helmu. Pokud jde o další nehody, letící kolo v nižších soutěžích zabíjelo. A simulace Alonsa ze Spa bylo také o kontaktu kola s hlavou. Bylo to tenkrát o centimetrya Alonso by nežil. Zbytečně. A dělá se to právě proto,aby si pilot nemusel vybirírat mezi životem a lezenim do otevřenéhokpokpitu.

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Jirka_1

Jirka_1

217.30.64.XXX
Tu havárii jsem viděl v přímém přenosu, záběr byl docela zdálky (kvůli postavení kamery). Musel se po nárazu do zdi celý závěs s kolem a o ten plot nebo zídku se vzpříčil tak, že zasáhl Sennovu hlavu. Takže by mu Halo stejně nepomohlo. Pokud se podíváš na havárie v F1 v současnosti, ramena náprav zůstávají součástí monokoku, ulamuje se kolo, které je přichyceno nějak lankem (i když nevím jak). Už dlouho se nestalo, aby se kolo uvolnilo a uteklo a zabilo traťového maršála, natož tak pilota ve voze.
Poslední větu jsi měl pochopit jako odpověď na to, že je ti život přednější - na rozdíl o těch, co závodí ve F1. Kdo má aspoň trochu rozumu a váží si života, tak do otevřeného auta s odkrytými koly nikdy nesedne.

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Mike17

Mike17

90.179.127.XXX
Výsledek pitvy ukázal, že smrt způsobila kombinace úderem kola a proniknutí části zavěšení helmou. A ty jsi si jistý, že to zavěšení nebylo ve chvíli průniku pripevneno k tomu kolu? Někde jsi četl, ze to byl volný kus trubky? Mně se zda pravděpodobné, že z toho kola ve chvíli nárazu trčely části zlomeného zavěšení. A protože ho trefilo evidentně kolo, tak to zavěšení co proniklo helmou bylo pravděpodobně součástí utrženého kola. V překladu: pak by halo pomohlo.
A tu poslední větu jsem nepochopil. To jako, že život pilota F1 za nic nestojí? Jako pilotů jsou nějak meněcenní lidé?

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Jirka_1

Jirka_1

217.30.64.XXX
Je ti špatně známo. Pohled z kamery daleko před vozem to tak mohl ukázat, ale výsledek pitvy atd. mluví jasně.
Že je ti život přednější je v pořádku, také nezávodíš v F1... :-)

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Mike17

Mike17

90.179.127.XXX
No jo. Zase jeden chytřejší než vědecké testy...
Pokud je mi známo, tak se Sennovi zlomila náprava a tím uvolněné kolo ho praštilo do hlavy. Mít Halo, jezdil by dál. V článku je popis několika dalších simulací skutečných situací, které se fakt staly. Je tam popis dalších případů, kdy by to někomu zachránilo život. Přínos je evidentní, jediné negativum je vzhled. Já si na estetiku příliš nepotrpim, proto mi to tak nevadí. Život má pro mne vždy přednost před načančaností čehokoliv. 03

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Jirka_1

Jirka_1

217.30.64.XXX
Aha, udělali testy všech možných a nemožných karambolů, které v F1 mohou vzniknout... :-) Hele, nech toho, na nějaké přiblblé články jsem už trochu starý, abych jim věřil.
Sennu zabilo ne kolo, ale ulomená náprava, která mu prorazila hlavu. A proto takovému něčemu je Halo stejně bezbranné, jako kdyby tam vůbec nebylo. Stále jde o otevřený kokpit, řeší se tím letící kolo, ale nic dalšího.

+ 0 / − 1

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Mike17

Mike17

90.179.127.XXX
Byl tu před nějakým týdnem článek o výzkumu v té oblasti. Podle něj prospěšnost mnohonásobně převyšuje případné negativa. Stačí si ho najít. 03

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Jirka_1

Jirka_1

217.30.64.XXX
jsi si tím jistý? :-)

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Mike17

Mike17

90.179.127.XXX
Ví. Líp, než hlava pilota bez něj. 12

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Jirka_1

Jirka_1

217.30.64.XXX
Pravdou je, že proti letům šedesátým a sedmdesátým se bezpečnost závodění posunula doslova do nebeských výšin. Dnes je rána jako z děla a pitol vyleze maximálně se zlomenou nohou, a to jen jednou za pětiletku. Bezpečnostní opatření na okruzích jsou na velmi vysoké úrovni, už hasiči nepřebíhají přes trať v době, kdy se třístovkou blíží další vozy (viz rána do hlavy Toma Pryceho hasičákem, tehdy by mu Halo zachránilo život), lékařská služba je neskutečně vybavena jak vozem, tak ambulancí přímo na trati, nachystaný vrtulník atd. Ale vocáď pocáď - Halo ve F1 považuji za zbytečnost. Jen to komplikuje konstrukci a nikdo neví, jak se ten kus železa zachová v případě, kdy jedno auto skočí z boku na druhé..

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Mike17

Mike17

90.179.127.XXX
To, že nedojedeš do cíle a přijdeš o body je dostatečný důvod, to do někoho nenapálit. Dost pochybuju, že někdo při souboji na trati přemýšlí nad tím, co se mu může stát. 03

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit
Pepan

Pepan

89.24.157.XXX
Bezpečnost je sice fajn, ale pokud se bude pořád něco nabalovat na auta, může se časem stát, že piloti časem nabudou pocitu nesmrtelnosti a nezranitelnosti a tarany v průběhu závodu se stanou běžnou realitou.

+ 0 / − 0

ohodnotit kladně záporně

vlákno Reagovat Nahlásit

Aktuálně

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

  • Pátek

    • Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:30 - 23:14)
  • Sobota

    • Závod (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (22:00 - 23:00)
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama