FIA odhalila velká úsporná opatření

Petr Hlawiczka, 12. prosince 2008, 16:23 Google+

Od příštího roku vstoupí v platnost další předpisy, které ušetří týmům významné finanční prostředky. FIA dnes zveřejnila to, na čem se s týmy dohodla. Hlavní body se týkají motorů, testování během sezóny a počtu zaměstnanců.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GP Španělska (Barcelona)

GP Španělska (Barcelona) | foto: Lucky Strike B.A.R Honda

Sdílejte článek

Jedna dobrá zpráva: hrozba jednotných motorů byla odvrácena, značné prostředky se dají ušetřit v jiných oblastech, na čemž se zhodli všichni zainteresovaní.


Od roku 2009 budou uvedena v platnost následující opatření:

Motory

- životnost bude prodloužena na 2-násobek. Každý pilot bude moci použít v sezóně pouze 8 motorů + 4 na testování; maximálně 20 na tým.
- nesmí točit více než 18 tis. otáček/min
- jeden motor musí vydržet minimálně 3 závody (jak bylo odsouhlaseno již 5. listopadu)
- náklady na motory pro nezávislé týmy budou činit max. 50% ceny z letošní sezóny
- pouze Renaultu bude povoleno učinit drobné úpravy, jejichž seznam předložil. Srovnávací testy nebudou  potřebné.

Testování
- během sezóny budou veškeré testy zrušeny. Týmy pro testování využijí páteční tréninky před závodem, čímž se ušetří min. 30% z letošních rozpočtů (u nezávislých týmů více).

Aerodynamický výzkum

- týmy nesmí využívat tunely s výkonem přesahujícím 50 m/s pro modely větší než 60% po 1. lednu 2009
- poměr výzkumu v aero-tunelu a pomocí CFD (computational fluid dynamics) bude navržen FIA po souhlasu týmů

Provoz továren
- týmy musí své továrny uzavřít na 6 týdnů ročně (dle místních zákonů)

Závodní víkend

- Počet lidí bude snížen díky několika opatřením včetně sdílení informací o pneumatikách a palivu; nebude tak již třeba žádné spottery

Sportovní podívaná
- bude proveden marketingový výzkum kvůli zjištění zpětné vazby veřejnosti na řadu nových nápadů, např. změny kvalifikačního formátu, zavedení medailí místo bodů, atd. Návrhy budou podány FIA, když budou známy konkrétní výsledky výzkumu.


Od roku 2010 dojde dále k těmto změnám:

Motory
- budou dostupné nezávislým týmům za méně než 5 mil. Eur (tj. necelých 130 mil. Kč) na rok. Pohonné jednotky budou pocházet od nezávislého dodavatele nebo současný výrobců včetně garantování vývoje. Pokud bude vybrán nezávislý dodavatel, dohoda bude podepsána nejpozději 20. prosince 2008
- stejný motor bude využíván i v letech 2011 a 2012
- je zvažována možnost jednotné převodovky pro všechny týmy

Šasi
- bude vypracován seznam všech prvků a bude rozhodnuto, který z nich zůstane zachován či zrušen jakožto prvek působící rozdíl ve výkonnosti (kvůli zvýšení konkurenceschopnosti všech stájí)
- některé prvky působící rozdíl ve výkonnosti budou muset být pro letošní sezónu homologovány
- některé prvky působící rozdíl ve výkonnosti budou zachovány, ale nesmí být vyráběny z drahý materiálů

Závodní víkend
- standardizované rádiové a telemetrické systémy
- zákaz prostředků pro ohřev pneumatik
- zákaz mechanického čištění pneumatik
- zákaz dotankovávání
- pravděpodobné zkrácení délky závodů či doby jejich trvání (dle výsledku marketingového průzkumu)


Další období

FIA a FOTA budou studovat možnosti zcela nových pohonných jednotek pro rok 2013 založených na energetické efektivitě. Předpisy budou formulovány až bude jisté, že by takové jednotky mohli reálně přispět ke zvýšení energetické efektivity v silniční dopravě.

Vylepšený KERS (systém pro rekuperaci kinetické energie) bude v budoucnosti pravděpodobně významným prvkem k dosažení této efektivity. Bude povolen již příští sezónu, jeho zavedení však není pro týmy povinné. Pro rok 2010 FOTA zvažuje návrhy na jeho standardizaci; FIA vyčká na konkrétní nabídky.
Vytisknout

Diskuze: FIA odhalila velká úsporná opatření

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Carlos Sainz přijíždí do boxů po svém vítězství v Austrálii

"Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'

Lando Norris se stává sběratelem trofejí (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

George Russell prohrál týmový duel, ale získal bod útěchy

GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

Max Verstappen získal v Imole osmou pole-position v řadě, jako druhdy legendární Ayrton Senna

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

Piastrimu úspěch na Imole poněkud zhořkl (ilustrační foto)

Pořadí na startu GP Emilia Romagna se mění, Piastri přišel o první řadu

Sergio Pérez si připsal další nepovedený výkon

GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

Fernando Alonso si před kvalifikací řádně zkomplikoval život

McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

Charles Leclerc

Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Webber, Mark

Kdo nahradí Webbera v Závodě šampiónů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

  2. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

  4. GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

  5. Norris je rychlejší než Verstappen, domnívá se šéf McLarenu

  6. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud