Webberovi se nastavitelné křídlo nelíbí: Co se bude dít v Eau Rouge?

Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Mark Webber dnes pro Autosport kritizoval novinku letošní sezóny - nastavitelné zadní křídlo. Krom zbytečné práce v kokpitu se obává i o bezpečnost.

Sebastian Vettel dokonce pohrozil stávkou pilotů, pokud budou existovat vážné obavy o bezpečnost v F1 kvůli nastavitelnému zadnímu křídlu (DRS) a KERSu. Piloti o tom již během testů v Barceloně hovořili se zástupcem FIA.

"Měli jsme setkání GPDA [Asociace pilotů velkých cen] v Barceloně s Charliem [Whitingem], já jsem z něj před koncem odešel, protože se věci probíraly neustále dookola, jak se to může stát v místnosti zaplněné 30 lidmi.

Moc nerozumím tomu, proč musíme to křídlo používat po celou dobu v kvalifikaci. Bylo zavedeno pro usnadnění předjíždění, takže společně s KERSem, který se podobá F-kanálu, protože jej musíte aktivovat co nejdříve, děláme spoustu věcí, je to skoro jako neustále potřásání hlavou a masírování břicha. Jezdil jsem po Monaku ve voze F3000, kde jste měli řadicí páku, také věci jsou fajn. Všichni dokážeme jezdit s jednou rukou, byly však přidány věci, jež jsou trochu divné," říká Webber.

webber

"Snažíte se zajet fenomenální kvalifikační kolo, ale přitom mačkáte ta tlačítka - a všichni dělají to stejné, tak jaká z toho plyne výhoda? Všichni jsme dostatečně chytří na to, abychom věděli, že musíme co nejdříve zmáčknout tlačítko. Všichni máme tyto systémy a týmy nejsou hloupé.

V kvalifikaci je to rozptylování navíc a zátěž, kterou opravdu nepotřebujeme. Nijak to nepomáhá ani vylepšit show - je to další část, v níž se snažíte zajet co nejrychlejší kolo, ale všichni mají ty stejné nástroje k dosažení toho kola, proč tedy zatěžovat pilota? Opravdu tím nic nezískáváme."

A co využívání zadního křídla v závodech? "To je jiný příběh. KERS je opět trochu frustrující, protože ho mají všichni. Nikdo nebude mít v žádném místě velkou výhodu. Po startu vyrazíte a jedete, pak si ale musíte hledět, jak KERS využíváte. Díváte se dolů na displej, kolik jste ho vypotřebovali, a pak musíte také sledovat křídlo, když překročíte čáru. To jsou věci, které se musíme před závodem naučit."

redbull

Je to horší než loňské F-kanály? "Ano, myslím, že jo. Měli jsme pouze jednu věc. Na této úrovni máme rádi výzvy, všichni piloti je mají rádi. Když je ale mají všichni, jaká plyne výhoda z toho, že to zkomplikujeme? A navíc, jezdit například po Singapuru a zkoušet využívat všechna ta tlačítka...

Podle Australského pilota problém nastane i při předjíždění pilotů jedoucích o kolo zpět: "Určitě bych nechtěl po předjetí někoho pomalého, aby na mě na rovince zaútočil zpět rychlostí o 10 km/h vyšší. Nechápu, proč by to měli využívat - to už pak také můžeme zrušit modré vlajky. Pokud vás znovu předjede, pak závodíme o pozice.

Musíme poznat, jak moc bude zadní křídlo dobré pro závodění. Myslím, že to jako nástroj může fungovat. Nezapomínejte ale, že musím měnit rozložení brzdného účinku, přenos oleje atd."

eau_rouge
Zatáčka "Eau Rouge" na belgickém okruhu ve Spa

Webber dále poukazuje na to, že aktivace zadního křídla v rychlých zatáčkách může být riskantní: "Když se podíváte na Eau Rouge ve Spa - proto jsem hovořil o kvalifikaci - proč nevyužívat stejná místa, jako v závodě - na rovinkách? Dělají to všichni, je to jednoduché. Pokud tak vezmete Eau Rouge, Copse či Becketts - nezlepšuje to situaci. Musíme pak více odhadovat.

Víme, že týmy se vším tlačí až na limit a není to dobré otevírat jim v tomto dveře. Bylo to zamýšleno pro závodění, nevidím tedy důvod, proč bychom měli zkoušet průjezd Eau Rouge s otevřeným zadním křídlem. Zkoušeli jsme to s F-kanálem, bylo to na hraně a Charlie tím vůbec nebyl nadšený."

Diskuze:

Počet příspěvků: 13 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu