Technické parametry okruhu v Monze

Petr Hlawiczka, 8. září 2009, 10:00 Google+

13. podnik letošní sezony Formule 1 zavítá na nejrychlejší okruh letošního kalendáře. Co italská Monza nabízí? Dlouhé rovinky, nejvyšší průměrnou rychlost, nejvyšší maximální rychlost a monoposty nastavené na minimální přítlak.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GP Itálie (Monza)

GP Itálie (Monza) | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

Okruh měřící 5793 m během závodu piloti objedou 53krát (což odpovídá vzdálenosti 306,72 km).  Obsahuje 11 zatáček - 7 pravotočivých a 4 levotočivé. Některé z nich jsou jedinečné a mezi piloty oblíbené - například kombinace zatáček č. 8 - 10 (Variante Ascari) nebo známá zatáčka č. 11 (Parabolica), jejíž poloměr se postupně zvětšuje. Svým charakterem (součet úhlů zatáček je 800°) je okruh druhým "nejrovnějším." Kvůli častému přejíždění obrubníků v první šikaně zde budou o víkendu nově namontovány větší obrubníky (tito "tlusťoši" již letos dali zabrat vozům v Barceloně a na Nürburgringu).

Nejvyšší rychlost dosahovaná v Monza na konci cílové rovinky byla loni 343 km/hod, víkend byl však poměrně chladný a deštivý. Letos by mohly vozy (zejména ty s KERSm) výrazněji překročit 350 km/hod. Z těchto čísel již je patrné, že úroveň aerodynamiky bude optimalizovaná pro nižší přítlak. Opotřebení pneumatik je zde nízké, okruh je však velmi náročný na brzdy a na motory - na plný plyn se jede přes 70% času.



V Monze by měla být nejrychlejší jednozastávková strategie. Vliv množství paliva na časy na kolo není tak výrazný jako na ostatních okruzích, protože zde poměrně málo míst, kde se prudce brzdí či prudce akceleruje. Rychlejší jezdci zde volí i 2 zastávky, nechtějí dělat příliš velké kompromisy v nastavení a výkonnosti z kvalifikace. Rozdíl mezi těmito odlišnými strategiemi je zvýrazněn vysokými rychlostmi - během necelé půlminuty v boxech ostatní urazí mnohem větší vzdálenost - průměrná rychlost na kolo zde přesahuje 250 km/hod.

Délka boxové uličky a její profil také ovlivňují palivovou strategii. Průjezd boxy v Monze stojí kolem 25 vteřin, což je největší ztráta ze všech letošních okruhů. Průměrná spotřeba zde činí kolem 2,53 kg paliva na kolo, což je pro změnu v této sezoně nejméně (průměr všech okruhů činí v přepočtu na tuto vzdálenost 2,8 kg).

Výkon motorů je značně ovlivňován i hustotou a tlakem vzduchu (procentní rozdíly mezi letošními závody tvoří i dvojciferná čísla). Zatímco hustota je dána převážně přetrvávající teplotou okolí a během sezony se tedy dost mění, tlak vzduchu je úzce spojen s nadmořskou výškou a v menší míře i s vlhkostí. Monza se nachází ve výšce 160 m n. m., díky čemuž ji patří pátá příčka co se nejnižšího tlaku týče (997 mbaru) mezi hostiteli Velkých cen. Okolní charakteristika zde má tedy jen nepatrný vliv na výkon motoru.
Vytisknout

Diskuze: Technické parametry okruhu v Monze

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

GP MONAKA: PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

Valtteri Bottas si v ulicích Monte Carla tentokrát příliš nezajezdil

GP MONAKA: V třetím tréninku se Leclerc ještě zlepšil, ostatní mu zatím nestačí

Charles Leclerc se před domácími příznivci v druhém tréninku vytáhl

GP Monaka: v druhém tréninku se nejlépe dařilo Leclercovi, Russell měl potíže, Red Bull nepřesvědčil

Lewis Hamilton v zádově v Austrálii

První trénink byl stříbrný. Díky Hamiltonovi

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa, Felipe

Felipe Massa absolvoval plastickou operaci

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. KVALIFIKACE GP MONAKA: Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo TOP5

  2. Monako bude podle Marka pro Red Bull náročnou výzvou, varuje před McLarenem i Ferrari

  3. GP MONAKA: PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  4. GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

  5. GP Monaka: v druhém tréninku se nejlépe dařilo Leclercovi, Russell měl potíže, Red Bull nepřesvědčil

  6. McLaren vzdává hold Sennovi, do Monaka přijíždí ve speciálním zbarvení + VIDEO

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud