Ricciardo letos překvapil šéfy Red Bullu i sám sebe. Proč byl tak dobrý? (+ foto)

Petr Hlawiczka, 10. prosince 2014, 06:20 Google+

Daniel Ricciardo letos postoupil k Red Bullu, kde mnozí očekávali, že od čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela dostane výprask. Místo něj ale přišlo překvapení: Daniel se stal novou jedničkou a jako jediný ze všech dokázal porazit piloty Mercedesu. Co stálo za jeho úspěchem?

Počet komentářů:  40 komentářů (Poslední 12.12. 17:12) Napište svůj názor
Ricciardo, Daniel

Ricciardo, Daniel | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

"Nikdo z nás před rokem nečekal, že se Daniel tak rychle zabydlí mezi světovou špičkou. Myslím, že překvapil většinu z nich," chválí Horner svého pilota, kterého si před sezónou 2014 vytáhli z Toro Rosso.

Letošní výborné výsledky překvapily i samotného Ricciarda: "Před rokem byl dojezd na pódiu tak vzdálený. Dnes mi to připadá jako rutina. Předčil jsem svá vlastní očekávání." V šampionátu skončil třetí, po jezdcích z Mercedesu byl tedy nejlepší ze zbytku světa.

Osmkrát skončil na pódiu, třikrát vyhrál a celkově nasbíral 238 bodů - o 71 více než jeho zkušenější kolega, čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel. A to ze statistik vynecháváme Velkou cenu Austrálie, po které byl po chybě týmu diskvalifikován ze druhého místa.

"Třetí příčku si zasloužil. Nedostával žádné dárky, všechno si vypracoval sám. A je jediným pilotem v poli, který může říci: 'Porazil jsem Mercedes,'" libuje si šéf závodního týmu Red Bullu.

U Red Bullu neměl mít na růžích ustláno, na problémy byl ale zvyklý
Australského pilota přitom před sezónou odborný poradce Red Bullu Helmut Marko varoval, že nebudou žádné dlouhé sžívání se s týmem po boku Vettela tolerovat: "Líbánky nebudou trvat příliš dlouho."

ricciardo
Daniel Ricciardo vítězí ve Velké ceně Belgie (foto: Red Bull Racing)

Red Bull přitom najednou nebyl vítězným vozem, Renault totiž neodvedl nejlepší práci na své nové pohonné jednotce a během předsezónních testů spíše stáli. První vzdálenost závodu ujeli až v Melbourne, pro piloty to bylo náročné.

Ricciardo byl u Toro Rosso ale zvyklý na to, že musí vytěžit z problémů co nejvíce. Marko uvádí: "Pro Daniela byl Red Bull špičkové auto. Zřejmě každý den děkuje Bohu za to, že může jezdit s takovým autem. Vettel ho zřejmě často proklínal, protože byl zvyklý na něco lepšího."

Překvapil svou rychlostí i předjížděcími manévry
Jedna věc se mladému Australanovi upřít nedá - dokázal zajíždět velmi rychlá kola v kvalifikaci i v závodě, a přitom dobře pečovat o pneumatiky. Nedělal chyby, jezdil konstantně. A šéfové Red Bullu se shodují ještě na jedné věci: "Nikdo v poli nepředjížděl tak dobře, jako Daniel."

Jeho úspěšným trikem bylo zaútočit z krytu. Využíval aerodynamického stínu, z něhož vyjížděl tak pozdě, že to soupeř před ním už nečekal. A když už věděl, že mu to nevyjde, dokázal se při manévru stáhnout, aniž by došlo ke kontaktu - jako například v Abú Zabí při souboji s Jeanem-Ericem Vergnem.

Lépe než Vettel si také zvykl na nová auta poháněná V6 turbomotory. Pomohla mu v tom i jeho bezstarostnost a nekonfliktní povaha. K nové technice se od počátku stavěl pozitivně, zatímco jeho týmový kolega nedokázal zakrýt svou nelibost vůči nové "ekonomické" formuli.

ricciardo
V paddocku věčně vysmátý od ucha k uchu (foto: Red Bull Racing)

Potíže týmového kolegy Vettela
Vettelovy problémy se týkaly nových vozů a vysoce komplexních pohonných jednotek s pokročilým ERS či elektronickým brzdným systémem brake by wire. Pilot se tentokrát musel přizpůsobit autu, nikoliv naopak, protože počítač ovlivňuje distribuce brzdné síly při rekuperaci kinetické energie.

Obzvlášť při zatáčení, kde v minulosti získával na Marka Webbera, se stal obětí nové technologie. Vyvážení brzd záviselo na stavu nabití baterií, které byly podřízené celkové strategii managementu energie. V kvalifikaci byla konstantní, během závodu se distribuce energie a rozložení brzdného účinku neustále měnilo.

Také dávkování meziplynu při podřazování nebylo u Renaultu vždy přesné. To vedlo k tvrdým změnám rychlostních stupňů a nestabilitě zadní části - a opět v té kritické fázi zatáčky, která je pro Vettela tak důležitá.

Nová auta vyhovovala Ricciardovu stylu
Ten, kdo se tyto potíže snažil vyřešit agresivnější jízdou, byl trestán. Auto se začalo smýkat a pneumatiky se rychleji opotřebovávaly, což se Sebastianovi ve srovnání s novým týmovým kolegou často stávalo. Ricciardo připouští, že často musel v závodě zkrátka "zpomalit, protože nakonec jste tak byli rychlejší."

ricciardo - vettel
Tradiční obrázek sezóny 2014: Ricciardo před Vettelem (foto: Red Bull Racing)

Pro Vettela byl nový styl jízdy krokem vzad, Ricciardovi naopak vyhovoval, protože byl na něj v minulosti s méně stabilními vozy HRT a Toro Rosso zvyklý. Sebastian musel své instinkty znovu "zkalibrovat."

Ricciardův styl jízdy byl blíže tomu, který vyžadovala nová auta. "Neměl jsem s přizpůsobením se žádné problémy. Pro mě byl Red Bull mnohem lepší, než to, co jsem do té doby poznal. Možná to je i tím, že jsem jezdil vpředu a mé sebevědomí s každým dobrým výsledkem stoupalo."

Vytisknout

Diskuze: Ricciardo letos překvapil šéfy Red Bullu i sám sebe. Proč byl tak dobrý? (+ foto)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 40, poslední 12.12.2014 17:12 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 40 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Marussia

Otec Bianchiho: Určitě Julese nenecháme ve štychu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  2. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

  3. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud