Analýza sektorů: Jak na rovinkách nejpomalejší Red Bull k nejnižším časům na kolo přišel

Petr Hlawiczka, 18. listopadu 2012, 13:55 Google+

AUSTIN - Bližší pohled na výkonnost jednotlivých jezdců nabízí následující přehled časů a maximálních rychlostí dosažených v jednotlivých sektorech nového texaského okruhu v kvalifikaci na Velkou cenu Spojených států.

Počet komentářů:  12 komentářů (Poslední 18.11. 19:20) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Německý architekt Hermann Tilke při navrhování okruhu napodobil některá slavná místa z jiných tratí kalendáře. Dominantu tvoří první zatáčka, do které piloti stoupají. Společně s pravotočivou druhou zatáčkou má připomínat Sennova esíčka v Brazílii. Následuje velmi rychlá pasáž Becketts - Maggots - Chapel ze Silverstone s prudkými změnami. Za ní končí první sektor okruhu.

Další část s výjimkou sedmé  a 11. vracečky obsahuje většinou rychlé zatáčky. Nalezneme zde dlouhou rovinku, kde se nachází čidlo pro měření maximálních rychlostí (speed trap) a nejtvrdší brzdění do 12. zatáčky, která uzavírá druhý a nejdelší sektor.

Třetí technická část připomíná pomalou sekci ze stadionu na Hockenheimringu a pravotočivá zatáčka 16 - 18 o třech vrcholech se snaží napodobit levotočivou, o něco rychlejší, osmou zákrutu z Istanbulu. Před nájezdem na cílovou rovinku zbývají už pouze dvě středně rychlé levotočivé zatáčky. Poslední sektor bez delších rovinek vyžaduje co nejvyšší přítlak.

Více technických informací o okruhu v Austinu naleznete zde.

mapa austin 3d
Mapa okruhu v Austinu se zvýrazněním převýšení (zdroj: Tilke GmbH)

V kvalifikaci Sebastian Vettel opět nenašel přemožitele, nejblíže mu byl Lewis Hamilton, který byl o desetinu rychlejší v prvním sektoru. Ve druhém ztratil 17 tisícin, naplno se nastavení pro vysoký přítlak u Red Bullu projevilo ve třetím sektoru, kde Brit ztratil přes 3 desetin a rychlejší než on tam byl i Mark Webber s druhým Red Bullem.

Včera se na novém okruhu nikomu nepodařilo poskládat všechny své nejlepší sektory do jednoho kola. Nejblíže tomu byl Felipe Massa, nejvíce by si z první desítky časově polepšil Nico Hülkenberg: o 0,217 sekundy.

Pirelli přivezlo ty nejtvrdší směsi, které může nabídnout, což se na hladkém a kluzkém asfaltu odrazilo v potížích se zahříváním pneumatik. Všichni se trápili s tím, aby je co nejdříve dostali do provozní teploty. Někteří kvůli tomu nedokázali v Q3 vylepšit své časy. V Q2 byla rychlejší obě Ferrari, Hülkenberg i Maldonado - ten dokonce až o 0,831 s.

U Ferrari odváděl lepší práci Massa. Alonso byl pomalejší ve třetím tréninku i ve všech třech částech kvalifikace. Španěl svého týmového kolegu předčil pouze v prvním sektoru, ve zbylých dvou ale ztrácel. Ferrari se moc vůz F2012 vylepšit nepodařilo a bude spoléhat na svou tradičně lepší rychlost v závodech. Pokud se však Vettelovi podaří získat o 15 bodů více bodů než Alonso, bude vymalováno.

Velmi dobré výkony podával Lotus, jehož piloti předvedli 4. a 5. nejrychlejší čas. Romain Grosjean byl ale kvůli nepovolené výměně převodovky po třetím tréninku odsunut na devátou pozici. Vítěz předchozího závodu Kimi Räikkönen v prvním sektoru na svého týmového kolegu ztrácel v prvním sektoru čtvrt sekundy.

austin - sektory - casy
Tabulka č. 1 - Časy v sektorech (v sekundách)

Nejvyšší rychlost na rovince dosahovaly opět vozy Toro Rosso a Sauber: Vergnemu, Pérezovi a Kobajašimu komisaři jako jediným naměřili přes 320 km/hod. Daniel Ricciardo se trápil a prožil jednu ze svých nejhorších kvalifikací, když vypadnul společně s nováčky už v první části.

Red Bully sotva překračovaly 308 km/hod a byly opět nejpomalejší, vše opět doháněly díky své aerodynamice nejrychlejšími průjezdy zatáčkami. Bez problému projížděli istanbulskou zatáčkou 16 - 18 s aktivovaným DRS a jejich výkonnosti hezky dokreslují například rychlosti měřené v závěru prvního sektoru mezi 6. a 7. zatáčkou: Webber (236,8 km/hod) se zde proháněl o 6,9 km/hod rychleji než Hamilton, ačkoliv na něj na konci dlouhé rovinky 6,4 km/hod ztrácel.

Překvapení se zrodilo na konci roštu, kde Marussie zametly s Caterhamy, které mají výhodu KERSu k dobru. Glock byl o 0,8 s rychlejší než Petrov a o 1,1 s rychlejší než Kovalainen. Oba si stěžovali na žluté vlajky, které jim měly zkazit jejich nejlepší pokusy. Šanci na reparát dostanou v dnešním závodě, Marussii se nicméně vyplácí spolupráce se zkušeným McLarenem, v závěru sezóny jde nahoru a desátou příčku v Poháru konstruktérů spojenou se slušným finančním bonusem již zřejmě nepustí.

austin - sektory - rychlosti
Tabulka č. 2 - Maximální rychlosti (v km/hod)

Vytisknout

Diskuze: Analýza sektorů: Jak na rovinkách nejpomalejší Red Bull k nejnižším časům na kolo přišel

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 12, poslední 18.11.2012 19:20 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 12 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP USA (Austin)

FOTO: Týmy odhalují v USA karty - první kvalifikace v Austinu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud