Buttonova strategie: Měl pravdu Jenson nebo Whitmarsh?

Petr Hlawiczka, 13. září 2010, 21:00 Google+

ANALÝZA STRATEGIE MCLARENU; Jenson Button, který po dlouhém vedení v průběhu Velké ceny Itálie do cíle dojel druhý, dal po ní najevo zklamání a nepochopení pro strategii, jíž mu tým připravil, když ho do boxů povolal před vítězem Fernandem Alonsem.

Počet komentářů:  19 komentářů (Poslední 15.09. 07:04) Napište svůj názor
Alonso, Fernando

Alonso, Fernando | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Jenson ji označil za špatnou, jeho šéf Martin Whitmarsh ovšem tvrdil, že byla správná. Kdo má tedy pravdu? Opravdu ztratil závod tím, že byl do boxů povolán dříve?

Již od startu bylo jasné, že Alonsovo Ferrari je rychlejší, než Buttonův McLaren, který jel s F-kanálem a na Monzu nezvykle vysokým přítlakem. Španěl zvolil jiné nastavení, díky němuž byl na rovinkách o poznání rychlejší. Zdálo se, že jezdec před ním se brzy stane jeho snadnou kořistí. Žel na nejdelší rovinku se vyjíždí z velmi rychlé Parabolicy, v níž je při současné úrovni aerodynamiky monopostů nemožné držet se těsně v závěsu za soupeřem. Párkrát jsme viděli, jak tam Alonso lehce uklouzl. Nezbylo mu, než čekat na Buttonovu chybu – které se ovšem za celý závod nedopustil.

Button1
Button na startovním roštu v Monze

Button při své volbě spoléhal na to, že si Alonso za ním brzy odrovná pneumatiky, jak se bude s vozem smýkat v zatáčkách za ním kvůli nedostatku přítlaku. Žel Bridgestone to s opatrností tentokrát přehnal, protože dovezl přespříliš tvrdé a trvanlivé směsi. Vždyť Vettel na měkčí z nich bez problémů odjel téměř celý závod (stavěl pouze v posledním kole) – a to je měl v závěru stále v slušné kondici, vždyť svůj nejrychlejší čas zajel až v 50 kole!

Whitmarsh: Ať bychom udělali cokoliv, prohráli bychom
Jak závod pokračoval, blížilo se lámání chleba v podobě povinného přezutí. Kdy k němu zastavit? Inženýři vedoucího dua pečlivě sledovali výkonnost vozů, které již přešly na tvrdé pneumatiky. Mezi ně patřily Virginy, Lotusy a z top týmů Renault Roberta Kubicy. Zvláště ten se dostal pod jejich drobnohled. Před svou zastávkou v 33. kole zajížděl časy těsně pod 1:26,4 min (30. kolo - 1:26,390; 31. – 1:26,388; 32. – 1:26,396 min). Ve 34. kole se vrátil na trať (out-lap) a hned to první čisté po vyjetí z boxů bylo hodně rychlé – 1:25,768 min.

McLaren na toto zlepšení díky novým pneumatikám rychle zareagoval a již ve 35. kole povolal Buttona do boxů. K tomu přispěl i fakt, že tam ze čtvrté pozice také mířil Rosberg – Jenson by měl před Hülkenbergem volnou dráhu. Inženýři byli přesvědčeni, že překročili bod, kdy nová tvrdší směs měla být rychlejší než jetá měkčí. Co se jim mohlo honit hlavou? Třeba to, že pokud by se zastávkou otáleli, zrychlení na čerstvých pneumatikách by mohl dříve využít k zisku pozice nejen Alonso, ale i Felipe Massa.

Button2
Byl pod tlakem, ale krom pár drobných probrždění do první šikany se Button chyb vyvaroval

Whitmarsh svým výrokem v podstatě řekl, že by Alonso vyhrál, ať už by udělali cokoliv. Ferrari ten den bylo prostě rychlejší. Sice jen o jednu či dvě desetinky, ale bylo. Podle něj to nebylo pouze o správném načasování a vykonání zastávek.

Button: Mohl jsem vyhrát!
Button však tvrdil, že o závod přišel kvůli počáteční výkonnosti na tvrdší sadě v prvním kole, kdy vyjížděl z boxů (out-lap). Pozdější zastávku proto vnímal jako výhodu. Pojďme se proto podívat na reálná data ze závodu a na to, kolik pravdy kdo má.

Novým pneumatikám samozřejmě chvíli trvá, než se dostanou do provozní teploty, což je vidět z mezičasů jeho 37. kola (out-lap). Rychlejší na nich byl až ve třetím sektoru. V prvním (zahrnuje výjezd z boxů, proto nemůžu srovnávat s jeho předchozími koly) byl o 0,2 sec pomalejší než Alonso. Druhý měl hodnotu 29,1 sec, což bylo o 0,2 sec pomaleji než v kole, kdy zajížděl do boxů. Až ve třetím sektoru byl o půl vteřiny rychlejší (28,3 sec). Potvrzuje to Buttonovo tvrzení, že tvrdé směsi to trvalo větší část kola, než s ní byl vůz rychlejší.

button3
Bylo to těsné a napínavé: Udrží je za sebou až do konce?

Copak to ale nebylo patrné z Kubicova “out-lapu?“ Bylo. Robert byl úplně stejně o 0,2 sec pomalejší ve druhém a o 0,5 sec rychlejší ve třetím sektoru v kole, kdy opustil mechaniky. Když se tedy Ferrari dozvědělo o tom, že Button míří do boxů, bylo jasné, co musí udělat. Alonso byl v tu chvíli o 0,9 vteřiny za Buttonem – a tu nadešly velké chvíle Fernanda: osobní rekord závodu (27,367 sec) v prvním sektoru, v němž získal již zmiňované dvě desetiny, a ve druhém a třetím zajel stejné časy jako v předchozích kolech – byl z toho tou dobou nejrychlejší čas (1:25,479 min; hned ho překonal Massa (1:25,366) - ten nás ale nyní nezajímá). V dalším kole (jeho in-lap) mezičasy zopakoval.

Rozdíl, díky kterému se Alonso dostal před Buttona, vznikl tedy v kole, kdy zajížděl do boxů – v posledním sektoru společně s rychlejší zastávkou získal 0,7 desetin + 0,2 desetiny z prvního sektoru, kdy byl Button v boxech. Tam přitom zažil drobné problémy – při jízdě k mechanikům se mu aktivoval systém proti zhasnutí motoru, takže na displeji svého volantu neviděl rychlost, což se údajně drobnou měrou podepsalo na delší době strávené v boxové uličce.

alonso
Vítězná zastávka

Zdá se tedy, že pokud by Jenson stavěl později než Alonso, mohl si udržet vedení, o které ho připravila horší počáteční výkonnost během prvních dvou sektorů. Při zvolené strategii ho mohla zachránit pouze rychlejší zastávka, což se nestalo.

Vytisknout

Diskuze: Buttonova strategie: Měl pravdu Jenson nebo Whitmarsh?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 19, poslední 15.09.2010 07:04 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 19 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gp bahrajnu

Red Bull opět dává najevo nespokojenost s výkonovým deficitem motoru

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud