Symonds o krátké životnosti nových nápadů v F1 a dvojitém DRS Lotusu

Petr Hlawiczka, 26. srpna 2012, 19:40 Google+

Konzultant Marussie Pat Symonds popisuje jepičí život chytrých nápadů a novinek ve Formuli 1. Jednou z technických fines poslední doby je i dvojitý systém pro snížení přítlaku (DDRS) Lotusu, ten má podle něj navíc šanci přežít do příští sezóny.

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 27.08. 14:33) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Se systémem DDRS přišel na počátku sezóny jako první Mercedes. Ačkoliv se jednalo o letošní největší inovaci, Symondsovi bylo jasné, že tato novinka podobně jako F-kanály nebude mít dlouhého trvání.

"Bylo zřejmě nevyhnutelné, že bude v roce 2013 zakázaný. Nálada a vztahy uvnitř Formule 1 momentálně sice nové technologie podporují, ale jen pokud mají cenu ve světle veškerých úspor nákladů, které probíhají," říká Symonds pro F1 Racing.

Jako příklad uvádí paralelu s dva roky starým vynálezem McLarenu, který postupně po velké námaze převzaly téměř všechny týmy: "Lze to dobře srovnat s F-kanály, na nichž všichni tak naplno pracovali, že byly další rok zakázány."

Poté přibližuje aktuální situaci ve Formuli 1: "Většina návrhářů přijímá tento současný stav věcí - že když přijdete s něčím, co ve hře není obvyklé, bude to pravděpodobně na rok povoleno, pokud to nijak neporušuje pravidla, aby to pak bylo zakázáno."

ddrs
Po aktivaci DRS se u Mercedesu odhalí vstupní otvory F-kanálu (1) vedoucího vzduch bočnicemi (2)
po obou stranách do přední části monopostu

Před závody ve Spa a v Monze, tedy na velmi rychlých okruzích, týmy usilovně pracovali na technologiích, které by je posunuly kupředu. V tak vyrovnaném poli, jakého jsme svědky letos, se počítá každá desetina, protože může znamenat posun o několik míst vpřed. Na zadní straně roštu týmy však již postupně ukončují vývoj letošních vozů a raději se soustředí na příští rok.

Lotus je však se svým systémem dvojitého DRS zajímavým případem: "Pracují na něčem jiném, než je dvojité DRS Mercedesu. Je to něco, o čemž si nejsem zcela jistý, že to bude zakázáno změnami článků 3.7.3 a 3.1.18."

U systému Mercedesu se po aktivaci DRS otevírá vstup do kanálu, který vede vzduch do spodní části předního křídla, kde dochází k odtržení proudění a stejně jako na zádi ke snížení přítlaku (více o tom, jak funguje, najdete v článku Technika F1: Symonds vysvětluje výhody dvojitého DRS Mercedesu).

ddrs
Kimi Räikkönen DDRS Lotusu testoval v Něměcku i v Maďarsku, tým by jej už chtěl
v Belgii nasadit do závodu

DDRS Lotusu však nejspíše obsahuje fluidový přepínač a funguje pasívně - aktivuje se při určité rychlosti, nikoliv jen při otevření zadního křídla - proto z něj tým může těžit po celý závod, nejen v DRS zóně těsně za soupeřem, jako je tomu v případě Mercedesu.

Tým uvedl, že byl s fungováním systému během dvou tréninků v Německu a v Maďarsku spokojený, a pokud se s ním neobjeví žádné problémy v pátek v Belgii, poprvé by jej nasadili do kvalifikace i do závodu (psali jsme zde). Podle Symondse by si jeho výhodu navíc mohl přenést i do roku 2013, protože by se jej nemusela dotknout úprava pravidel zakazující DDRS Mercedesu.

Chopí se nápadu Lotusu i další týmy a dočkáme se ve Spa dalších mutací DDRS? Odpověď se dozvíme za pět dní, kdy na fantastickém belgickém okruhu začnou volné tréninky.

Vytisknout

Diskuze: Symonds o krátké životnosti nových nápadů v F1 a dvojitém DRS Lotusu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 27.08.2012 14:33 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Newey: Druhé části sezóny nebude dominovat nikdo

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

  2. Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud