Chandhok o přípravě a nastavení vozu před prvním výjezdem z boxů

Petr Hlawiczka, 27. prosince 2010, 06:45 Google+

Karun Chandhok popisuje, co pilota čeká, než poprvé vyjede v pátek z boxů, co všechno může nastavit a jak probíhá práce s inženýry uvnitř týmů.

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 28.12. 10:04) Napište svůj názor
gp monaka

gp monaka | foto: HRT F1 Team

Sdílejte článek

Zvenčí vypadá kokpit monopostu F1 velmi nepohodlně a nemám pochyb o tom, že kdybyste si sedli do mého vozu, velmi nepohodlně byste se i cítili. To by však bylo dáno zejména tím, že sedadlo, umístění pedálů a volantu mi - a jenom mi - byly přizpůsobeny na míru, takže ve skutečnosti to není tak špatné.

Správně usednout je pro pilota velmi, velmi důležité. Musíte se cítit, jako byste seděli v přirozené pohodlné pozici - jinak by dvouhodinový závod představoval čisté mučení.

Hodinu před prvním pátečním tréninkem začínáme podrobnější schůzkou s inženýry a procházíme si naše programy pro první a druhý trénink, diskutujeme o detailech týkajících se nastavení, například o rozložení hmotnosti, zavěšení, aerodynamickém nastavení, stejně jako o množství paliva a rozvrhu pneumatik.

Angel [Baena - výkonnostní inženýr] a já, hlavně Angel, tráví před víkendem hodně času přípravou různých voleb pro elektronické diferenciály a také pro brzdění motorem (over-run). To jsou věci, které můžu nastavovat ve voze za jízdy, takže je důležité mít dobrý základ, s nímž začneme, a také vědět, s jakými možnostmi si budu moci hrát v závislosti na vyvážení vozu na dráze. Musíme se rozhodnout, od kdy bude zabírat hydraulické rozložení brzdného účinku, což musí při brzdění spolupracovat s motorem, a také nesmíme zapomínat na teploty.

Diferenciál je řízen elektronicky a vy si můžete zvolit stupeň sevření změnou otočného knoflíku na volantu. Angel volí základ a pak mi dává 6 až 7 voleb na otevření či uzamčení diferenciálu v závislosti na vyvážení vozu, například uzavřenější pro přetáčivost, otevřenější pro nedotáčivost. Inženýři dokážou nastavit diferenciál tak, aby odlišně fungoval ve třech různých částech zatáčky - při brzdění na vjezdu, uprostřed zatáčky v jejím vrcholu a také při sešlápnutí plynu na výjezdu. Na mě pak je nastavení různých přepínačů v závislosti na tom, ve které části zatáčky chci změnu. Někdy používáme různé pozice diferenciálu pouze pro danou zatáčku, což je v kokpitu trochu náročné.

U nastavení brzdění motorem můžeme řidít rychlost motoru během zpomalování, takže i když sundám nohu z plynu, elektronika může kvůli vyšší stabilitě při brzdění udržovat určité otáčky motoru. Můžeme prostřednictvím toho volit více či méně síly motoru, dochází-li k přetáčivosti či nedotáčivosti.

Osm minut před startem jednotlivých částí závodních víkendů usedám do vozu a mechanici mi upnou pásy, zapnou rádio, nasadí volant a nastaví zpětná zrcátka.

Richard [Conell - závodní inženýr] zkontroluje rádio a pak si znovu projdeme tlačítka na volantu - diferenciál na vjezdu, uprostřed zatáčky a na výjezdu z ní, mapy motoru, brzdění motorem, pozice spojky, mapování pneumatik, mapování pedálu plynu a vyvážení brzd.

Pro správné vnímání vozu je klíčové, aby všechny tyto věci byly na správném místě. Také mi před samotným začátkem sdělí, jaká je aktuální rychlost a směr větru a teplotu tratě a okolí. V prvním tréninku mohou všichni piloti použít pouze jednu sadu tvrdší směsi pneumatik, proto je správné zacházení s ní důležité.

Hned po výjezdu z boxů jedeme instalační kolo, které začíná na konci boxové uličky. Na jeho konci míříme hned zpátky do boxů. Během něho na to musíte celkem tlačit, aby předehřáté pneumatiky příliš nevychladly a abyste zahřáli uhlíkové brzdy na provozní teplotu. Obzvlášť to poslední je velmi důležité, jinak riskujete "zasklení" brzd, když jsou příliš studené, což znamená, že se trochu vyleští a ztrácí svou sílu.

V kole, kdy vyjíždím z boxů, hovořím s Richardem rádiem po celé jeho délce, abychom si udělali představu o rádiovém pokrytí na daném okruhu. Také se Angela vyptávám na teplotu brzd, abych se ujistil, že je na přijatelné úrovni. Při tom kole si také všímám, kde se vůz dotýká vozovky, abychom mohli upravit nastavení světlé výšky, a přemýšlím také o úrovních přítlaku, abychom dokázali správně naplánovat první jízdu víkendu.

Na některých místech, jako je Monako, Valencie a Kanada, se s Richem rozhodneme na půl hodinky jen tak sedět v garáži, zatímco ostatní trochu čistí okruh. Obvykle plánujeme 3 jízdy po 5 - 6 kolech dopoledne, ale Rich obvykle nechává na mě, zda je chci o jedno či dvě kola zkrátit nebo prodloužit.

Vytisknout

Diskuze: Chandhok o přípravě a nastavení vozu před prvním výjezdem z boxů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 28.12.2010 10:04 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

O místo v F1 se hlásí i Filippi

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

  6. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud