Okruh v belgickém Spa - Čím je zajímavý?

Petr Hlawiczka, 26. srpna 2010, 06:40 Google+ Trať

Třináctý závod letošního ročníku Formule 1 bude hostit nádherný a mezi piloty velmi oblíbený okruh v belgickém Spa. Čím je zajímavý a jaké jsou jeho technické parametry?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 27.08. 11:52) Napište svůj názor
Sutil, Adrian

Sutil, Adrian | foto: Spyker F1

Sdílejte článek

Spa-Francorchamps je jedním ze čtyř okruhů, který hostil závody Formule 1 v jejím prvním ročníku v roce 1950. Jeho délka dnes přesahuje o 4 metry 7 kilometrů, což je sice jen polovina původní vzdálenosti (14,12 km), přesto patří k nejdelším v kalendáři. Na vítěze nedělní Velké ceny Belgie čeká 44 kol a celkem 308,052 km.

Ke zkrácení a zvýšení bezpečnosti došlo po dlouhé pauze (1971 - 1982, 1984) až v 90. letech. Jen pro zajímavost: v roce 1970 zajel nejrychlejší kolo Chris Amon průměrnou rychlostí 244,7 km/hod - raději ani nepomýšlet, o kolik by byla vyšší dnes s moderními monoposty, které zde při absenci původních extrémně dlouhých rovinek jezdí průměrně 237 km/hod.


Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com

Úchvatná trať vedoucí převážně po úzkých veřejných silnicích ardenskými lesy si přesto zachovala svůj charakter, byť s historickou verzí ji spojují pouze tři zatáčky: rychlý Blanchimont, vlásenka La Source uzavírající cílovou rovinku a slavná Eau Rouge.

Týmy zde volí střední aerodynamický přítlak. První a třetí sektor s dlouhými rovinkami sice vyžadují co nejnižší odpor, druhý sektor si však říká o maximální přítlak, což týmy nutí na rozdíl od okruhu v Monze k větším kompromisům.

Spa_Ferrari_Eau_Rouge
Eau Rouge

Nachází se zde celkem 19 zatáček: 10 levotočivých a 9 pravotočivých, většinou středně až velmi rychlých, spojených dlouhými rovinkami. Piloti zde mají sešlápnutý plný plyn po 66% času. Nejdelší úsek, který jedou na plno, měří 1 865 m (z La Source přes Eau Rouge po Les Combes), což zvládnou ujet během 23 vteřin. Maximální rychlost na konci této rovinky dosahuje 320 km/hod.

Nejzajímavější ze zákrut je (zvláště za mokra) technicky náročná Eau Rouge, kde monoposty na plný plyn v rychlém sledu prolétnou levotočivou, pravotočivou a opět levotočivou. Kombinace s vertikálním převýšením, kdy nejprve klesají a po terénním zlomu rychle stoupají, z ní činí jedinečnou zákrutu Formule 1, jejíž průjezd je obrovským zážitkem i pro piloty, kteří v ní zažívají v rychlosti téměř 300 km/hod přetížení ve všech směrech o síle až 3,5 G. Je to jediné místo, kde během sezóny piloti zažívají vertikální negativní přetížení.

Spa_top

Dochází zde k průměrnému opotřebení pneumatik a brzd. Bridgestone do Belgie veze letos tvrdou (prime, bez proužku) a měkkou (option, zelený proužek) směs ze svého portfolia.

Časová ztráta za průjezd boxovou uličkou ve Spa činí 19 vteřin, a tak i bude většina týmů volit pouze jednu zastávku. Během jednoho kola monoposty spotřebují kolem 3,1 kg paliva.

Další zajímavostí okruhu v Ardenských horách je to, že díky jeho rozloze se jezdci setkávají během jednoho kola s různým počasím. Zatímco v některých místech leje jako z konve, jiná jsou zcela suchá. O víkendu by mělo dle meteorologů hodně pršet, což představuje skvělou zábavu pro diváky, ale kopu starostí pro týmové inženýry, kteří budou muset volit další kompromisy v nastavení monopostů.


Průjezd okruhu na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem

Oficiální rekord okruhu drží Kimi Räikkönen, jenž zde v roce 2004 během závodu ujel v McLarenu jedno kolo za 1:45,108 min. Loni v kvalifikaci zvládl nejrychleji jedno kolo Jarno Trulli s Toyotou TF109 - 1:44,503, v závodě pak Sebastian Vettel na Red Bullu - 1:47,263 min.

spa
Letecký pohled na okruh

Vytisknout

Diskuze: Okruh v belgickém Spa - Čím je zajímavý?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 27.08.2010 11:52 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Uvolní Daniel Ricciardo příští rok své místo některému z mladších pilotů?

"Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  • Pátek

    • 1. Trénink (19:30 - 20:30)
    • 2. Trénink (23:00 - 00:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:00)
  • Neděle

    • Závod (20:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Williams ve Spa s novými křídly a důvody k oslavám

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

  2. FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

  3. "Máme luxusní problém." Marko jmenuje talentované mladíky, kteří by mohli brzy debutovat v F1

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud