Analýza sektorů: Hamilton své nejlepší poskládal do jednoho kola, Rosberg jel 353,9 km/h

Petr Hlawiczka, 6. září 2014, 17:30 Google+

MONZA - ANALÝZA SEKTORŮ; Co bližšího prozrazují nejrychlejší časy z jednotlivých sektorů okruhu v Monze a maximální rychlosti, které dosahovali piloti v kvalifikaci na Velkou cenu Itálie?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 08.09. 08:45) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Jízdu na plný plyn prvním sektorem a první DRS zónou začínající za cílovou rovinkou dělí pouze první šikana (Variante del Rettifilo), před níž se nachází speed trap a nejnáročnější místo pro brzdy - zpomaluje se z 340 km/hod na 90 km/hod, na piloty přitom působí přetížení téměř 6 G. Následující táhlá třetí zatáčka se jede naplno, za ní začíná druhý techničtější sektor.

Obsahuje jednu šikanu (Variante della Rogia), po kratší akceleraci přichází dvojíce zatáček Lesmo oddělených velmi krátkou rovinkou, na jejímž konci dosahují 270 km/hod. Po nich přichází delší úsek na plný plyn s druhou DRS zónou.

Třetí sektor začíná před zajímavou kombinací levotočivé, pravotočivé a další levotočivé zatáčky v rychlém sledu - Variante Ascari. Za ní čeká na jezdce delší rovinka a brzdění do slavné otevírající se Parabolicy, která byla letos na vnějším okraji vyasfaltována, což např. podle Jensona Buttona vede k tomu, že do ní najíždí rychleji.

Více se o technických výzvách okruhu v Monze můžete dočíst v obšírném představení zde.

monza - mapa
Mapa okruhu v Monze (zdroj: FIA)

Páté pole-position sezóny získal po špičkovém výkonu Hamilton, který předvedl jedno ze svých nejlepších kol letos vůbec. V prvním sektoru byl sice rychlejší jeho týmový kolega i oba Williamsy, ve zbývající části okruhu to ale rozbalil a kvalifikaci vyhrál s náskokem 0,274 právě před Rosbergem.

Zajímavostí je, že na loňský rekord (1:23,755) ztratil méně než půl sekundu, což hezky dokresluje pokrok letošních vozů a zejména dodavatelů pohonných jednotek. V oblasti efektivity motorů dosáhli inženýři F1 obrovského úspěchu.

Ten neposkládal své nejlepší sektory do jednoho kola jako Lewis, jinak mohl být ještě o 0,143 s rychlejší - i tak by ale zaostal o 0,131 s. Ideální kolo kromě vítěze kvalifikace zajel v Q3 také Alonso, Magnussen a Vettel.

McLaren byl dnes velmi rychlý. Protože oproti týmům ztrácí zejména v oblasti aerodynamiky, Monza pro něj představuje nejsilnější trať z těch, které ještě zbývají. Tým z Wokingu se pořád zlepšuje, v Singapuru se ale propadne přes připravované větší novinky zřejmě opět za Red Bull a zřejmě i Ferrari - soupeři ve vývoji také nepolevují, spoustu věcí je díky stabilním pravidlům letos totiž možné přenést i na příští auto.

Naopak zcela propadl Lotus, ale pro něj měla být Monza kvůli deficitu v maximálních rychlostem tím nejhorším okruhem. Kobajaši s Caterhamem na ně neztrácel ani dvě desetiny sekundy, na Grosjeana dokonce jen 0,039 s. Sauber byl dnes o sekundu rychlejší než tyto dva zmiňované týmy a komfortně postoupil do prostřední části kvalifikace.

sektory

Na rovinkách kralovaly opět Mercedesy, Rosberg dosáhl dokonce 353,9 km/h, což je mírně za očekáváními. Za ideálních podmínek (aerodynamický stín za jiným vozem by se ale zítra mohly přiblížit k 360 km/h.

Vozy s pohonnými jednotkami Mercedes na roštu obsadily prvních šest míst. McLareny volily o něco více přítlaku, proto na rovinkách zaostávaly o cca 8 km/h, přesto se na rošt postaví hned za Mercedesy a Williamsy.

Alonso s motorem Ferrari také překonal hranici 350 km/h a na rovince byl šestý nejrychlejší. Nejlepším zástupcem Renaultu je Vergne z Toro Rosso, kterému komisaři na hlavní rovince naměřili 347,7 km/h (- 6,2 km/h).

Zajímavé nastavení má Red Bull, který oproti Spa už neměl co shodit (používá stejné zadní křídlo). Na rovinkách sice byl až 13. a 14. s deficitem téměř 9 km/h, přesto se dostal do první desítky, kde obsadil 8. a 9. příčku. Jejich silnou stránkou je tvorba přítlaku z podlahy, která je z pohledu aerodynamiky velmi efektivní - "zadarmo" (generuje minimální odpor).

Ztráta Lotusů, Sauberů, Marussií a Caterhamů je na rovinkách poměrně tristní - o horší aerodynamické výkonnosti balíku pro nízký odpor svědčí dosažené časy.

rychlosti

Pneumatikové strategie
Zítřejší Velká cena Itálie vypsaná na 53 kol je z pohledu strategií jednou z nejjednodušších. Je to dáno velkou ztrátou způsobenou zastávkou v boxech - boxová ulička sice není dlouhá, ale kvůli vysokým rychlostem za tu dobu ujedou vozy podstatně delší vzdálenost - a malým rozdílem mezi středně-tvrdou a tvrdou směsí pneumatik. V kvalifikaci se pohybovala jen kolem půl sekundy na kolo.

Obě směsi jsou navíc velmi trvanlivé - jak po stránce termální degradace, tak i po stránce fyzického opotřebení - proto se neočekává, že by zítra někdo volil jinou než jednozastávkovou strategii. Výměna pneumatik se očekává po 30. kolech u těch, kdo začnou na tvrdé směsi, po 18 - 20 kolech zamíří do boxů piloti, kteří začnou na středně-tvrdé směsi.


Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Hamilton své nejlepší poskládal do jednoho kola, Rosberg jel 353,9 km/h

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 08.09.2014 08:45 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Rosberg, Nico

Prohlášení týmů po kvalifikaci v Monze: McLaren čeká, že se před Ferrari udrží

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  2. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  3. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

  5. SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

  6. GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud