Úvaha: proč BMW odchází?

x-o, 29. července 2009, 11:48 Google+

Co se může s týmem stát? Převezme ho Peter Sauber, nebo jiný soukromník? Bude BMW ještě dodávat motory?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kubica, Robert

Kubica, Robert | foto: BMW Motorsport

Sdílejte článek

Oficiální důvody BMW k odchodu z Formule 1 jsou velmi podobné těm, kvůli kterým odešla Honda. Ekonomická krize a špatné výsledky.
Úroveň výsledků, především těch letošních, se sice nedá popřít, ale oznámit odchod po polovině první neúspěšné sezóny jen dokazuje, jak automobilky o F1 přemýšlí. Když se tým F1 přestane hodit k jejich požadované image, prostě zavřou dveře. Ještě podivněji vypadá ekonomický důvod. Krize se sice automobilek vážně dotýká, ale BMW odchází poté, co se zbytkem týmů konečně vyjednalo podmínky nové Concordské dohody a dohody o snižování nákladů. V příštím roce se má rozpočet pohybovat na úrovni 100 milionů eur, v roce 2011 pak okolo 50 milionů eur, což není ani čtvrtina nákladů v tomto roce. Odměny z komerčních práv přitom dosahují přibližně 30 milionů eur a další miliony mohou přijít od sponzorů.

Jedním z důvodů, možná ten nejdůležitější, je spíše to, že F1 není dostatečně "zelená". Letos sice přišel systém KERS, který BMW tvrdošíjně prosazovalo, ale jen dokud nebylo prospěšnější se ho definitivně zbavit - v Silverstonu se ho tým vzdal do konce sezóny, protože nepomáhal celkovému času na kolo, konkurenční Mercedes navíc vyvinul celkově lepší systém.
Předseda představenstva Norbert Reithofer na tiskové konferenci rozsáhle rozebíral problematiku emisí CO2, zmiňoval program Efficient Dynamics a spotřebu paliva některých svých vozů. BMW si chce sice zachovat tvář výrobce vozů se sportovním nádechem, ale současně chce, podobně jako i jiné automobilky, být viděno jako lídr v zavádění zelených technologií. A svou příležitost v F1 s KERSem prošvihlo. O skutečné ekologii KERSu v F1 se dá sice s úspěchem pochybovat, ale jako marketingový nástroj je nepochybně silný, zvlášť když systém vypadá úspěšně jako v případě Mercedesu.

BMW se chce nyní zaměřit na jiné série, mohlo by uvažovat o DTM, nebo například některé kategorii FIA GT. Osud týmu Formule zatím možná nemá vyjasněný ani sama automobilka, ale 20 % stále vlastní Peter Sauber, takže by mu mohlo BMW svůj podíl vrátit. Sauber sice letos tvrdil, že už je příliš starý, ale současně dodal, že stále cítí zodpovědnost ke svým zaměstnancům. Sauber by také vzoru Brawna mohl od automobilky obdržet prostředky pro následující sezónu.
Zázemí v Hinwilu je na prvotřídní úrovni, například aerodynamický tunel je možná úplně nejlepší z těch, které vlastní týmy F1. Po zajištění dodávky motorů, které už BMW po letošní sezóně vyrábět nebude, by tak mohl tým určitě pokračovat v rukou některého soukromníka. Kromě Saubera by mohl připadat v úvahu i některý z neúspěšných uchazečů o místo v příští sezóně.
Dodavatelem motorů by mohl být Cosworth, Ferrari, nebo Toyota. Mercedes pravděpodobně příští sezónu dosáhne limitu dodávek čtyřem týmům (McLaren, Force India, Brawn GP a možná Red Bull), takže další tým si podle pravidel nemůže dovolit.

Nakonec nejde nepřiznat, že se potvrdila slova Maxe Mosleyho o tom, že Hondu může kdykoliv některá z automobilek následovat. Toyota i Mercedes dnes potvrdili záměr ve Formuli 1 zůstat, pochybnosti tak ještě zůstávají u Renaultu, který chce podle některých spekulací svůj tým prodat.
Vytisknout

Diskuze: Úvaha: proč BMW odchází?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

Max Verstappen a Lando Norris v těsném souboji

Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

Pohonná jednotka Hondy bude Red Bully poháněn příští rok naposled

Ford reaguje na zprávy o údajně slabém výkonu nového motoru Red Bullu

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP MIAMI: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP MIAMI: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ecclestone - Theissen

Ecclestone: Rozhodli výsledky

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  2. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  3. Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

  4. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud