Zatímco po minulém týdnu (viz jeho shrnutí zde) byl jasným favoritem Mercedes s otazníkem kolem formy Ferrari, tento týden velmi dobrou formu potvrdil tým, který nás zaujal čistým a inovativním designem svého vozu již při svém představení - Williams.
Felipe Massa v sobotu překonal o čtvrt sekundy tovární Mercedes s Lewisem Hamiltonem za volantem a jeho čas se dnes nepodařilo překonat ani Lewisovi Hamiltonovi, jenž za letošním bahrajnským rekordem zaostal o 2 setiny. Brazilce si u Williamsu nemůžou vynachválit: " Felipe je dobrý, nedělá žádné chyby. Zavázat si ho, bylo trefou do černého. Znám hodně dobře Fernanda [Alonsa], protože jsem byl čtyři roky u Renaultu, a vím tak, jak je Felipe dobrý," uvedl šéf jejich závodních inženýrů - Rod Nelson.
Williams byl navíc nejen nejrychlejší, ale i nespolehlivějším týmem, který tento týden v Bahrajnu ujel nejvíce kilometrů. U Mercedesu si spolehlivostí stále nebyli jisti - Rosberg potvrdil, že jsou na hraně a že na ní musí zapracovat.
Tento týden ujeli o 470,844 km méně - a to si před nedělí vyměnili motor, kvůli kterému musela stáj z Grove zabalit dříve, protože v závěru dne ji šestiválec Mercedesu jsa na konci svého životního cyklu vypověděl službu. Dnes v noci prožili horkou chvilku, když ve 4 ráno mechanici přišli na závadu na převodovce, což vyústilo v několik dalších problémů. Než ji vyměnili a vše opravili, tak se na dráhu dostali až ve 12:40 hod bahrajnského času. To jen ilustruje, o kolik jsou náročnější opravy letošních komplexních monopostů.
Ferrari tentokrát již předvedlo více - má formu, ale na nejrychlejší jim stále něco chybí. Zkoušelo mnoho různých dílů, nasadilo nové sedmiprvkové přední křídlo, ale zdá se, že na rozdíl od předchozích dvou týmů nemohlo najít ideální kompromis mezi přítlakem, chlazením a výkonem.
Fernando Alonso zajel až páté nejrychlejší kolo, pátá příčka patří Scuderii i z pohledu počtu ujetých kilometrů. Ostatní zákaznické týmy zaostávaly výrazněji, potvrzuje se výhoda toho, když se staví šasi i motor v jedné továrně.
Nejrychlejší časy a počty kol během testování v Bahrajnu II (tento týden) - podbarvení týmu a vozu značí dodavatele motorů, barvy pod časy použitou směs pneumatik
Mírné rozčarování panuje u McLarenu, jenž dnes kvůli technickým potížím ujel pouze 21 kol. Na Mercedes a Williams očividně ztrácí, což potvrdil v pátek Jenson Button: "Za některými týmy momentálně zaostáváme docela hodně, zřejmě více, než jsme očekávali. Tohle auto má rozhodně potenciál a dá se vylepšit. Máme velmi dobré pochopení pohonné jednotky a toho, jak používat ERS, ale momentálně musíme pracovat na opravdové rychlosti. Nejsme dostatečně rychlí, ale tak už to vždy bývá, když máte stále auto z prezentace."
S napětím se očekávaly výkony pohonných jednotek Renaultu a zejména Red Bullu. Ten ujel ve čtvrtek jen 39 kol a po nadějném pátku (66 kol a třetí nejrychlejší čas) včera zcela vyhořel - zůstal stát po pár zatáčkách a ve zbytek dne už nevyjel.
Dnes dorazily nové širší bočnice s lepším chlazením, ale menším aerodynamickým výkonem. Mistrovská stáj díky nim nakonec dokázala ujet na své poměry nevídaných 77 kol a alespoň poslední den nasbírat cenná data. Hluboko ale zaostává za očekáváními, většina prostojů z tohoto týdne připadá na její triko, nikoliv na triko Renaultu, který jim umožnil využívat plný výkon své pohonné jednotky.
Tragický týden prožil v Jerezu chybějící Lotus, jenž každý den kvůli různým technickým problémům skončil předčasně. Jeho piloti uzavírají výsledkovou listinu: Romain Grosjean ve svém nejrychlejším kole za Williamsem zaostal o více než 6 sekund. Za čtyři dny s Pastorem Maldonadem dohromady zvládli pouze ostudných 127 kol a do Austrálie zamíří nepřipraveni a sami uznávají, že bez štěstí první závod nedokončí.
Přehled způsobení přerušení a červených vlajek během předsezónních testů
Dobře je připravena také Force India, která těží ze síly turbomotoru a ERS systému Mercedesu. Pérez předvedl šestý nejrychlejší čas týdne a vklínil se mezi piloty Ferrari. Indická stáj je na tom, zdá se, lépe než Toro Rosso či Sauber.
Na chvostu se zdá, že Marussia něco z náskoku středu pole stáhla. Dnes Max Chilton předvedl na super-měkkých pneumatikách a s lehkým vozem 14. nejrychlejší čas. Caterham je opět až za ní, zatím zřejmě nejpomalejším týmem.
Chtěl bych ale podotknout, že z časů tento týden není zcela jasné, co můžeme očekávat v kvalifikaci v Melbourne, protože neznáme program ani množství paliva, které měli piloti v nádržích - a to může způsobovat velké rozdíly. S větší jistotou můžeme říci odhadnout snad jen to, že v závodních podmínkách vypadají týmy poháněné Mercedesy opravdu velmi dobře.
Ujeté vzdálenosti podle týmů
Nejdelší vzdálenost tento týden zvládl Williams - celkem 2 370,456 kilometrů (438 kol), což je o 622,456 km více než minulý týden. Velmi dobře si tentokrát vedla Force India s 2 175,624 kilometry, až za ní se seřadili Sauber (2 018,676 km), Mercedes (1 899,612 km), Ferrari (1 823,844 km) a Caterham (1 607,364 km).
Mezi ty podprůměrné se zařadili McLaren a Toro Rosso (oba 1 466,652 km), Marussia (1 396,296 km - velké zlepšení, o 1 239,3 km více než před týdnem), Red Bull (990,396 km) a Lotus (687,324 km).
Výrobci motorů
Nejvíce dat si po 7 912,344 kilometrech z Bahrajnu odváží Mercedes se svými zákaznickými týmy (Force India, McLaren a Williams). Ferrari pohánějící krom svého továrního týmu také Marussii a Sauber si připsalo druhou největší vzdálenost (5 238,816 km), Renault se svými čtyřmi zákazníky (Caterham, Lotus, Red Bull a Toro Rosso) ujel 4 751,736 km.
Pneumatiky
Týmy v Bahrajnu dokončili svá hodnocení nových pneumatik Pirelli, mnoho z nich se zaměřilo také na simulace kvalifikace a závodů. Výsledky z tohoto týdne poukazují na vyšší výkonnostní rozdíly mezi měkkou a středně-tvrdou směsí a mezi středně-tvrdou a tvrdou směsí, což by mělo poskytnout prostor pro rozmanité strategie.
Italský dodavatel se letos snažil zachovat výkonnost gum z loňského roku, avšak za nižší degradace. V Bahrajnu se týmy nesetkaly s puchýři a drolení bylo na velmi nízké úrovni, nižší byly i úrovně opotřebení.
"Můžeme učinit tento závěr: pneumatiky pro rok 2014 jsou konzistentnější a opotřebovávají se méně než jejich předchůdci, aniž by to narušilo výkonnost. Také se nám podařilo splnit další z našich cílů: snížit počet žmolků na trati," uvádí sportovní ředitel Pirelli Paul Hembery.
Týmy během čtyř dnů ujely 3 308 kol, což je o 42,5 % více než minulý týden (2 322 kol). Každý měl k dispozici 30 sad: 22 mu pevně stanovil dodavatel pneumatik, 8 si mohl každý libovolně vybrat. Celkem využili 31 sad super-měkkých, 83 sad měkkých, 172 sad středně tvrdých, 30 sad tvrdých a 3 sady zimních pneumatik, tj. 319 z celkem dovezených 341 sad (1 364 ks pneumatik).
Na jedné sadě super-měkkých zvládly 19 kol, na 1 sadě měkkých 22 kol, na 1 sadě středně-tvrdých 24 kol, na 1 sadě tvrdých 18 kol a na 1 sadě zimních 2 kola. Teploty vzduchu byly velmi stabilní - pohybovaly se mezi 22 - 30 °C, teploty dráhy mezi 25 - 39 °C.
Mezi super-měkkou a měkkou směsí byl rozdíl 0,7 sekundy na kolo, mezi měkkou a středně-tvrdou 1,3 - 1,5 sekundy na kolo, a středně-tvrdá byla o 1,3 - 1,5 sekund na kolo rychlejší než tvrdá směs. Očekává se, že tyto rozdíly se zmenší s tím, jak se týmy během sezóny zlepší ve svém porozumění pneumatikám.
Nejrychlejší čas a použitá směs
1. den: 1. Pérez (měkká nová), 2. Bottas (středně-tvrdá nová), 3. Räikkönen (měkká použitá)
2. den: 1. Pérez, 2. Alonso, 3. Ricciardo (všichni měkká nová)
3. den: 1. Massa, 2. Rosberg , 3. Räikkönen (všichni super-měkká nová)
4. den: 1. Hamilton (super-měkká použitá), 2. Bottas (měkká nová), 3. Alonso (super-měkká)
(Více info prozradí první tabulka, použité směsi poznáte dle barvy pozadí každého času).
Alokace pneumatik pro první čtyři závody 2014
K prvnímu závodu do Austrálie převeze Pirelli měkkou (žlutá barva) a středně-tvrdou (stříbrná) směs, do Malajsie středně-tvrdou a tvrdou (oranžová), a ke třetí a čtvrté velké ceně totéž, co do Melbourne, tj. měkkou a středně-tvrdou směs. Tyto pneumatiky vybralo na základě dat sesbíraných během tří předsezónních testů.
"Měkká a středně-tvrdá směs dobře sedí očekávaným závodním podmínkám v Austrálii, v Bahrajnu a v Číně. Měly by poskytnout to správné vyvážení mezi výkonností a strategií dvou až tři zastávek na auto. Abrazivnější a teplejší podmínky v Malajsii nás vedly k tomu, že jsme pro ni nominovali středně-tvrdé a tvrdé směsi, stejně jako minulý rok," vysvětluje Hembery.
Souhrn všech tří předsezónních testů
Týmy
Během 12 dnů, kdy se týmy věnovaly v Jerezu a dvakrát v Bahrajnu přípravám na novou sezónu, ujel nejvíce kilometrů Mercedes (4 972,644). Se celkovou vzdáleností mohou být spokojeni také u Williamsu (4 893,432), Ferrari (4 488,516), McLarenu (4 153,464) a u Sauberu (4 039,32).
Hůře jsou na tom Force India (3 974,9 km), Caterham (3 313,1 km), Toro Rosso (2 458 km), hluboko pod průměrem pak Red Bull (1 711,2 km), Marussia (1 686 km) a Lotus (1 288 km), který v Jerezu chyběl.
Výrobci motorů
Z pohledu výrobců motorů je nejlépe připraven Mercedes, jehož motory pohánějí čtyři F1 týmy - na kontě má 17 994,408 km. Druhá příčka patří třem týmům s pohonnými jednotkami Ferrari -
10 213,920 km, poslední Renaultu - 8 770,392 km. Francouzský dodavatel je nejvíce pozadu, což bylo patrné také z výkonů na tratích v Jerezu i v Bahrajnu.
Celkem letos týmy před sezónou ujely 36 978,72 km, zatímco loni to bylo 49 942 km, tj. o 35 % více.
Fotografie z testování v Bahrajnu tento týden najdete zde.