Úvaha: proč BMW odchází?

Kubica, Robert

Kubica, Robert | foto: BMW Motorsport

Co se může s týmem stát? Převezme ho Peter Sauber, nebo jiný soukromník? Bude BMW ještě dodávat motory?

Oficiální důvody BMW k odchodu z Formule 1 jsou velmi podobné těm, kvůli kterým odešla Honda. Ekonomická krize a špatné výsledky.
Úroveň výsledků, především těch letošních, se sice nedá popřít, ale oznámit odchod po polovině první neúspěšné sezóny jen dokazuje, jak automobilky o F1 přemýšlí. Když se tým F1 přestane hodit k jejich požadované image, prostě zavřou dveře. Ještě podivněji vypadá ekonomický důvod. Krize se sice automobilek vážně dotýká, ale BMW odchází poté, co se zbytkem týmů konečně vyjednalo podmínky nové Concordské dohody a dohody o snižování nákladů. V příštím roce se má rozpočet pohybovat na úrovni 100 milionů eur, v roce 2011 pak okolo 50 milionů eur, což není ani čtvrtina nákladů v tomto roce. Odměny z komerčních práv přitom dosahují přibližně 30 milionů eur a další miliony mohou přijít od sponzorů.

Jedním z důvodů, možná ten nejdůležitější, je spíše to, že F1 není dostatečně "zelená". Letos sice přišel systém KERS, který BMW tvrdošíjně prosazovalo, ale jen dokud nebylo prospěšnější se ho definitivně zbavit - v Silverstonu se ho tým vzdal do konce sezóny, protože nepomáhal celkovému času na kolo, konkurenční Mercedes navíc vyvinul celkově lepší systém.
Předseda představenstva Norbert Reithofer na tiskové konferenci rozsáhle rozebíral problematiku emisí CO2, zmiňoval program Efficient Dynamics a spotřebu paliva některých svých vozů. BMW si chce sice zachovat tvář výrobce vozů se sportovním nádechem, ale současně chce, podobně jako i jiné automobilky, být viděno jako lídr v zavádění zelených technologií. A svou příležitost v F1 s KERSem prošvihlo. O skutečné ekologii KERSu v F1 se dá sice s úspěchem pochybovat, ale jako marketingový nástroj je nepochybně silný, zvlášť když systém vypadá úspěšně jako v případě Mercedesu.

BMW se chce nyní zaměřit na jiné série, mohlo by uvažovat o DTM, nebo například některé kategorii FIA GT. Osud týmu Formule zatím možná nemá vyjasněný ani sama automobilka, ale 20 % stále vlastní Peter Sauber, takže by mu mohlo BMW svůj podíl vrátit. Sauber sice letos tvrdil, že už je příliš starý, ale současně dodal, že stále cítí zodpovědnost ke svým zaměstnancům. Sauber by také vzoru Brawna mohl od automobilky obdržet prostředky pro následující sezónu.
Zázemí v Hinwilu je na prvotřídní úrovni, například aerodynamický tunel je možná úplně nejlepší z těch, které vlastní týmy F1. Po zajištění dodávky motorů, které už BMW po letošní sezóně vyrábět nebude, by tak mohl tým určitě pokračovat v rukou některého soukromníka. Kromě Saubera by mohl připadat v úvahu i některý z neúspěšných uchazečů o místo v příští sezóně.
Dodavatelem motorů by mohl být Cosworth, Ferrari, nebo Toyota. Mercedes pravděpodobně příští sezónu dosáhne limitu dodávek čtyřem týmům (McLaren, Force India, Brawn GP a možná Red Bull), takže další tým si podle pravidel nemůže dovolit.

Nakonec nejde nepřiznat, že se potvrdila slova Maxe Mosleyho o tom, že Hondu může kdykoliv některá z automobilek následovat. Toyota i Mercedes dnes potvrdili záměr ve Formuli 1 zůstat, pochybnosti tak ještě zůstávají u Renaultu, který chce podle některých spekulací svůj tým prodat.

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu