Nejlepší sektory a maximální rychlosti: Opět suverénní Mercedes a zlepšení Renaultu

Petr Hlawiczka, 19. dubna 2014, 14:00 Google+

ŠANGHAJ - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Podrobnější pohled na výkonnost vozů prostřednictvím nejlepších časů v sektorech a maximálních dosažených rychlostí. Patrná je nadvláda Mercedesu a jejich pohonné jednotky, výborná aerodynamika Red Bullu, ale i zlepšení Renaultu.

Počet komentářů:  14 komentářů (Poslední 23.04. 19:21) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

V Číně jsme se letos potřetí ze čtyř letošních podniků dočkali mokré kvalifikace s různou intenzitou deště, zatím jsme tedy svědky jednoho z nejmokřejších úvodu šampionátu v posledních letech. Než se podíváme na časy, stručně si připomeňme konfiguraci okruhu.

První sektor obsahuje nekonečnou první a zákrutu se zmenšujícím se poloměrem. Najíždí se do ní velmi rychle a skládá se ze dvou zatáček, piloti ji však projíždějí jako jednu. Hned po ní následuje levotočivá pomalá zatáčka, výjezd z ní je rychlý, je však třeba být opatrný zejména s těžším vozem. Hned za pátou zatáčkou, která se jezdí naplno, začíná druhý sektor.

Ten po velmi pomalé šesté zákrutě obsahuje jediné rychlé zatáčky okruhu: levotočivou sedmou a pravotočivou osmou, kde musí vůz dobře reagovat na změnu směru. Na piloty zde působí přetížení přes 4,5 G. Následuje dvojice levotočivých zatáček 9 a 10, na výjezdu je třeba opět zacházet citlivě s plynem, v minulosti jsme zde byli svědky několika smyků. Na krátké rovince před brzděním do pomalé jedenácté zatáčky prostřední sektor končí.

Třetímu sektoru dominuje dlouhá (1175 m) rovinka, na níž se najíždí s táhlé, otevírající se klopené zatáčky č. 13. piloti zde musí být na plynu trpěliví a zbytečně nezatěžovat pneumatiky. Na konci této rovinky se měří maximální rychlosti (speed trap). Uzavírá jí pomalá vracečka č. 14, na cílovou rovinku s druhou DRS zónou se najíždí přes středně-rychlou šestnáctou zatáčku. Piloti zde využívají maximální šířku obrubníku a koly se často dostávají až na umělou trávu.

Více technických informací o okruhu v Šanghaji včetně telemetrie a videa naleznete zde.


Mapa okruhu (zdroj: FIA)

Suverénně si na vodě opět počínaly Mercedesy. Hamiltonovi se sice nepodařilo dát dohromady v Q3 všechny své nejlepší sektory - jinak by byl ještě o 0,371 s rychlejší - na první místo mu to však pohodlně stačilo.

Rosberg si kvůli chybnému zobrazení na volantu ve svém posledním ostrém pokusu myslel, že za svým maximem zaostává o 2 desetiny, proto na to tlačil a dopustil se chyby v poslední zatáčce. Ve skutečnosti však byl o 6 desetin rychlejší, mohl se vyhnout smyku a získat místo v první řadě vedle svého týmového kolegy. Dle součtu svých nejlepších sektorů mohl být dokonce až o 0,891 s rychlejší!

Renault vylepšil svůj motor (více zde) a údajný deficit stáhl ze 70 na 40 koní. Při dnešních rozhovorech s inženýry Lotusu mi stále dávali najevo svou frustraci ze svých pohonných jednotek - uznali však, že k pokroku z jejich strany došlo. Tým z Grove se blýskl ve třetím tréninku, v kvalifikaci zaujal postupem mezi nejlepších 10 Grosjean. Jak je vidět, zákazníci francouzského výrobce ztráceli především ve třetím sektoru s dlouhou rovinkou.

Ze zlepšení dokázal těžit Red Bull, jehož piloti se dokázali vklínit mezi Mercedesy. Ricciardo letos potřetí Vettela porazil, v součtu nejlepších sektorů by ale teoreticky skončil o 31 tisícin za mistrem světa.

sektory
Nejrychlejší sektory a jejich součet (teoreticky nejlepší čas)

Vozy Red Bullu byly nastaveny na vyšší přítlak, s nímž souvisí i vyšší odpor. Proto byli na rovinkách nejpomalejší - čidlo jim naměřilo o 20 km/h méně než továrním Mercedesům. Efektivitu aerodynamiky ale mají přinejmenším na úrovni Mercedesu. Opačná je situace například u Caterhamu: na rovinkách byl nejlepším zákaznickým týmem Renaultu, přesto z Q1 nepostoupil.

Zákaznické týmy Stříbrných šípů obsadili prvních šest příček, ze "zbytku světa" si vedl nejlépe Sutil s pohonnou jednotkou Ferrari 059/3 za zády: byl jen o 5,1 km/hod pomalejší.

Všimnout jsme si mohli dobré výkonnosti přechodných pneumatik Pirelli, na nichž Bottas v tom nejprudším dešti dosáhl 316 km/h. Při jízdě v plné rychlosti odvádějí 25 litrů vody za sekundu (pneumatika do deště až 65 l/s).

rychlosti
Maxímální rychlosti (v km/h)

Hranici pro přechod z mokrých pneumatik na přechodné tvořil čas kolem 1:56 min. Z toho vyplývá, jak Pirelli zapracovalo na svých mokrých pneumatikách, které jsou letos svou výkonností o něco blíže intermediálkám. Nedocházelo prakticky k žádnému opotřebení zadních pneumatik, lehká abraze se objevila pouze u některých týmů na předních pneumatikách.

Na závěr bych chtěl upozornit na to, že zítřejší závod má být suchý - po kvalifikaci však týmy nesmí měnit nastavení. Mohli bychom se proto dočkat mírného promíchání pole.

Papírově rychlejší je pro závod o 56 kolech strategie dvou zastávek: odstartovat na měkké sadě, její přezutí v 14. kole opět za měkkou a ve 28. za středně-tvrdou. Výhodnou alternativou se jeví start na měkkých, přezutí na středně-tvrdé v 12. a v 34. kole.

 

Počet využitých součástí pohonných jednotek
Před sobotními jízdami vyměnili u stájí Red Bull a Toro Rosso na svých pohonných jednotkách turba a motorgenerátory MGU-H, Marussie nasadily nové MGU-K. V posledním sloupci uvádím součet trestných bodů, které piloti letos obdrželi za své prohřešky na dráze.

motory

Vytisknout

Diskuze: Nejlepší sektory a maximální rychlosti: Opět suverénní Mercedes a zlepšení Renaultu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 14, poslední 23.04.2014 19:21 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 14 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Prohlášení týmů po kvalifikaci v Šanghaji: Alonso doufá, že budou mít na Red…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud