Konečné výsledky třetího dne testů v Mugellu
Průběh dne:
18:00 A je konec. Děkujeme našim čtenářům za přízeň, trpělivost a podporu!
17:59 Daří se i Rosbergovi - 1:22,579 min.
17:58 Turvey se posouvá na 8. místo - 1:22,662 min.
17:55 Turveymu s McLarenem se daří ke konci zrychlit - 1:23,167 min.
17:45 Posledních 15 min, provoz houstne. Krouží sedm vozů.
17:42 Williams se konečně odlepil od dna, Maldonado vyskakuje na sedmou příčku - 1:22,852 min.
17:37 Sto kol už má na kontě i Glock s Marusií. "Rychlé zatáčky pro nás nepředstavují problém. Musíme se zlepšit v těch pomalých," hlásí Němec.
17:30 Sto kol překonali krom Kovalainena a Rosberga také Ricciardo a Pérez.
17:28 Alonso zajel několik rychlých okruhů, časy kolem 1:22,0 min.
17:22 Nejvíce starostí dělá Webberovi rychlost Lotusu (více zde). I Helmut Marko teď připustil: "Lotus na dráze vypadá nejrychleji." Testování v Mugellu si ale pochvaluje: "Dobrý test, hodně jsme se toho naučili a nyní lépe rozumíme tomu, jak v kvalifikaci zahřívat lépe pneumatiky. Nové díly budeme mít příští týden v Barceloně."
17:14 Teplota vzduchu stále 19 °C, asfalt 24 °C.
17:13 Christian Horner i Eric Boullier označují testování v Mugellu za ztrátu času a peněz. Šéf Red Bull řekl: "Je tady velmi pěkně, jídlo je dobré, ale utrácíme spoustu peněz a upřímně - my jsme potřebu sem jezdit necítili."
A jeden z hlavní inženýrů Mercedesu dodal: "Zajímalo by mě, jaký smysl má jeden testu uprostřed sezóny. Buď by jich mělo být více, nebo se na to vykašleme." McLaren dal jako první jasně najevo svůj negativní názor (psali jsme zde).
17:05 Sauber zastavil na konci rovinky a je zatlačován zpět do boxů. Pokračujeme.
17:01 Další přerušení.
17:00 Aktuální pořadí:
16:53 Hülkenberg si po včerejšku spravuje chuť - 1:22,325 min.
16:49 Williams své fanoušky pídící se po příčinách pomalých časů uklidňuje: "Vše je v pořádku. Věnujeme se aerodynamickým testům, sbíráme tedy data."
16:45 Hülkenberg - 1:22,751; Ricciardo - 1:21,604 min. Australan na Ferrari ztrácí 0,341 sec.
16:42 McLaren testuje teplotní výdrž svého balíku. Turvey stál minutu před garáží se zapnutým motorem.
16:40 Glockovi se podařilo stáhnout nějakou desetinu (1:23,639 min), zůstává však devátý.
16:34 Testování podle Kovalainena probíhá dobře, Caterham před posledními jízdami ještě vymění několik součástek. Během oběda finský pilot pouštěl v motorhomu Nightwish.
16:25 Rosberg jako druhý pilot dnes překonává 100 kol. Tím prvním je Kovalainen. Schumacher jich včera zvládl 144.
16:20 V posledních minutách zrychlili Maldonado (1:24,319) - je však stále poslední - a Ricciardo (1:21,882 min). Williams téměř celý den stál kvůli problémům s elektroinstalací. Odpoledne vyjel s novým zadním křídlem s vertikálními výřezy v jeho bočnicích.
16:01 Aktuální pořadí:
15:52 Mechanici McLarenu při zastávce opět něco dotahují v horní levé části krytu motoru. Co tam soudruzi z Wokingu mají?
15:45 Ferrari krom nových výfuků dnes nasadilo také nové zadní křídlo a jeho spodní část (beam wing).
15:38 Lotus po rekordech v prvním a druhém sektoru překonává Red Bull a opět kraluje: 1:21,035 min.
15:34 Alonso na středně-tvrdé směsi jezdí časy od 1:21,9 do 1:23,3 min.
15:30 Hülkenberg překonává svého týmového kolegu - 1:22,976 min.
15:20 Grosjean stahuje Vettela - 1:21,310. Výše se posouvá Rosberg 1:23,413 min.
Grosjean si užil plné dva dny testů,
Kimimu by testování v Mugellu údajně moc nedalo (foto: Lotus F1 Team)
15:18 Caterham není po drobné minele Kovalainena poškozen. "Auto je zpět v boxech, rychle ho vyčistíme, dotankujeme, nasadíme další sadu pneumatik a pokračujeme v odpoledním programu," hlásá britský tým.
15:15 Pokračujeme, vyjíždí Vettel, Grosjean, Alonso, Ricciardo, Pérez, Rosberg i Glock. Všichni se snaží dohnat ztracený čas a naplno využít zbytek odpoledne.
15:03 Červené vlajky, dnes třetí. Všichni v boxech krom Kovalainena, který stojí ve štěrku v zatáčce č. 1 (San Donato).
15:02 Aktuální pořadí:
14:54 Zlepšili se Rosberg (1:23,525), Hülkenberg (1:23,504) a Maldonado (1:25,191 min).
14:48 Ne všichni si testování v Mugellu pochvalují. Vitalij Petrov dnes zkritizoval rozhodnutí týmů testovat právě v Toskánsku, okruh podle něj není bezpečný: "Nemyslím si, že jsme sem měli jezdit.
Okruh není dostatečně bezpečný ani široký. Pokud ztratíte kontrolu nad vozem, zdi jsou příliš blízko a vy skončíte v pneumatikách. Není to trať pro Formuli 1. Pokud vám to ujede nebo poklesne tlak v pneumatikách či se přihodí něco jiného, povede to k velké havárii."
Testovací dráha Ferrari se nachází v krásném prostředí, podle Petrova však není
pro vozy F1 dostatečně bezpečná (foto: Scuderia Toro Rosso)
14:35 Hülkenberg se již těší, až si vyzkouší nové výfuky okopírované od McLarenu. "Kolega Di Resta mi řekl, že se jízdní vlastnosti s nimi moc nezměnili." Odpoledne přebírá monopost po Di Restovi.
14:33 Grosjean jezdí na středně-tvrdé směsi velmi rychlá kola: 1:21,723 a 1:21,760 min.
14:28 Kovalainen se přehoupl přes hranici 70 kol.
14:26 V naší fotogalerii z Mugella přibývají první dnešní snímky vylepšeného Ferrari.
14:22 Pirelli se chystá pro příští rok dále změkčit své směsi pneumatik. To je příslibem vyšší přilnavosti, rychlejších časů a větší degradace.
14:16 Pérez s Kovalainenem na dráze.
14:15 Michael Schumacher, jenž po závodu v Bahrajnu zkritizoval pneumatiky Pirelli, včera navštívil motorhome italského dodavatele, kde diskutoval s inženýry. Údajně se nejednalo o nic zvláštního, rutinní návštěva.
14:13 Teplota vzduchu: 18 °C, asfalt: 28 °C.
14:11 Na jižní frontě stále klid, po přestávce ještě nikdo nevystrčil z garáže ani nos.
14:05 Sauber přivezl do Mugella záplavu novinek: přední křídlo, deflektory, podlahu, výfuky, kryt motoru a další drobnosti. Podle hlavního designéra Matta Morrise všechny fungují tak, jak předpokládaly: "Nové díly nám přinesly to, co slibovaly v aerodynamickém tunelu." Včera to potvrdil Kobajaši identickým časem jako nejrychlejší Grosjean.
Sauber do Mugella přivezl velký balík vylepšení, všechna fungují (foto: Sauber Motorsport AG)
14:02 U Red Bullu jsme si zatím významnějších novinek nevšimli. Podle Helmuta Marka se všechny nové díly objeví až v Barceloně: "Je to o základech. Opravdu musíme nejdříve porozumět vozu," řekl.
14:00 Zelená na semaforu na konci boxové uličky zahajuje odpolední program.
13:01 Začíná obědová přestávka, přihlásíme se opět za hodinu.
13:00 Výsledky dopolední části:
12:48 Mladík Turvey s McLarenem na delším výjezdu - 1:23,221 min.
12:41 Kovalainen dělá pokroky - 1:23,169 min. Na dráze je po ranní havárii znovu Alonso.
12:40 Sauber dvojité DRS po vzoru Mercedesu kvůli vysokým nákladům nenasadí, dnes tedy ve voze zkouší něco jiného. Hlavní designér švýcarského týmu Matt Morris k neobvyklému tvaru krytu motoru prozrazuje: "Měřili jsme tlaky na zádi, kvůli tomu tam byla ta potrubí. Jen kvůli měření tlaků, toť vše."
Dále potvrdil, že se dvojitému DRS nehodlají věnovat: "V továrně jsme provedli vyhodnocení, ale momentálně nám to z pohledu poměru nákladů k výkonnosti opravdu neklape. Opravdu se nám to nyní nehodí. A kromě nákladů versus výkonnost je těžké přesně zjistit přínosy. Krom toho je to užitečné pouze v kvalifikacích. Určitě to v kvalifikaci k několika desetinám pomůže, ale kvůli tomu by se na voze muselo změnit tolik částí. A to je problém."
12:30 Di Resta - 1:23,071 min. Začíná poslední půlhodina před obědovou přestávkou.
12:21 Kovalainen - 1:23,428, na nejrychlejší ztrácí 2,1 sec. Pérez - 1:22,229 min.
12:15 Po delší době se zlepšil Mercedes - 1:24,017, totéž se daří i Pérezovi (1:22,691) a Glockovi (1:24,310 min).
12:13 Vettel na středně-tvrdé směsi posouvá rekord: 1:21,267 min.
12:09 Podle Christiana Hornera do Mugella právě dorazili Dietrich Mateschitz se sportovním poradcem Red Bull Helmutem Markem. Vettel je před chvíli pozdravil rekordním kolem.
12:02 Aktuální pořadí:
11:58 Maxima si vylepšují Turvey (1:23,404), Di Resta (1:23,199) a Pérez (1:23,047 min).
11:51 Grosjean je na středně-tvrdé směsi na dostřel pouhých 20 tisícin - 1:21,334 min.
11:49 Vettel přebírá vedení od Alonsa - 1:21,314 min.
11:47 Další fotky nových výfuků Ferrari zde (Sky Sports).
11:36 Mexičan jde v 21. kole se svým Sauberem na průběžnou šestou příčku - 1:23,417 min. Švýcarský tým pod krytem motoru ukrývá F-kanál pro vedení vzduchu, o kopii systému, kterým Mercedes propojuje zadní křídlo s předním, se však zřejmě nejedná.
Testuje Sauber F-kanál Mercedesu nebo slouží vedení jinému účelu? (foto: xpbimages.com)
11:31 Stoupající teploty využívá Rosberg (1:24,464), Pérez (1:25,202) i Glock (1:25,068 min).
11:24 Zelená na semaforu pouští vozy znovu na trať.
11:10 Force India stojí těsně mimo dráhu v zatáčce č. 11.
11:06 Další červené vlajky.
11:04 Di Resta zrychluje - 1:23,292 min.
11:02 Aktuální pořadí:
11:42 Slušný čas si připisuje Grosjean - 1:21,584 min.
10:37 Williams řeší problémy s elektroinstalací a KERSem.
10:32 Pérez je po menším požáru v oblasti výfuků znovu na dráze.
10:30 Gary Anderson o novinkách, které se ráno objevily na Ferrari: "Výfuky jsou uloženy v bočnicích v konvenčnější poloze. Nezískají díky tomu žádnou velkou výhodu, ale ani kvůli nim moc neztratí. Myslím, že to je nejlepší umístění pro problémový vůz.
Kvůli tomu, že kanál pro výfuky byl využíván i pro chlazení, museli učinit menší kompromis. Výstupní otvor tam je stále, ale je mnohem užší a nachází se v zužující se části bočnic vzadu.
Myslím, že to, co udělali, je rozumným kompromisem vzhledem k tomu, kde se nacházejí. Můžou to dále rozvíjet tím, že se se zbaví radiátoru, což podle mě učiní ve druhé fázi.
Těžko tyto změny vyjádřit v časech na kolo, věřím ale, že s původním chlazením ztráceli hodně přítlaku. Není zkrátka správné posílat pomalý vzduch z radiátoru do oblasti, kde chcete mít rychlý tok. Potenciálně by pouze touto změnou mohli získat 2 - 3 desetiny."
Ferrari dnes testuje novou verzi výfuků (foto: Russell Batchelor)
10:20 Provoz obnoven.
10:19 Na monitorech je vidět, že Alonso nové Ferrari naboural, je poškozené více než včerejší Sauber. Nos je rozbitý, poškozeno je i levé přední zavěšení. Takto si Scuderia začátek posledního důležitého dne testování novinek určitě nepředstavovala. Oprava vozu zabere 2 hod.
10:14 Nové výfuky Ferrari nekopírují ani McLaren, ani Red Bull či Sauber. Před i za koncovkou se objevují chladicí otvory.
10:10 McLaren zatím bez dvojitého DRS Mercedesu, ale vůz opět pokryt senzory v klíčových místech, tentokrát na spodní straně zadního křídla a před ním.
Alonso bourá s vylepšeným Ferrari (foto: xpbimages.com)
10:04 Červené vlajky, první dnešní přerušení. Ferrari stojí v zatáčce č. 12 (Correntaio). Včera ve stejném místě skončil také Kobajaši.
10:03 Aktuální pořadí:
9:48 Kovalainen je s Caterhamem třetí - 1:24,974. Zatím jezdí se staršími výfuky, ty nové, které se na voze CT01 objevily včera, znovu nasadí odpoledne. Na voze má nové brzdové kanálky.
9:40 Druhý je Ricciardo - 1:23,301 min. Krouží s novými výfuky okopírovanými od McLarenu.
Nové výfuky na voze Toro Rosso - snaha o kopii McLarenu
9:36 Alonso se snaží a dále zrychluje - 1:21,772. Ricciardo - 1:24,274; Rosberg - 1:26,093 min.
9:28 První měřená kola: Alonso - 1:22,741; Rosberg - 1:26,402; Maldonado - 1:31,769 min.
9:22 Teplota vzduchu: 11 °C, trať 16 °C. Je zamračeno, obloha by se však měla vyjasňovat a odpoledne by mělo být slunečno.
9:20 Pérezův Sauber pokryt flow-visem, inženýři studují proudění kolem výfuků.
9:18 Ferrari používá pod nosem nově deflektory dle vzoru Red Bullu. Podle deníku La Gazzetta dello Sport se dnes dočkáme nových výfuků, kapotáže a zadního křídla. Nové přední křídlo a difuzor se mají objevit až v Barceloně.
9:15 Glock si pochvaluje vylepšený vůz MR01: "Je jako z jiného světa, záď dělá to, co chci. Také brzdy jsou mnohem lepší. Pedál byl v mém voze stále moc měkký, zde je tlak normální. Nyní se musíme podívat, zda je s brzdami vše v pořádku."
9:12 Týmy mají nainstalováno, McLaren tak činí jako poslední.
9:02 Jako první se objevuje Kovalainen a nejrychlejší muž včerejšího dne - Grosjean s Lotusem.
9:00 V Mugellu se rozsvítil zelený semafor.
Zatímco v úterý počasí týmům v Toskánsku moc nepřálo, včera si užili hezkého počasí a najezdily spousty kilometrů - nejaktivnější byl Mercedes, který jich ujel přes 755.
Největšími novinkami včera zaujal Caterham, jenž otestoval nová zadní křídla a kompletně přepracovanou zadní část včetně výfuků po vzoru Red Bullu, resp. jejich dřívější verze s tunelem pod zadní části bočnic pro vedení vzduchu o nízkém tlaku doprostřed směrem k otvoru pro startér.
Zlepšuje se i Marussia, která krom některých aerodynamických novinek zkoušela i nové zavěšení - Pic za rekordním časem Lotusu a Sauberu zaostal jen o 2,379 sec.
Williams v úterý jezdil chvíli s novými výfuky, se včera zaměřil na přední část vozu, a přestože uzavíral výsledkovou listinu, byl s průběhem dne velmi spokojený. Nedařilo se naopak Force Indii, která téměř celý den kvůli problémům s hydraulikou prostála v garáži.
Ferrari zatím nic revolučního nepředstavilo, novinky by se měly na vůz dostat až dnes, byť zřejmě ne všechny, které Scuderia plánuje nasadit v Barceloně. Krom menších změn v pozici koncovek výfuků se soustředilo především na pneumatiky.
Mercedes údajně zkoušel novou inovativní převodovku a jezdil bez F-kanálů vedoucích do předního křídla, veškeré podrobnosti však tým tají, informaci odmítl komentovat také Michael Schumacher.
Fotografie z krásného prostředí v Mugellu a vylepšených monopostů můžete prozkoumávat zde.