Zaostřeno na starty: Co je pro jezdce nejnáročnější a co si týmy hlídají?

Jana Šrámková, 12. dubna 2016, 12:50 Google+

Starty byly jedním z témat, o kterých se během prvních dvou závodů F1 hodně hovořilo. Díky novým pravidlům je to pro jezdce dnes mnohem náročnější. Především u Mercedesu se zaměřili na to, aby tuto část závodu zlepšili.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Startovní / cílová rovinka v Melbourne

Startovní / cílová rovinka v Melbourne | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Přitom v roce 2015 byli podle informací na oficiálních stránkách týmu v této oblasti nejlepší. Problém prý tkví v tom, že ačkoliv jsou jejich průměrná čísla velmi dobrá, některé z oněch startů byly velmi špatné. 

Start většina týmů měří jako vzdálenost ujetou za první čtyři sekundy od rozsvícení světel. Podle této metodiky měly Stříbrné šípy v roce 2015 průměrně nejlepší starty.

Co se Austrálie týče, měl vítěz obou letošních závodů Nico Rosberg šestý nejlepší start, v Bahrajnu byl nejlepší. Čtyři piloti, kteří odstartovali v Melbourne lépe než Nico, v Šákhíru odstartovali hůře (výjimkou je Vettel, který nestartoval vůbec), což hezky dokládá variabilitu ve startech.

Zajímavé je, že nejrychlejší start měl v Melbourne nováček Pascal Wehrlein při svém závodním debutu s druhým nejméně zkušeným týmem na roštu. Týmy se však nezaměřují pouze na co nejlepší start, ale také na jeho variabilitu a proměnlivost. 

Nejtěžší je podle Mercedesu pro závodníka chvíle uprostřed startu, kdy řídí krouticí moment před tím, než dosáhnout limitu výkonu. Tým má jisté omezené možnosti mu pomoci při práci se spojkou, která má při první fázi rozjezdu zásadní roli, ale jakmile ji pustí, musí se snažit balancovat na hraně perfektního prokluzu pneumatik. Pokud to přežene jedním směrem, přijde protáčení gum. A pokud druhým, tak se propadnou. A navíc je kolem něj v tu chvíli spousta ruchu a dalších aut. Proto je to podle nich nejnáročnější.

img-responsive

Start závodu v Bahrajnu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Nová pravidla pro rok 2016 měla za cíl omezit pomoc týmu směrem k pilotovi. Proces startu je dnes co nejmanuálnější a co nejvíce pod kontrolou závodníka. Tým ho nemůže navádět rádiem a pilot musí řídit spojku manuálně pouze pomocí jedné páčky spojky. Výkon tedy více než v minulých letech závisí na umění jezdce, ale tým má stále důležitou úlohu - musí mu pochopitelně poskytnout rychlé a konzistentní auto. Pro obě strany je to tlak navíc. Není proto překvapením, že to zamíchalo startovním polem. Svůj cíl tak pravidlo splnilo.

"Pokud jsme chtěli zamíchat pořadím, start je důležitou součástí a pokud při něm někdo propadne či naopak, povede to k nečekaným výsledkům a v tomto ohledu tak budou výsledky zajímavější," uvádí Mercedes. Na bližší hodnocení však raději chtějí počkat až do poloviny sezóny.

Týmy prý pečlivě studují odchylky od normálu během startů a snaží se proces co nejvíce zdokonalit. Platí to i pro Mercedes, který se však nedomnívá, že na to existuje recept. Nebo na něj zatím ještě nikdo nepřišel a to i přes mnohé výzkumy, které se v této oblasti dělají. "A když jsme to nezvládli, asi to bude opravdu náročné. Otázkou také je, zda je to vlastně špatná věc. Z diváckého pohledu byla během prvního kola v Melbourne a Bahrajnu zábava," domnívají se u Stříbrných šípů.

Vytisknout

Diskuze: Zaostřeno na starty: Co je pro jezdce nejnáročnější a co si týmy hlídají?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen má čínský okruh v oblibě

Verstappen se těší do Číny. Dobře se tam předjíždí, vysvětluje

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  2. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  3. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud