FIA má problémy s měření průtoku paliva pro nové turbomotory

Motory

Motory | foto: Renault Sport F1

Příští rok se dočkáme nových úspornějších 1,6litrových V6 turbomotorů. Při testech se však vyskytl problém s průtokovými měřiči, které ve výsledcích udávaly příliš velké odchylky.

Příští rok se rozloučíme s Cosworthem a ve Formuli 1 budou do roku 2015, kdy se vrátí Honda, působit tři dodavatelé motorů: Ferrari, Mercedes a Renault. Všichni však poukazují na to, jak velkou výzvou je daná spotřeba u nových pohonných jednotek.

V závodě si budou muset při výkonu kolem 750 koní (včetně ERS) vystačit se 100 kg paliva, přičemž do hry kvůli zamezení extrémům v kvalifikaci, kde si týmy mohou volit množství benzínu v nádrži, vstupuje také omezení maximálního průtoku paliva na maximálně 100 kg/hod. V celé sezóně si týmy mají navíc vystačit pouze s pěti motory.

Při testech mladíků v Silverstone se však objevil další problém - měřiče průtoku použité se současnými atmosférickými osmiválci vykazovaly výsledky, které se podle Auto Motor und Sport lišily až o 1,5 %. FIA na jejich dodávku uzavřela smlouvu s anglickou společností Gill Sensors, přičemž maximální povolená odchylka činí 0,5 %.

Problém s měřením je velmi složitý. Vstřikované množství paliva je měřeno ultrazvukem a Remi Taffin z Renaultu vysvětluje, proč je to obtížné: "Během jízdy dochází k silným vibracím a velkému kolísání teploty. K tomu si přidejte dynamiku motoru F1, který najednou zrychlí z nuly na maximální otáčky."

turbo renault motor
Přípravy nových turbomotorů provázejí technické problémy s meřiči průtoku paliva
(ilustrační foto: Renault Sport F1)

Další dodávku by FIA měla obdržet tento měsíc. Kdy ale nové senzory budou otestovány, zatím není známo - možná během testu Pirelli ve Vallelunze na začátku listopadu, popř. během pátečních tréninků.

Na testovací stolici to z výše uvedených důvodů nestačí. Před společností Gill Sensors spočívá velký úkol. Po vyřešení problémů slíbili, že svá čidla výrobcům motorů dodá nejpozději tři týdny před prvním testem v Jerezu.

Pokud se měření ale nezpřesní, bude FIA čelit velkému problému (omezení průtoku má být příští rok zavedeno také ve vytrvalostním šampionátu WEC). Problém by v F1 nenastal jen v kvalifikaci, kdy by FIA musela spoléhat na informace poskytované výrobci motoru, ale i v závodě.

Natankovat všem pod dohledem 100 kg benzínu a bude klid? To by nebylo řešením, protože vozy budou muset mít kvůli nájezdu na rošt, prvnímu kolu před samotným startem (formation lap) a případným dojezdem do boxů po dokončení závodu v nádrži více než 100 kg paliva, čehož by se dalo snadno zneužít.

Diskuze:

Počet příspěvků: 5 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu