Přehled technických parametrů okruhu v Sepangu

Petr Hlawiczka, 22. března 2012, 21:30 Google+

Týmy ke druhému závodu sezóny 2012 míří do malajského Sepangu. Jaké jsou parametry tohoto okruhu a jaké skýtá výzvy pro jezdce a monoposty?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 23.03. 21:07) Napište svůj názor
Sutil, Adrian

Sutil, Adrian | foto: Sahara Force India

Sdílejte článek

Nedělní, v pořadí již čtrnáctá Velká cena Malajsie je vypsána na 56 kol a svou délkou 310,408 km je nejdelší v sezóně. Jedno kolo měří 5 543 m - 70  % jeho délky mají piloti plyn na podlaze, přičemž se průměrná rychlost pohybuje kolem 205 km/h.

Start závodu je plánován na 16 hod tamějšího (v 10 hod našeho) času, což je pro piloty náročné obzvlášť za častého deště, kdy si občas stěžují i na sníženou viditelnost. Vlhkost zde dosahuje 100 % a teplota vzduchu 40 °C.

DRS zóna zde začíná 5 m za poslední zatáčkou a končí až před první zatáčkou na konci cílové rovinky, když vozy začnou brzdit - bude tedy o více než 100 m delší než v Melbourne. Čidlo pro měření časového odstupu mezi vozy během závodu se nachází 207 m před poslední zatáčkou (tedy obojí úplně stejné jako loni).

mapka
Mapa okruhu (© Caterham F1 Team)

DRS je zde kvůli dlouhým rovinkám velmi efektivní, díky němu vozy v trénincích a v kvalifikaci, kdy jeho využívání není za sucha omezeno, dosahují až o 1 sec nižší čas na kolo.

Na okruhu se nachází směsice 15 zatáček - pomalých, středně-rychlých i velmi rychlých. Jejich průměrný poloměr dosahuje 136 °. Většina z nich (10) je pravotočivých, jezdí se ve směru hodinových ručiček.

Tvrdší nastavení podvozku kvůli rychlé změně směru a přítlak jsou velmi důležité zejména v šikaně tvořené velmi rychlou pátou a šestou zákrutou, které vozy F1 projíždění rychlostí kolem 250 km/h. Proto týmy volí v Malajsii vyšší přítlak, jeho úrovně jsou velmi podobné těm užívaným před týdnem v Austrálii, byť se zde tolik nepotýkají s nedotáčivostí.

Pro dosažení dobrého času je velmi důležitý úsek mezi 7. - 11. zatáčkou, který vyžaduje velmi dobré nastavení a vyvážení. Náročná je pro piloty i zatáčka č. 12, ve které na ně působí přetížení 3,2 G po dobu 2,5 vteřin.


Předpověď počasí na víkend

Brzdy jsou v nich namáhány průměrně, často se však zpomaluje při vysokém bočním přetížení, což je kritické zejména v zatáčce č. 14. Piloti zde proto potřebují při brzdění velmi dobrou stabilitu. Na brzdovém pedálu piloti stráví v osmi místech celkově 15 % času jednoho kola.

Monoposty by měly spotřebovat kolem 2,5 kg v každém kole, což se ve výsledném čase v Sepangu projevuje teoretickým zrychlením 0,09 sec/kolo. Pro závod musí natankovat 153 kg paliva.

Pirelli s sebou do Sepangu veze to nejtvrdší ze svého portfolia, co má - tedy z hladkých středně-tvrdou (medium, bílá barva) a tvrdou (hard, stříbrná barva). Nejen kvůli vysokým teplotám, ale také kvůli mnohem drsnějšímu povrchu než v Melbourne.

Rozdíl mezi těmito druhy pneumatik by při prvním kole v kvalifikaci měl činit 0,8 sec, v závodě potom 0,6 sec, což je o něco více než před týdnem v Albert Parku. Kvůli vyššímu opotřebovávání pneumatik většina týmů pro neděli plánuje tři zastávky někdy kolem 12., 23. a 40. kola při volbě směsí středně-tvrdá - středně-tvrdá - tvrdá.

letecky

Průjezd 420 m dlouhou boxovou uličkou zde zabere 16,5 vteřiny (kolem 22,5 sec včetně zastávky). V Sepangu je v boxech povolena rychlost 100 km/hod, což znamená, že celková doba pro zastávku je menší než v předchozí Velké ceně Austrálie.

Výrobci motorů kvůli vysokým teplotám a vlhkosti volí speciální nastavení. Agregáty v takové sauně dostávají zabrat, týmy si musí dávat pozor na jejich chlazení. Extrémní vlhkost má vliv na jejich sílu - vysoký obsah vodní páry vytlačuje kyslík, který by jinak byl spálen s palivem, což je problémem obzvlášť u nepřeplňovaných motorů.

Na druhou stranu to trochu snižuje nároky na chlazení a spotřebu paliva, což je v době zákazu tankování během závodu velmi důležitým faktorem.


Video: Sepang z pohledu pneumatik (zdroj: Pirelli)

Krom výkonu na rovinkách je kvůli pomalé první, druhé, deváté a poslední zatáčce důležitá velmi dobrá trakce a ovladatelnost. K tomu pomáhá správné mapování motoru společně s mechanickým nastavením zavěšení. Převodovka, která musí vydržet minimálně 5 závodů, během jednoho kola 55krát změní rychlostní stupeň.

Rekord zde stále drží Juan Pablo Montoya, který jedno kolo během závodu v roce 2004 zvládl za 1:34,223. Loni zde byl v závodě nejrychlejší Mark Webber s Red Bullem - 1:40,571 min, v kvalifikaci okruh zvládl ještě rychleji jeho týmový kolega Sebastian Vettel - 1:34,870 min.

 

Aktuální snímky ze Sepangu hledejte zde.

Vytisknout

Diskuze: Přehled technických parametrů okruhu v Sepangu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 23.03.2012 21:07 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Massa zaostávající za Alonsem věří, že mu nové šasi pomůže

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud