Trať v Barceloně je týmům velmi dobře známá - vždyť zde letos s novými vozy již dvakrát testovaly, o nastavení svých vozů mají tedy velmi dobrou představu. Proto ti, kteří mají sofistikované simulátory, zde nebudou v až tak velké výhodě.
Nedělní Velká cena Španělska je vypsána na 66 kol, což při délce okruhu 4 655 m představuje celkovou vzdálenost 307,104 km. Jezdí se ve směru hodinových ručiček, 9 zatáček je pravotočivých, 7 levotočivých. Průměrný úhel zatáček činí 116°, v nejrychlejší třetí z nich dosahují piloti rychlosti 250 km/hod a po dobu 3 sekund zažívají přetížení 3,4 G.
Mapa okruhu, zdroj: Formula1.com
Okruh se nachází v nadmořské výšce 129 m, teploty zde loni dosahovaly 20 °C (vzduch) a 33 °C (trať), vlhkost byla 40% a tlak 994 hPa, vál severovýchodní vítr o rychlost 4,2 m/s.
I přes 1 047 m dlouhou rovinku jsou vozy nastaveny kvůli vnitřní části a zejména kvůli 3., 9. a 16. zatáčce na vysoký přítlak, aerodynamický výkon je zde velmi důležitý, obrazně odděluje zrno od plev.
Předpověď slibuje hezké počasí
V oblasti nastavení zavěšení se týmy soustředí na přilnavost uprostřed zatáčky (mid-corner grip). V rychlých zatáčkách první části důležité dobré vyvážení, ve druhé stabilita při brzdění (zvláště za vysokých teplot při vysoké degradaci pneumatik v 10. zatáčce) a schopnost jezdit přes obrubníky (14. a 15. zatáčka). Letos se v 8. zatáčce změnil obrubník, vozy zde již nebudou moci jezdit tak zeširoka, jako loni. Světlá výška se nastavuje dle dotyků s vozovkou (bottoming) při brzdění do první zákruty.
Vozy naplno akcelerují již před poslední zatáčkou (na počátku závodu s plnou nádrží to však nebude možné), 16 vteřin tedy jedou naplno 1,14 km úsek, na jehož konci budou letos dosahovat díky DRS rychlosti kolem 325 km/hod. Loni zde nejvíce naměrili Felipemu Massovi na Ferrari: 312,2 km/hod. Celkově zde piloti stráví s plynem na podlaze podprůměrných 60,8 % času okruhu.
DRS zóna zde bude jedna z nejdelších, se kterou jsme se zatím setkali: 830 m. Začínat bude na startovní/cílové čáře, měření vzdálenosti pro využívání nastavitelných zadních křídel v závodě se nachází na první safety-car čáře před 16. zatáčkou.
Krátce po startu loňské Velké ceny Španělska
Boxová ulička v Barceloně měří 367 m, ztráta za její průjezd při rychlosti 100 km/hod představuje 16,4 vteřiny. Ve 3 z 6 závodů zde vyjížděl safety-car.
Opotřebení pneumatik je střední. Nejvíce je zatěžovaná levá přední pneumatika v rychlé a dlouhé třetí zatáčce, kde na ní působí vysoké boční přetížení. Pirelli letos přiveze měkkou (tzv. option, žlutá barva) a tvrdou (prime, stříbrná barva) směs, stejně jako loni Bridgestone. Více dostávají zabrat brzdy: na nich piloti tráví 15,7 % času.
Středně hrbolatá trať není náročná na motor ani převodovku. Maximální výkon motoru je důležitý na dlouhé rovince, na výjezdu z pomalých zatáček na konci, kde rychlost klesá na 75 km/hod, je důležitá dobrá trakce a ovladatelnost. Nároky na chlazení jsou průměrné. Převodovku během jednoho kola čeká 40 změn rychlostních stupňů.
Vozy zde spotřebují 2,4 kg (Williams) paliva na jedno kolo. Deset kg paliva se na čase na kolo podílí 0,3 sec. Vozy díky úbytku paliva během jednoho kola zrychlí teoreticky o 0,08 sec.
Starší video průjezdu okruhu v Barceloně s Michaelem Schumacherem za volantem Ferrari
Závodní rekord zde drží Kimi Räikkönen, který v roce 2008 na Ferrari zvládl jedno kolo za 1:21,670 min. Loni se zde během celého víkendu pod hranici 80 sekund dostal v závěrečné části kvalifikace Mark Webber na Red Bullu - 1:19,995 min. V závodě byl nejrychlejší Lewis Hamilton - 1:24,357 min.