Čím je zajímavý městský okruh v Singapuru

Petr Hlawiczka, 23. září 2010, 06:30 Google+

O víkendu nás čeká Velká cena Singapuru, která je jedinečná tím, že se jede v noci za umělého osvětlení. Čím je městský okruh Marina Bay zajímavý a jaké jsou jeho výzvy?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 24.09. 17:08) Napište svůj názor

Sdílejte článek

Singapur patří mezi jednu ze čtyř městských tratí letošního kalendáře. Jedno kolo zde měří 5 073 m a v neděli vyhraje ten, kdo zvládne ujet nejrychleji 61 kol, tj. 309,316 km.

Jedná se o typickou městskou trať, jejíž špinavý povrch zpočátku, než se pogumuje, činí pilotům problémy. Je pomalý - maximální rychlosti se pohybují kolem 290 km/hod, průměrná pak okolo 170 km/hod. Není divu, na plný plyn se jede pouze 50 % času jednoho kola.


Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com

Nachází se zde 23 zatáček. Protože se jede méně obvykle proti směru hodinových ručiček, je většina (14) z nich levotočivých, pouze devět je pravotočivých. Převážná většina z nich je velmi pomalých. V programu letošní sezóny je pouze pět tratí, kde se jezdí proti směru hodinových ručiček - čtyři z nich (krom Singapuru také Korea, Brazílie a Abú Zabí) náš čekají v závěru sezóny, na jedné (Istanbul) se jelo již v květnu.

Předjíždění je zde velmi obtížné. Nejvhodnější místo pro tyto účely představuje úvodní trojice zatáček a sedmá zatáčka. Právě mezi těmito místy byla letos vozovka přeasfaltována, protože se zde (kolem 6. zatáčky) nacházela spousta hrbolů.

singapur1

Týmy zde proto volí velmi vysoký aerodynamický přítlak, podobně jako v Monaku. Většina týmů do Singapuru přiveze poslední významnější úpravy svých letošních monopostů, pak se již bude soustředit spíše na budoucí vozy.

Opotřebení pneumatik je střední. Bridgestone letos přiveze super-měkkou a střední směs, tj. o něco tvrdší než loni (super-měkká a měkká). Proto se nedá čekat zpestření závodu díky více než jedné zastávce z důvodu výměny pneumatik. Průjezd boxovou uličkou zabere 19,3 vteřiny.

singapur2
Fernando Alonso zde loni závodil v barvách tehdy nekonkurenceschopného Renaultu

Během jednoho kola piloti 63krát mění rychlostní stupeň. Vzhledem k množství pomalých, často 90stupňových zákrut, motory nemají téměř žádný prostor pro odpočinek: chlazení bude proto i s přihlédnutím k místním horkým a vlhkým klimatickým poměrům klíčové. Důležitá pro dosažení rychlého času je i odezva motoru při nižších rychlostech. Agregáty během jednoho okruhu spotřebují kolem 2,4 kg paliva.

Patnáctý závod sezóny bude zajímavý i tím, že se pojede v noci. S osvětlením měli piloti v prvním roce (2008) trochu problémy, organizátorům se to však podařilo vylepšit. Rubens Barrichello k tomu prohlásil: "Jet noční závod se podobá sledování standardního - nikoliv HD - obrazu v televizi: je to o něco méně precizní." Letos by závod v Singapuru mohl být notně ztížen (ne-li až znemožněn kvůli umělému osvětlení) deštěm, meteorologové totiž hlásí bouřky (aktuální předpověď zde).


Tradiční průjezd okruhem na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem

Nejrychlejší kolo zde zajel v roce 2008 v prostřední části kvalifikace Felipe Massa: 1:44,014, loni pak Nico Rosberg: 1:46,197 min (upravená trať). Závodní rekord drží Kimi Räikkönen (2008): 1:45,599 min.

Vytisknout

Diskuze: Čím je zajímavý městský okruh v Singapuru

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 24.09.2010 17:08 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sutil, Adrian

Sutil se chce v Singapuru dostat před Schumachera

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud