V rozhovoru televizní stanice ServusTV si jej Niki Lauda z Mercedesu dobíral: "Kdo dřív začne, ten dřív skončí." Marko ale vinu svedl na Renault: "Dokážeš to říci Francouzům? Motor pochází, jak dobře víš, od Renaultu. A zpráva musí dorazit také tam. A tam zdánlivě nic nedošlo."
"Renault ve srovnání s Ferrari a Mercedesem zkoušel motor na dynamometru pouze bez převodovky. S převodovkou přicházejí teplotní problémy, vibrace. Až dali dohromady celý komplet, začali se setkávat s problémy - proto si do té doby mysleli, že jejich pohonná jednotka funguje," prozrazuje Marko.
Zpožděný nástup turba znemožňuje plynulý průjezd zatáček, problém je softwarový
"Potýkáme se se zpožděním turba. Nejprve šlápnete na plyn, ale výkon se nedostavuje. A potom najednou přijde, kola se protáčejí a vůz se smýká, ztrácíte rychlost, ale také otáčky, protože musíte opět ubrat plyn.
V našem případě to jednoduše není možné projet zatáčky plynule a zajíždět konstantní časy na kolo. Dát to všechno dohromady vyžaduje čas. A pokud jde o tento čas, jsme žel pozadu," naříká Marko.
Helmut Marko (vlevo) se Sebastianem Vettelem (foto: Red Bull Racing)
28. února navíc došlo k homologaci současných pohonných jednotek a zmražení vývoje, jehož primárním cílem je zvyšování výkonnosti. Znamená to, že Red Bull tuto sezónu může zabalit a Renault nedožene?
"V současné době s Renaultem pracujeme společně ve dne v noci na testovacích stolicích, takže doufáme, že se do Melbourne sehrajeme. V první řadě se jedná o softwarové záležitosti, které musíme zprovoznit," odpovídá odborný poradce Red Bullu.
Kromě toho, že podle něj jde pouze o softwarové potíže, motory mohou být stále vylepšovány v zájmu spolehlivosti či snižování nákladů. Plánem je "získat data ze testování Renaultu, která zdánlivě poukazují také na problém s korelací. To, co ukazuje zkušební prostředí Renaultu, neodpovídá tomu, co zažíváme v reálu."
Renault týmům nedodal potřebná data
"Myslím, že Renault něco podcenil... V Jerezu týmy poprvé obdržely kompletní pohonné jednotky, a když k turbodmychadlu přidáte výfukové potrubí, pak teplota stoupá k tisíci stupňům. To u nás vedlo k teplotním problémům, vedlo to k požárům, ale také k jiným věcem. Bylo to dáno tím, že jsme od Renaultu nedostali žádná data: jak horké to bude, jaký průtok vzduchu bude zapotřebí," stěžuje si Marko.
To však nebude tak docela pravda. Jednak by někdo těžko mohl navrhnout vůz bez těchto potřebných údajů od výrobce motorů, a za druhé máme od jiných zákazníků Renaultu potvrzeno, že tato data dostali.
Podle Marka vše vyústilo v další potíže: "Pokud máte problém s kinetickou energií, pak to ovlivňuje baterie, jsou přebíjené či nedobíjené. Vede to ke zkratu a auto zase stojí. Ostatní výrobci motorů měli také problémy, ale čtyři týmy Renaultu ujeli čtvrtinu kilometrů, které zvládly týmy Mercedesu - a to přece mluví za vše."
Red Bull se na prahu nové sezóny potýká kvůli motorům s velkými problémy, podaří se mu letos vyhrát alespoň jeden závod? (foto: Red Bull Racing)
Mercedes má oproti Red Bullu i ostatním zákaznickým týmům velkou výhodu v tom, že si pohonné jednotky i auta staví sám, což je rozdíl, který lze pozorovat také u Ferrari a jeho odběratelů. Upozornil na to také Lauda - lidé společně pracují, komunikují, mluví jedním jazykem a rychleji řeší problémy.
Brzy zpět na čele?
Red Bull však s jeho zdroji není radno podceňovat - vzpamatovat se může velmi rychle. A auto v základu nemají špatné. "Myslím, že máme dobrý vůz. V zatáčkách je měřítkem a v rychlých zatáčkách bylo naše auto opět nejrychlejší. Ale potřebujete motor, který funguje. Opět musíme přečkat tuto prvotní fázi, a pak se budeme postupně propracovávat do čela," dodává Marko.