Okruh v belgickém Spa - Čím je zajímavý?

Petr Hlawiczka, 26. srpna 2010, 06:40 Google+ Trať

Třináctý závod letošního ročníku Formule 1 bude hostit nádherný a mezi piloty velmi oblíbený okruh v belgickém Spa. Čím je zajímavý a jaké jsou jeho technické parametry?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 27.08. 11:52) Napište svůj názor
Sutil, Adrian

Sutil, Adrian | foto: Spyker F1

Sdílejte článek

Spa-Francorchamps je jedním ze čtyř okruhů, který hostil závody Formule 1 v jejím prvním ročníku v roce 1950. Jeho délka dnes přesahuje o 4 metry 7 kilometrů, což je sice jen polovina původní vzdálenosti (14,12 km), přesto patří k nejdelším v kalendáři. Na vítěze nedělní Velké ceny Belgie čeká 44 kol a celkem 308,052 km.

Ke zkrácení a zvýšení bezpečnosti došlo po dlouhé pauze (1971 - 1982, 1984) až v 90. letech. Jen pro zajímavost: v roce 1970 zajel nejrychlejší kolo Chris Amon průměrnou rychlostí 244,7 km/hod - raději ani nepomýšlet, o kolik by byla vyšší dnes s moderními monoposty, které zde při absenci původních extrémně dlouhých rovinek jezdí průměrně 237 km/hod.


Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com

Úchvatná trať vedoucí převážně po úzkých veřejných silnicích ardenskými lesy si přesto zachovala svůj charakter, byť s historickou verzí ji spojují pouze tři zatáčky: rychlý Blanchimont, vlásenka La Source uzavírající cílovou rovinku a slavná Eau Rouge.

Týmy zde volí střední aerodynamický přítlak. První a třetí sektor s dlouhými rovinkami sice vyžadují co nejnižší odpor, druhý sektor si však říká o maximální přítlak, což týmy nutí na rozdíl od okruhu v Monze k větším kompromisům.

Spa_Ferrari_Eau_Rouge
Eau Rouge

Nachází se zde celkem 19 zatáček: 10 levotočivých a 9 pravotočivých, většinou středně až velmi rychlých, spojených dlouhými rovinkami. Piloti zde mají sešlápnutý plný plyn po 66% času. Nejdelší úsek, který jedou na plno, měří 1 865 m (z La Source přes Eau Rouge po Les Combes), což zvládnou ujet během 23 vteřin. Maximální rychlost na konci této rovinky dosahuje 320 km/hod.

Nejzajímavější ze zákrut je (zvláště za mokra) technicky náročná Eau Rouge, kde monoposty na plný plyn v rychlém sledu prolétnou levotočivou, pravotočivou a opět levotočivou. Kombinace s vertikálním převýšením, kdy nejprve klesají a po terénním zlomu rychle stoupají, z ní činí jedinečnou zákrutu Formule 1, jejíž průjezd je obrovským zážitkem i pro piloty, kteří v ní zažívají v rychlosti téměř 300 km/hod přetížení ve všech směrech o síle až 3,5 G. Je to jediné místo, kde během sezóny piloti zažívají vertikální negativní přetížení.

Spa_top

Dochází zde k průměrnému opotřebení pneumatik a brzd. Bridgestone do Belgie veze letos tvrdou (prime, bez proužku) a měkkou (option, zelený proužek) směs ze svého portfolia.

Časová ztráta za průjezd boxovou uličkou ve Spa činí 19 vteřin, a tak i bude většina týmů volit pouze jednu zastávku. Během jednoho kola monoposty spotřebují kolem 3,1 kg paliva.

Další zajímavostí okruhu v Ardenských horách je to, že díky jeho rozloze se jezdci setkávají během jednoho kola s různým počasím. Zatímco v některých místech leje jako z konve, jiná jsou zcela suchá. O víkendu by mělo dle meteorologů hodně pršet, což představuje skvělou zábavu pro diváky, ale kopu starostí pro týmové inženýry, kteří budou muset volit další kompromisy v nastavení monopostů.


Průjezd okruhu na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem

Oficiální rekord okruhu drží Kimi Räikkönen, jenž zde v roce 2004 během závodu ujel v McLarenu jedno kolo za 1:45,108 min. Loni v kvalifikaci zvládl nejrychleji jedno kolo Jarno Trulli s Toyotou TF109 - 1:44,503, v závodě pak Sebastian Vettel na Red Bullu - 1:47,263 min.

spa
Letecký pohled na okruh

Vytisknout

Diskuze: Okruh v belgickém Spa - Čím je zajímavý?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 27.08.2010 11:52 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Williams ve Spa s novými křídly a důvody k oslavám

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud