Další žaloba na obzoru

x-o, 22. května 2009, 12:16 Google+

Ferrari zvažuje pokračování soudních akcí ve sporu s FIA o nových pravidlech pro rok 2010. Pokud by neuspěla mírová ani soudní cesta, zřejmě by tým odešel z F1. Tím by akce ovšem neskončila, Ecclestone by na základě výroku francouzského soudu mohl naopak zažalovat Ferrari.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Soud ve středu zamítnul žádost na zrušení změn v pravidlech, co je ale možná důležitější – potvrdil platnost Concordské dohody mezi Ferrari a FIA. Je otázkou, pro koho je to vlastně výhra.

Ferrari si věří, protože je tím potvrzeno jejich právo veta. „Nejsme tím znepokojeni. Soud uznal platnost Concordské dohody a nyní se rozhodujeme, zda budeme pokračovat v soudních akcích. Doufáme, že k tomu nedojde a že nejdeme cestu vpřed. Ovšem jestli platí Concordská dohoda, FIA ji porušila, když změnila sportovní pravidla bez následování dohodnutých procedur,“ prohlásil mluvčí Ferrari.

Žaloba by tedy přišla na řadu, pokud by dnes nedošlo k dohodě mezi týmy samotnými, nebo mezi týmy a Mosleym. Když v ní Ferrari neuspěje, neznamená to ovšem, že dodrží slib a skutečně odejde z F1. Platná Concordská dohoda je totiž zavazuje k účasti až do roku 2012 (včetně). Ecclestone by při předčasném odchodu týmu mohl požadovat nejen sankce za nedodržení smlouvy, ale i navrácení odměn z komerčních práv od roku 2005, kdy byla tato dohoda uzavřena. To by byla částka pohybující se v řádu stovek milionů liber.
Ecclestone hrozbu žaloby přímo nepotvrdil, ovšem podotknul, že vždy dodržuje platné smlouvy a že doufá v jejich dodržení i ostatními stranami.

Hlasy v paddocku naznačují, že největší problém neleží přímo v nových pravidlech, ale v osobě šéfa FIA Mosleyho a jeho diktátorského přístupu, který spíše škodí, než aby pomáhal. Nejmenovaný týmový šéf měl prohlásit, že Mosley byl vždy hlavním trnem v oku týmů a že celý sport se uklidní teprve v okamžiku, kdy odejde. Přestože Mosley zatím nic nepotvrdil, očekává se v říjnu jeho znovuzvolení.
Podle vyjádření Mosleyho mluvčího se nechystají ani ústupky v rozporuplných pravidlech pro příští rok: „Nikdy nemrknul. Týmy mají silného vůdce silného řídícího orgánu, který hraje jako vždy tvrdě. Je pro ně těžké přijmout, že Max má v této věci pravdu.“

FOTA navíc taky nevypadá tak jednotně, jak se při výhružkách o odchodu z F1 zdálo. Z avizovaného odchodu 7 týmů je jich jen 5, McLaren pravděpodobně přihlášku podá a BMW ustoupilo z odvážných prohlášení z uplynulých týdnů. „Musíme být pozitivní, musíme si věřit a musíme dojít k dohodě, protože pro nikoho nemá smysl ničit základy, které máme,“ řekl šéf týmu Theissen.
U BMW totiž nastala přesně ta situace, kterou Mosley předvídal už dříve. Správní radě se nelíbí postup vedení týmu a jeho boj proti snižování nákladů.

Dohoda týmů bude asi extrémně zajímavá, jejich zájmy jsou na první pohled až moc odlišné. Zatímco menším týmům jako Williams rozpočtové stropy vyhovují, McLaren si nemůže příliš vyskakovat podobně jako vedení týmu BMW, Ferrari a Toyota zůstávají kategoricky proti jakémukoliv omezení.
Na rozpočty by měli dohlížet odborníci ve forenzním účetnictví, ale Ferrari nevěří, že je něco takového možné. „Jak se tito účetní dozví, jestli brazilský Fiat nepracuje na motoru pro tým? Nebo továrna Chrysleru někde jinde ve světě, když má s nimi teď Fiat dohodu? Vstoupili bychom do světa sporů,“ řekl zdroj z týmu.

V souvislosti s těmito událostmi jsou zajímavé ještě dvě věci. Podle španělských médií je odchod Renaultu z F1 hotovou věcí, o které už rozhodnul samotný šéf Carlos Ghosn. Prohlášení má přijít až na konci sezóny. Důvodem má být ekonomická krize, Mosley, odchod ING a odchod Fernanda Alonsa.
Tou druhou je nejasný postoj k vetu Ferrari. Podle Franka Williamse se o něm ostatní dozvěděli až nyní, podle Theissena o něm věděli už dříve a podrobnosti se objevily v roce 2008 při vzniku FOTA (Theissen s tím mimochodem souhlasí a je rád, že ho Ferrari využívá ve prospěch všech) a ze článku BBC z 2. března 2005 o něm mohl vědět celý svět na samotném počátku. Znamená to snad, že týmy nečtou denní tisk?
Z článku mimochodem vyplývá, že Ferrari podpisem Concordské dohody získalo právo veta, roční příjem od FOM ve výši 67 milionů dolarů ještě předtím, než začne rozdělování odměn mezi všechny týmy a vyšší odměny i když skončí na posledním místě Poháru konstruktérů.
Vytisknout

Diskuze: Další žaloba na obzoru

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Finále zlaté éry F1 - Villeneuve, Jones a Laffite na stupních vítězů v Rakousku 1979

Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Rozbitý vůz Sergia Peréze po srážce s vozy Haas v závodě v Monaku

FOTO: GP Monaka od velké havárie v 1. kole po Leclercovo vítězství

Lewis Hamilton s Mercedesem

Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

Inženýr Andrea Stella hovoří o událostech v Monaku

Norrisovi se nelíbí rozhodnutí o návratu Sainze jr. na původní pozici. Proč se tak stalo?

Esteban Ocon se v Monaku moc nepředvedl

"Vyvodíme z toho důsledky," varuje Ocona naštvaný šéf Alpine

Leclerc se konečně dočkal, po třech pole-position vítězí na domácí půdě

GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

Pierre Gasly si po závodě pustil pusu na špacír

Po závodě jako běsnící tygr, v prohlášení už beránek - Gasly se obul do svého kolegy

Max Verstappen a Sergio Pérez určitě neměli v Monacu důvod k úsměvým (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

Předloni pole-position Leclercovi štěstí nepřinesla - bude se letos moci radovat s monackým princem z lepšího výsledku?

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

Sergio Pérez opět ukázal svou odvrácenou tvář - skončit v Q3 není určitě v jeho situaci záviděníhodné

Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams, Frank

Rozpočtový strop podporují tři týmy

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě - Přešťastný Pérez, Alpine žehlí malér a vinu za kolizi svádí jeden na druhého

  2. Špatný pokyn během klíčového okamžiku aneb jak Mercedes zkazil Hamiltonovi závod

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Radost v táboře Ferrari a McLarenu, Mercedes je odhodlán bojovat, Red Bull lehce rozladěný

  4. Leclerc má třetí domácí pole-position, Verstappen skončil mimo Top 5

  5. GP MONAKA: Po dramatickém úvodu tone Monte Carlo v nadšení - Leclerc triumfoval

  6. Pozře F1 sama sebe? Události v Monaku oživují některé otázky

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud