1957 Německo: Závod století

iM3, 25. dubna 2007, 10:04 Google+

Juan Manuel Fangio předvedl životní výkon. Grand Prix Německa 1957 se řadí mezi ty nejlepší, co může formule 1 za celou dobu své existence nabídnout.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

6. GP Německa
Nürburgring
5. srpna 1957

 

Po pádu na zem následuje vzestup. Tak by se mohl charakterizovat Fangiův úžasný sprint za nejcennějším vítězstvím v jeho kariéře. Samozřejmě že doslovný pád Fangio nezažil, ale v Aintree při předchozí Grand Prix postrádal rychlost a o prvenství se v žádném případě nepral. Špatný závod korunovaly technické potíže, jenž donutily Argentince odstoupit. V Německu v „zeleném pekle“ se znovu postavil…

Často kladená otázka na Nürburgringu zněla: non-stop nebo pit-stop? Ferrari mělo jasno, pneumatiky Englebert nezpůsobovaly žádné potíže a mohly vydržet dlouhý závod bez výměny. Naopak Maserati používalo pneumatiky Pirelli, které se rychle opotřebovávaly. Fangio a Behra dostali natankováno polovinu nádrže a proto museli v průběhu závodu jednou zastavovat v depu. Vítězné vanwally z Velké Británie tentokrát na italské vozy nestačily, Brooks startoval až pátý a Moss sedmý. Na první místo se postavil Fangio, po jeho boku číhal Hawthorn a Behra.

Fangio špatně odstartoval a Hawthorn s Collinsem šli do čela. Fangio během tří kol překonal rekord okruh, který držel z minulého roku, a převzal vedení. Fangio mačkal z vozu co se dalo, protože věděl, že musí v polovině závodu tankovat. Ve dvanáctém kole bylo vše připraveno. V tu chvíli měl před Hawtornem náskok sedmadvacet vteřin, ale mechanici pracovali příliš pomalu a Fangio se v depu zdržel přes minutu. Do konce závodu zbývalo deset kol a ztráta pětačtyřiceti vteřin se zdála být nepřekonatelná.

Čtyřnásobný mistr světa nejdříve zajížděl nové pneumatiky a vedoucí dvojce Hawthorn-Collins pohodlně kroužila na čele. Pak začala opravdová jízda. Fangio zajížděl časy srovnatelné s výkonem v kvalifikaci. Čtyři kola před cílem činila jeho ztráta na dva Angličany dvacet vteřin. Diváci pochopili, čeho jsou svědky. Pochopili to i Hawthorn s Collinsem, kteří se ze všech sil snažili vydolovat z vozů maximum. V následujícím kole stáhl dalších sedm vteřin. Diváci na hlavní tribuně před depem v okamžiku průjezdu Hawthorna a Collinse bučeli. O pár vteřin později projížděl Fangio. V Jižní zatáčce předjel Collinse a překvapil ho sprškou kamínků, které Collinsovi poničily brýle. Fangio totiž do předjetí dal vše a na krátko vyjel i mimo dráhu.

V polovině předposledního okruhu předjel rezignujícího Hawthorna a za potlesku diváků převzal vedení. V posledním kole se mu při skoku na jednom z vyvýšených míst uvolnilo sedadlo. Maserati nikdy nepřikládalo velkou důležitost k sezení. „Tlačil jsem svými koleny na vnitřní stranu kokpitu, abych udržel sedadlo, které se v něm volně pohybovalo,“ vzpomínal Fangio.

Nicméně i přes nečekané obtíže projel cílem na prvním místě. „Byl to můj nejdůležitější závod. Jel jsem toho dne opravdu rychle. Nikdy jsem nebyl jezdcem pro diváky, ale musel jsem udělat všechno, abych snížil ztrátu na Hawthorna. Dokonce i nyní pociťuji strach, když si vzpomenu na tento závod,“ řekl Fangio, který do té doby nikdy tak nejel a ani nikdy potom.

foto: www.f1-facts.com
GP Německa (Nürburgring)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati9:25.6
2.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari9:28.4
3.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati9:30.5
4.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari9:34.7
5.   Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd9:36.1
6.   Harry SCHELL usaOfficine Alfieri Maserati9:39.2
7.   Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd9:41.2
8.   Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari9:43.1
9.   Stuart LEWIS-EVANS gbrVanderwell Products Ltd9:45.0
10.   Masten GREGORY usaScuderia Centro Sud9:51.5
11.   Hans HERRMANN deuScuderia Centro Sud10:00.0
12.   Edgar BARTH deuDr Ing Porsche KG10:02.2
13.   Giorgio SCARLATTI itaOfficine Alfieri Maserati10:04.9
14.   Roy SALVADORI gbrCooper Car Company10:06.0
15.   Umberto MAGLIOLI itaDr Ing Porsche KG10:08.9
16.   Bruce HALFORD gbrSoukromé Maserati10:14.5
17.   Brian NAYLOR gbrJB Naylor10:15.0
18.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company10:18.8
19.   Horace GOULD gbrSoukromé Maserati10:20.8
20.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen10:25.9
21.   Francesco GODIA espFrancesco Godia-Sales10:32.3
22.   Tony MARSH gbrRidgeway Managements10:48.2
23.   Paul ENGLAND ausRidgeway Managements11:08.4
24.   Dick GIBSON gbrSoukromý Cooper11:46.4

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Německa (Nürburgring)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argOfficine Alfieri Maserati 93:30:38.3
2.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari 6+ 3.6
3.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari 4+ 35.6
4.   Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari 3+ 3:37.6
5.   Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd 2+ 4:37.5
 
 
6.   Jean BEHRA fraOfficine Alfieri Maserati  + 4:38.5
7.   Harry SCHELL usaOfficine Alfieri Maserati  + 6:47.5
8.   Masten GREGORY usaScuderia Centro Sud  + 1 kolo
9.   Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd  + 1 kolo
10.   Giorgio SCARLATTI itaOfficine Alfieri Maserati  + 1 kolo
11.   Bruce HALFORD gbrSoukromé Maserati  + 1 kolo
12.   Edgar BARTH deuDr Ing Porsche KG  + 1 kolo
13.   Brian NAYLOR gbrJB Naylor  + 2 kola
14.   Carel-Godin DE BEAUFORT nldEcurie Maarsbergen  + 2 kola
15.   Tony MARSH gbrRidgeway Managements  + 5 kol
 DNF    Hans HERRMANN deuScuderia Centro Sud  motor
 DNF    Umberto MAGLIOLI itaDr Ing Porsche KG  motor
 DNF    Roy SALVADORI gbrCooper Car Company  zavěšení
 DNF    Francesco GODIA espFrancesco Godia-Sales  řízení
 DNF    Stuart LEWIS-EVANS gbrVanderwell Products Ltd  převodovka
 DNF    Jack BRABHAM ausCooper Car Company  převodovka
 DNF    Paul ENGLAND ausRidgeway Managements  rozdělovač
 DNF    Dick GIBSON gbrSoukromý Cooper  řízení
 DNF    Horace GOULD gbrSoukromé Maserati  ztráta kola

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1957 Německo: Závod století

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP Španělska (Barcelona)

FIA na týmy výrazně přitlačí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  5. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  6. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud