Williams postupně nalézá řešení svého trápení, věří v brzké zlepšení

Petr Hlawiczka, 31. března 2013, 13:00 Google+

Williams byl podobně jako McLaren překvapen svou rychlostí na počátku sezóny. Věří však, že již nalezl alespoň některé odpovědi při pátrání po příčinách svého trápení.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 31.03. 19:18) Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Po loňském vítězství ve Velké ceně Španělska tým před letošní sezónou věřil, že letos bude ještě úspěšnější. Jako jediný tým (nepočítaje Caterham, který stále jezdí s loňským hybridem - více zde) ale nestihl připravit nový vůz pro první předsezónní test v Jerezu. Tým tvrdil, že kvůli příliš drsnému asfaltu, který znemožňoval poznávání nových pneumatik Pirelli, o nic moc nepřišel.

V Austrálii však zklamání, když Pastor Maldonado vypadl již v první části kvalifikace a vůz FW35 označil za neovladatelný - přitom si při testech v Barceloně pochvaloval. Technický ředitel Mike Coughlan má za to, že největší problémy má na svědomí oblast výfuků nového vozu.

Williams již loni několikrát testoval Coanda výfuky, do závodů je však nikdy nenasadil. Trápil se i Mercedes, jenž se ke konci sezóny 2012 vrátil zpět ke konvenčnímu řešení.

"Neměli jsme v roce 2012 Coandu, ale v Brazílii jsme s ní jezdili. Mohli jsme pozorovat její potenciál, byl jsem však kvůli ní nervózní, protože s tím souvisela spousta práce," říká pro Autosport Coughlan.

fw34 fw35 vyfuky
Srovnání letošních Coanda výfuků (dole) s loňským řešením Williamsu
(foto: Williams F1 Team)

Problémem je, že bez špičkové počítačové simulace je téměř nemožné zvládnout horké výfukové plyny v zadní části vozu a přimět je k řádnému fungování.

"Není to něco, co byste mohli obzvlášť dobře udělat v aerodynamickém tunelu, protože musíte porozumět přechodu z pomalé rychlosti auta, ale při rychlém průtoku plynu, po vysokou rychlost a pomalé proudění z výfuků," vysvětluje Coughlan.

"Rozhodně tam vidíte obrovský potenciál, protože někdy kontrolujete tlaky na podlaze a pomyslíte si: 'Wau.' Ale na trati se pak pneumatika pohybuje kolem a mění se rychlost zatáčení. Vidíme však směr a myslím si, že to před příštím závodem můžeme vylepšit," pokračuje technický ředitel Williamsu.

Připouští, že můžou zvážit krok zpět k loňské konfiguraci výfuků, dokud Coandu nezvládnou. K pokrokům pak jednoduše povede nejen získání bodů přítlaku navíc, ale i větší důvěru pilotů v auto při brzdění a zatáčení.

"Musíme se vydat jinam a získat konzistentnější platformu pro jezdce. Když dochází v nájezdech do zatáček k poklesu přítlaku, je pilot trochu vystrašený, takže zatáčí s nízkým potenciálem. I když mu ukážete, že má teď mnohem více přilnavosti, problémem je, že si nevěří. Poskytli jsme jezdcům náročnou platformu pro používání," přiznává Coughlan.

maldonado
Piloti nemají k vozu po ztrátách přítlaku v nájezdu do zatáček potřebnou důvěru
(foto: Williams F1 Team)

Vyřešení problémů s výfuky však pro Williams nebude záležitostí okamžiku, tým však nyní má nějaký čas k dobru před dalšími závody. Již naplánoval nějaké aerodynamické testy a přes současný stav nevidí důvod, proč by pravidelně nemohli bojovat o body.

"Zamluvili jsme si na dva dny test na rovince v Barceloně, který vykonáme. Připravujeme se na nějaké testy, které nám otevřou cestu k tomu, o čem hovoříme. Vidíme tady a v tunelu dostatek náznaků  pro to, že pokud něco vyřešíme, otevře se nám velký potenciál. Myslíme si, že v základu máme auto, které má na nižší pozice v první desítce," dodává Coughlan.

Vytisknout

Diskuze: Williams postupně nalézá řešení svého trápení, věří v brzké zlepšení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 31.03.2013 19:18 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Vizualizace vozu F1 dle nových pravidel pro rok 2026

Jak budou vypadat formule v roce 2026? FIA zveřejnila nová pravidla + VIDEO

Charles Leclerc ve Velké ceně Monaka, kterou s vozem Ferrari ovládl

"McLaren a Red Bull mě nezajímají," tvrdí šéf Ferrari. Porazí soupeře také v Kanadě?

Vzájemná kolize v Monaku urychlila dění v týmu Alpine

Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

  • Pátek

    • 1. Trénink (19:30 - 20:30)
    • 2. Trénink (23:00 - 00:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:00)
  • Neděle

    • Závod (20:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Marussia MR02

Rozhovor s Bianchim: O roce 2014 a přestupu do většího týmu ještě nepřemýšlím

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ocon a Alpine se dohodli na ukončení smlouvy

  2. "McLaren a Red Bull mě nezajímají," tvrdí šéf Ferrari. Porazí soupeře také v Kanadě?

  3. Jak budou vypadat formule v roce 2026? FIA zveřejnila nová pravidla + VIDEO

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud