Symonds: Motory budou v roce 2016 až o 25 % hlučnější

Petr Hlawiczka, 15. ledna 2016, 06:50 Google+

Motory pohánějící vozy Formule 1 budou letos podle technického ředitele Williamsu, Pata Symondse, kvůli úpravě pravidel týkajících se koncovky výfuku zhruba o čtvrtinu hlasitější než v minulých dvou sezónách.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 17.01. 13:41) Napište svůj názor
Výfuk vyvedený z motoru Renault pohánějící Toro Rosso STR10

Výfuk vyvedený z motoru Renault pohánějící Toro Rosso STR10 | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Mnoho fanoušků po zavedení hybridních turbomotorů kritizovalo jejich tichý zvukový projev, který byl dán vysokou efektivitou. Loni proto byla schválena změna pravidel, která nyní nařizují vyvést z obtokového ventilu separátní koncovku výfuku.

"V minulosti všichni svedli potrubí z obtokového ventilu do hlavní koncovky z motoru a nyní musí být oddělené. Obtokový ventil se u moderních turbomotorů moc neotevírá," popisuje Symonds na výstavě Autosport International.

"K turbodmychadlu máme připojený motorgenerátor, který představuje jeden ze způsobů rekuperace odpadní energie. Řídí rychlost kompresoru spíše, než aby se využíval poněkud neefektivní obtokový ventil. Opravdu se jej tedy snažíme moc neotevírat. V závodním režimu se sotva někdy otevře a v kvalifikaci ho otevíráme trochu," pokračuje technický ředitel Williamsu.

img-responsive

Technický ředitel Williamsu Pat Symonds (vlevo) se svým pilotem Felipem Massou | foto: Williams F1 Team

"Mohl byste si myslet, že když neotevíráte obtokový ventil, že pak neuslyšíte velký rozdíl, ale to není tak docela pravda. Protože se tam nachází potrubí propojující obtokový ventil s hlavní koncovkou výfuku, tak funguje jako boční rezonátor. To znamená, že i když je obtokový ventil zavřený, tak teď ve výfuku funguje jako tlumič. Když se ho zbavíme, pak to bude o trochu hlučnější.

Z pohledu toho, co budete vnímat, u zavřeného obtokového ventilu to bude o 14 % hlučnější. S otevřeným obtokovým ventilem to bude už o 20 - 25 % hlučnější, což je celkem významné. Zatím jsme to na okruhu neslyšeli, ale myslím si, že budeme moci zaslechnout příznačné staré zvuky z turba, pískání a střílení. Musíme si na to ale počkat a uvidíme," nabádá Symonds.

img-responsive

Výfuk McLarenu MP4-30 poháněného Hondou | foto: McLaren

Motory se v poslední době díky vývoji stávaly hlučnější: "Tohle je přirozený pokrok. Velká část zvuku je funkcí tlaku válce. Čím je tlak ve válci vyšší, tím více zvuku vydává. A motor se vyvíjí. Způsob, jak dostat více výkonu, je zvýšit tlaky ve válcích.

Na počátku roku 2014 jsme pozorovali velké nárůsty - auta se přirozeně stala hlasitější a letos se přirozeně stanou ještě hlučnější navíc ke změnám, které jsme udělali v oblasti výfuku," dodává Symonds.

Vytisknout

Diskuze: Symonds: Motory budou v roce 2016 až o 25 % hlučnější

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 17.01.2016 13:41 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Bývalý hlavní konstruktér Ferrari Tombazis posiluje Manor

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  2. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  3. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace měří pořadí

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud