Renault o zběsilém tempu vývoje v F1

PH, 23. června 2010, 06:40 Google+

Vylepšení, nové díly, vývoj - věci, které ve Formuli 1 zvyšují výkonnost vozů. Frekvence představovaných novinek se neustále zrychluje. Technický ředitel Renaultu James Allison popisuje, jak je to pro týmy náročné.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 23.06. 13:03) Napište svůj názor
gp monaka

gp monaka | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Týmy již nevyvíjejí balíky, které by nasazovaly pouze na vybrané závody v sezóně - nové díly představují v každém závodě. "Jak léta plynou, týmy si uvědomily, že závody ve vývoji během sezóny jsou stejně důležité, jako návrh nového vozu," potvrzuje důležitost neustálého vývoje Allison.

"Obecně v každém závodě na auto nasadíme něco nového. Zhruba tolik, co jsme v minulých letech přidávali v každém třetím či čtvrtém závodě. Dělají to tak všechny týmy, proto musíme udržet vysoké tempo po celý rok. Znamená to, že lidé pracují usilovněji a tolik hodin, kolik bychom si dříve ani nepomysleli. Například přední křídlo, s nímž budeme o víkendu jezdit ve Valencii, je už letos v osmé verzi - a to jsme teprve v devátém závodě!"

kubica_montreal
Renaulty během Velké ceny Kanady

Vzhledem ke zmraženému vývoji motorů musí týmy letos, kdy je navíc zakázáno testování v průběhu sezóny, nacházet dodatečné setinky ve výkonu na straně šasi. Proč je nutné držet se tak zběsilého tempa? "Protože všechny vozy v poli se neuvěřitelně zlepšují, musíme přidávat každé vylepšení na vůz, jakmile na něj přijdeme - spíše než šetřit díly pro větší úpravy. Každá vteřina, která uplyne od doby, kdy přijdete na nějaké zlepšení, ale nedáte ho na vůz, představuje ztrátu výkonnosti na trati," vysvětluje technický ředitel Renaultu.

Někteří z personálu pracují na vývoji monopostu R30 neustále od sestavení vozu v listopadu loňského roku: "Reakce továrny na výzvy, jimž čelíme, je fantastická. Množství práce, které můžete od lidí očekávat, je však omezené. Musíte proto zvolit správné vyvážení mezi vysokým tempem vývoje a přehnanou pracovní zátěží."

model_renault_r30
V aerodynamickém tunelu se zmenšeným modelem R30

Renault disponuje velmi výkonným výpočetním centrem, které je v dnešní době velmi důležité. "CFD a aerodynamický tunel jsou neuvěřitelně užitečné pro odhad toho, jaké se náš aerodynamický balík bude chovat na trati. Tyto nástroje nám umožňují odhadnout velikost zlepšení na trati s chybovostí podstatně menší než 0,5% celkového přítlaku monopostu.

U mechanických částí spoléháme na počítačové simulace, které pak vyhodnocujeme na testovací stolici pro šasi. Máme stolice pro testování výdrže, kde vystavujeme komponenty takovým zatížení a silám, abychom si byli jisti, že si poradí v prostředí F1. Tyto nástroje zvětšují naši důvěru a dávají nám jistotu, že nové díly jsou spolehlivé a budou podávat takové výkony, které od nich očekáváme.

petrov_montreal
Petrovovi žel závod v Montrealu vůbec nevyšel

Jak sezóna pokračuje, část zdrojů se musí zaměřit na paralelní vývoj vozu pro příští rok. "Během roku se podíl zdrojů, které se věnují novému vozu, zvyšuje na úkor toho současného. Je to vždy náročné se rozhodnout, kolik toho do budoucnosti investovat. Na voze pro rok 2011 pracujeme od ledna a přesto se nám daří držet velmi vysoké tempo vývoje nového vozu, což jasně vypovídá o tom, jak usilovně všichni uvnitř Renaultu pracují," dodává James Allison.

Vytisknout

Diskuze: Renault o zběsilém tempu vývoje v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 23.06.2010 13:03 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Alonso, Fernando

Snaží se Ferrari získat konkurenční výhodu díky dnům určeným pro média?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

  2. Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  3. GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

  4. GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud