DISKUZE K ČLÁNKU Před 40 lety unikl Lauda smrti. Jak jste to vnímali vy?

Niki Lauda může do kolonky datum narození psát klidně hned dva údaje: 22. února 1949, ale bezesporu i 1. srpna 1976. Jak tehdy napsal jeden dobový časopis, stál na břehu řeky Styx a hledal po kapsách drobné na převoz Cháronovi na druhou stranu.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Před 40 lety unikl Lauda smrti. Jak jste to vnímali vy?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 19, poslední 08.08.2016 17:28 Vložte komentář

Nejlepší názory

» RoBertino (Hlasovali 4 lidé) 04.08.2016 20:58
Ta situace v Holandsku 1973 byla opravdu vypjatá,… »
» Kelner (Hlasovali 2 lidé) 04.08.2016 18:26
Díky těm co ho zachránili. »
» kik (Hlasovali 2 lidé) 04.08.2016 18:42
Když jsem podíval na to video - mimochodem je z… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Beast1186

    Beast1186

    37.48.6.XXX
    Rok 1976 byl, pokud si dobře vzpomínám asi tak první který jsem z vyprávění někoho staršího zaznamenal...protože to jsem se učil teprve číst, ale pak už následovaly roky, kdy jsem začal shromažďovat vystřižky. A právě díky Laudově nehodě jsem jako kluk fandil právě jemu. A to i když se vrátil zpět a bojoval s McLarenem a přitom, to už jsem byl fanda vzpínajícího se hřebce. Ale ten největší závodník, kteréme jsem přál už odešel (Gilles), tak bylo těžké znova objevit svůj idol. Prost mi neseděl, i když pilot výborný. Pak se objevil Ayrton, ten ale nebyl ve Ferrari, takže pro mě byl až Schumacher opět správným jezdcem. Ale musím říct že jako kluci jsme přece obdivovali a fandily každému pilotovi F1. Stačilo jen to, že jsem zrovna na základní škole od někoho dostal plakát, či fotku, nebo dopis od stáje (teď si vzpomínám na RAM) kde třeba byl Winkelhock nebo Palmer, a už jsem se zajímal třeba i o ně. Jo to byla doba.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • odin

    odin

    77.240.103.XXX
    Pro rocka a RoBertina:
    Rocku, asi jsi mne úplně nepochopil, co jsem chtěl říci. Posuzoval jsem dění na trati, nikoliv stav po diskvalifikacích. Trochu mi připadá, že svůj názor formuješ podle pohledu do statistik a nikoliv ze vzpomínek. (I když uznávám, že i vzpomínky mohou být trochu "vytvarované uplynulým časem"). Ale i tak. Podívej se do statistik na výsledky druhé poloviny roku 1976, dosaď si k Huntovi v Anglii body za vítězství a pochopíš, co jsem měl na mysli. Je fakt, že tato statistika je ovlivněna Laudovou absencí.
    A tady připomenu svůj druhý argument. Ani v případě, kdyby Lauda z nehody vyvázl nezraněn, není nikde psáno, že by získal více bodů. Pohybujeme se v teoriích a spekulacích. To si asi všichni dobře uvědomujeme. Nicméně do té doby se lepila smůla na paty Huntovi a proto byl bodový rozdíl tak propastný. Po polovině sezóny se karta obrátila a svůj příděl smůly si vybral také Lauda. Chtěl jsem jenom naznačit, že nemusel brát žádné body jak v Rakousku, tak v Holandsku. Dost odvážná spekulace, ale jak podotkl RoBertino, Francie byla čára přes rozpočet. Proč by nemohla být podobná čára i v Rakousku, či v Holandsku?
    RoBertino, já vím, že Lauda měl vše pečlivě propočítané a věděl, kolik bodů potřebuje získat. V následující sezóně vlastně z toho těžil a do jisté míry se stal mistrem světa díky spolehlivosti jeho auta. Pamatuji si, že mu párkrát doslova spadlo vítězství (nebo body) do klína díky odstoupení soupeřů z pozic před ním.
    Asi by si ten titul pohlídal i v sedmdesátém šestém. Ale nedostal k tomu příležitost. A tak sice prohrál boj o titul, ale zvítězil v důležitějším boji o život. A to je dobře. 03 03 03
    Ještě jeden postřeh. Jak Lauda, tak Senna měli své vážné nehody první den v měsíci. Když už se dělají pro bezpečnost pilotů různé "kraviny" navrhuji, aby se prvního v každém měsíci nezávodilo. 18 18 18

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      RoBertino

      83.208.82.XXX
      Ještě k té Francii, Odine. Tam prostě praskly oba klikové hřídele na stejném místě u obou vozů, jak u Laudy, tak u Regazzoniho. U Ferrari to zhodnotili a udělal opatření - místo 15 závodních hodin byly vyřazovány už po deseti. A do konce sezóny žádný podobný problém nebyl a na obou Ferrari se objevila jediná porucha u Laudy v Kanadě, kdy mu praskl čep zadní nápravy, ale i s tím dokázal dojet do cíle. Takže opravdu lze spíš spekulovat o tom, jestli neměl Niki vynechat Itálii. A co se Hunta týče - on měl namále jak v Kanadě (Depailler) tak v USA (Scheckter), oba mohli vyhrát místo něj. Leč už se stalo...

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
    • rock

      rock

      82.117.159.XXX
      Nesouhlasím. Že byl Hunt rychlý, to nijak nerozporuji. Já narážel na ten pocit z půlky sezóny, že by Hunt mohl nějak zdramatizovat šampionát. I když vezmu v úvahu tu Anglii a přičtu ji Huntovi, tak měl Hunt pořád na kontě 4 výpadky z devíti závodů a nic, co by naznačovalo, že ve druhé půlce sezóny by se to mohlo zlepšit - a Lauda naopak jenom jeden výpadek a nic, co by ukazovalo na to, že z posledních sedmi závodů dokončí jenom tři, a to jeden ještě s kulhajícím autem. Jestli jsi něco takového tušil, tak jsi byl buď -jak už jsem zmínil- dost nekriticky nadšený fanoušek, nebo analytik s predikcí na úrovni Nostradama nebo Sibyly.

      "Ani v případě, kdyby Lauda z nehody vyvázl nezraněn, není nikde psáno, že by získal více bodů."

      Jeden z důvodů, proč Ferrari ve druhé půlce sezóny ztratilo dech byl -podle Laudy- že mu jeho zdravotní stav nedovolil testovat a vyvíjet. Regazzoni ho v tomhle prostě nebyl schopný zastoupit a Ferrari díky tomu neudrželo krok. Takže se troufnu tvrdit, že nezraněný Lauda by byl ve druhé půlce sezóny v úplně jiné pozici než Lauda po šestitýdenní pracovní neschopnosti.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • odin

        odin

        77.240.103.XXX
        Sybyla, ani Nostradamus jsem nebyl. Spíše jsem Huntovi fandil tak, že se přání stávalo otcem myšlenek. To přiznávám. 03 A Hunt byl opravdu rychlý, mnohdy rychlejší než Lauda.
        Pocit z půlky sezóny? Do té doby Hunt odpadal pro poruchy, nebo kolize. Tak že stratil spoustu bodů. Ale rychlostí na trati byl Laudovi mnohem blíže, než ukazovalo pořadí v šampionátu. Je fakt, že tehdá se do boje o bednu dost míchaly i šestikolky, kterým to první sezónu jezdilo hodně dobře.

        Druhý tvůj odstavec - ok. Víš nesmíš brát moje vzpomínky zas tak vážně. Měl jsem prostě jen radost, že když se Jamesovi nic nepodělá, dokáže s Laudou držet krok a porážet ho. Huntovi jsem tehdá fandil asi nejvíce ze všech pilotů, kterým jsem kdy fandil po něm i v současnosti. Byl charismatický bohém, což mě fascinovalo ve srovnání se "sucharem" Laudou.
        A ještě k Laudovu startu v Itálii. (měl-neměl startovat?) Já to cítím trošku jinak. Laudu naprosto chápu a dokonce bych řekl, že ho od té doby obdivuju. Udělal pro zisk titulu maximum, co mohl. Nakonec i v té Monze díky zisku bodů za 4.místo navýšil svůj náskok. Tak že to v té době vypadalo, že udělal správně.
        Je to asi podobná "spekulace" -pocit, jako když jsem po dvou vítězstvích Hunta cítil "blýskání se na časy". Hlavní problém je v tom, že vše hodnotíme s odstupem času a se znalostí dalších událostí a výsledků. Ale v tu dobu šlo pouze o pocity a míru fandovství... 03

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • rock

          rock

          82.117.159.XXX
          To bude možná ono. Já jsem obdivovatel Laudy (a později třeba Prosta), tak se na to holt koukám jinak, to nepopírám 14

          btw charismatický bohém; napadá tě v současném startovním poli někdo, kdo by tomu odpovídal taky? Vím o pilotovi, co nevynechá příležitost k pařbě, na Wimbledon přijde oblečený tak, že ho nepustí do lóže a nedělá mu problém se nechat odchytit fotografy na brazilském karnevalu v objetí místních tanečnic. A navíc ke všemu je ještě rychlej a na trati agresivní. Akorát to charisma neumím posoudit a raději ani snad nezmíním jeho jméno, abych tě případně nepopudil 18

          + 1 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • odin

            odin

            77.240.103.XXX
            03 OK máš to celkem srovnané. Lauda a Prost měli mnohé společné. To já jsem v počátcích fandil Cevertovi (asi proto, že byl "ten druhý" za Stewartem) a pak v pubertě mne uchvátil Hunt, abych na prahu dospělosti obdivoval Prosta a přes Hakkinena se vracím k podobnému charismatickému týpkovi z puberty Kimimu. Okruh se uzavírá. A až Kimouš skončí, nevím moc komu fandit. Je to takové umělé a sterilní, že ze mne to nadšení pro F1 postupně vyprchává. 05

            Co se týče současného "bohéma", který tě napadl, tak věz, že to není bohém, ale šašek. Umělý produkt současné umělé ef jedna. U metrosexuála budeš charisma hledat jen hodně těžko. (Mlaďoši mě za tohle asi rozcupují 18) A tak lze obdivovat snad jen tu jeho rychlost. Na jeho agresivitu mám trochu vyhraněný názor. Rád bych věděl, zda by byl stejně agresivní v sedmdesátých letech, v tehdejších autech, když by mu šlo o život. Pokud ano, pak bych byl ochoten smeknout a obdivovat jeho kousky. Problém je, že si tohle nemyslím. Člověk, který změní názor během pár dnů na "Halo" mě o své odvaze zas tolik nepřesvědčil.

            + 2 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
      • RoBertino

        RoBertino

        83.208.82.XXX
        Rocku, víš, co je zajímavé? Že Forghieri po letech přiznal, že ten, kdo se na vývoji Ferrari 312T a 312T2 podílel víc než Lauda, byl Regazzoni. A dokonce to uvedl ve svých pamětech: "Při dobrém vědomí a v zájmu spravedlnosti musím říci, že když Ferrari s Téčkem vítězilo, bylo to vždy na voze, který zajel Regazzoni. Jeho vývoj byl zásluhou Claye, nikoli Nikiho!" Existují i záznamy ve Ferrariho archivu, které dokazují, že Regazzoni najel při testech podstatně víc kilometrů než Lauda, i když to nemusí být ještě důkazem, že poskytl lepší informace. Spíš bych řekl, že po Silverstone, kdy došlo ke kolizi obou vozů, byl Commendatore rozhodnut, že Regazzoniho vyhodí, a ten pak s vyhlídkou změny působiště už neměl zájem se podílet na vývoji. Upřímně, tehdy se žádné velké vývojové balíčky nedělaly, spíš se jen měnily komponenty s ohledem na daný okruh, takže možná otázka toho testování nebyla až tak akutní. Ale to je námět k široké diskuzi, zkusme se dostat na náš tradiční sraz a probrat to tam. Je to ideální příležitost 03 03 03 03 03

        + 1 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • RoBertino

    RoBertino

    83.208.82.XXX
    Rockovi a Odinovi - on je tu ještě jeden aspekt, i když to tak na první pohled nevypadá. Ferrari měl ve Švédsku vždy problémy s pneumatikami a Lauda se dokonce před Andersdorpem nechal slyšet, že výsledek tohoto závodu pro něj není rozhodující. Ono se to málo zmiňuje, ale v sezóně 1976 se z každé poloviny vždy jeden výsledek škrtal. Pochopitelně nemohl Lauda tušit, že mu ve Francii odejde klikový hřídel, ale ve Švédsku jel na jistotu v podobě třetího místa. Francie byla čára přes rozpočet, Anglii na trati regulérně prohrál (což se později změnilo), stále ale nebyl důvod k panice. Poměr bodů byl po první polovině 52:26, dalo by se nebýt Nürburgringu očekávat, že Hunt takový náskok dožene? Ale to je prostě jenom kdyby...

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Ligier

    Ligier

    176.74.128.XXX
    Samozřejmě ta nehoda změnila mnohé a osobně si myslím, že víc, než Sennova. Ale Lauda nevynikl jen díky téhle nehodě, ale i bojem za bezpečnost okruhů, svým rozhodnutím v GP Japonska 1976 a osobně co si pamatuji tak svým vítězným návratem na scénu F1 po dvouleté pauze. Tehdy se dokonce mluvilo i o návratu Hunta a Stewarta, ale asi to spis byla kachna než co jiného...

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • rock

    rock

    37.188.143.XXX
    to řazení 17... reakce na odin 22:48 04.08.2016

    "Hunt Laudu porazil v posledních dvou závodech. Lauda i ve Švédsku prohrál s Tyrrelly. Tak že se mi tehdá zdálo, že Ferrari s Laudou v čele začíná ztrácet a naopak McLaren s Huntem se zvedá"

    To jsi musel Huntovi fandit opravdu moc. Jenom pro osvěžení paměti; pro Hunta bylo sumárním výsledkem těch tří (SWE, FRA, GBR) závodů mj to, že ztratil na Laudu další dva body, propadl se za Schecktera a docvakl se na něj i Depailler 03
    Jako jo, Hunt se zrychloval, ale s jeho do té doby fatální (ne)spolehlivostí by to imho nestačilo. Laudovi by stačilo dojíždět na stupních a
    1.to by zvládl i kdyby Hunt lítal jak kometa
    2.i když prohrával nerad, jeho kalkulačka v mozku byla dost dobrá na to, aby s tím smířil, pokud by mu to i tak zaručilo titul.
    Před Německem Lauda vedl o 31b, zbývalo 7 závodů a Hunt jich za prvních 9 závodů vyjel celkem 30.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • odin

    odin

    77.240.103.XXX
    Tak já Laudovu nehodu považuji za nejzásadnější v F1. Byla to nehoda, kterou lídr přežil. A od té doby se totiž opravdu začala F1 měnit, co se týče bezpečnosti. Bohužel začaly mizet klasické okruhy. Možná i díky tlakům Laudy a podobně smýšlejících pilotů.
    Co se týče souboje Lauda - Hunt, tak tam jsem (jako fanoušek Hunta) trošku na straně Jamese. Jak Robert uvedl, Hunt Laudu porazil v posledních dvou závodech. Lauda i ve Švédsku prohrál s Tyrrelly. Tak že se mi tehdá zdálo, že Ferrari s Laudou v čele začíná ztrácet a naopak McLaren s Huntem se zvedá. Je fakt, že měl Niki dost velký náskok, ale začínalo se blýskat na časy...
    Nakonec Laudova nehoda Huntovi nejspíše dost pomohla k titulu. I když nikde není psáno, že by to nemohlo dopadlnout stejně i s Laudou v poli obou odjetých závodů. V Rakousku do té doby Lauda nic moc výsledky a v Holandsku byl v minulém roce poražen právě Huntem v Heskethu. (Což bylo jako kdyby, letos Hamilton s Merglem prohrál s pilotem Toro Rosso, nebo Haasu). A v sedmdesátém šestém měl Hunt k dispozici lepší techniku. A to ani nespekuluji s možností selhání Laudova Ferrari.
    Nicméně dopadlo to tak, jak to nakonec dopadlo. Hunt se asi spokojil s jediným titulem a ambiciózní Lauda si další tituly stejně připsal. U toho třetího si možná v určitém slova smyslu zase vybral štěstí.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel001952

    uzivatel001952

    85.207.89.XXX
    ja sleduji F1 od dob kdy uz byl niki daaaavno v duchodovem F1 veku, a snad prave proto si troufam rict, ze nebyt one nehody, upadl by niki do zapomeni....

    + 0 / − 3

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • achmed-cz

      achmed-cz

      212.24.138.XXX
      je vidět, že F1 sleduješ opravdu hodně krátce. Tronásobní mistři moc často do zapomnění neupadávají - dá ze říci, že ze všech z nich jsou dnes legendy, i bez nějakých nehod.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • tom11

    tom11

    193.86.205.XXX
    Niki Lauda pro mě vždycky byl takový rozporuplný. Vynikající pilot, ale takový "studený čumák", prostě computer. Pilota jsem obdivoval, člověka moc nemusel. Je pravda, že touhle nehodou klesl od božstva mezi smrtelníky, pak jsem ho měl tak nějak raději.
    Jen je opravdu velká škoda, že touhle nehodou prakticky skončily klasické tratě, jak píše i kolega kik.
    PS: ještě že ty drobné tenkrát v kapse nenašel...

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • kik

    kik

    78.45.89.XXX
    Když jsem podíval na to video - mimochodem je z toho italského filmu Formule 1 či jak se přesně jmenoval - tak mi připadá, že opravdu zachytil buď jedním nebo oběma levými koly o obrubník.
    Je ale pravdou, že po té nehodě se Lauda začal více chovat jako člověk než jako "computer". Jediné, co bych mu možná vyčetl, že se po nějaké době s Marlene rozešel. Přitom v té nemocnici s ním vlastně kromě operace strávila snad veškerý čas. Ale možná tam byly i jiné faktory z její strany o kterých se neví.
    Ještě k tomu Williamsovi v Zandvoortu 1973 - Lauda byl tenkrát u BRM a mírně řečeno byl dost rozladěný. BRM začínalo vyklízet přední pozice a on se chtěl dostat do lepšího týmu. Což mu nakonec vyšlo.... Jenže v tom Holandsku nezastavil ani Jackie Stewart, který tenkrát prohlásil něco v tom smyslu, že si myslel že to je pilot toho havarovaného vozu. Prostě Lauda měl při své nehodě velké štěstí, že Merzario a spol. jeli kousek za ním, zastavili a pomohli mu ven.
    Navíc díky této nehodě došlo k dalšímu posílení bezpečnosti ve F1, ale bohužel i ke konci nebo přestavbě klasických přírodním okruhů typu "severni smyčky".

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • RoBertino

      RoBertino

      83.208.82.XXX
      Ta situace v Holandsku 1973 byla opravdu vypjatá, nezastavil tehdy ani předseda GPDA Hulme, který po závodě řekl, že to byla vražda. Ale tehdy to bylo složité, na ředitelství okruhu neměli televizní okruh a údajně vůbec netušili, co se v zatáčce Panorama děje. Piloti tvrdili, že jeli kolem místa nehody značnou rychlostí a domnívali se, že pilot už je venku a ukazuje jim, že je to OK (i tak se to vysvětlovalo). A do Laudy tehdy jeden novinář šil tak dlouho, proč zrovna on nezastavil a odmítl akceptovat jeho argumenty, až se Niki vytočil a řekl tu nešťastnou větu.
      Po nehodě skutečně následovala vlna soucitu, dokonce jeden kluk mu poslal poštou svůj model Ferrari, když Nikimu ten jeho shořel. Ale také se dočkal nenávisti a dopisů typu: To máš za to... Bylo by to na dlouhé povídání, každopádně se Lauda změnil, a i když se nikdy nestal sympaťákem, kterého mají lidé rádi, alespoň, jak píší kolegové přispivatelé, trochu zlidštěl.
      A jen dodám, skutečně se jedná o fragment z filmu Formula Uno, febbre della velocitá. Tehdy to byla doslova "povinná kinematografie".

      + 4 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Kelner

    Kelner

    46.23.52.XXX
    Díky těm co ho zachránili.

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • rock

    rock

    37.188.235.XXX
    Je to přesně jak píšeš na konci. Díky té nehodě vznikl příběh a příběhy vytvářejí legendy.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Kevin Magnussen ukázal, jak se bojuje za týmové barvy

Ohlédnutí za GP Saúdské Arábie

Letecký pohled na okruh v Džiddě

GRAFIKA: Startovní rošt v Džiddě - Red Bull v 1. řadě před Ferrari

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Kvalifikaci ovládl Verstappen, Bearman v bitvě s Hamiltonem

Max Verstappen v Bahrajnu

V závěrečném tréninku nejrychlejší Verstappen, Bearman desátý. Zhou havaroval

Carlose o víkendu za volantem neuvidíme

Ferrari náhle mění sestavu: Sainz se už v Bahrajnu nesveze, místo něj povolán nováček

Max Verstappen s novým Ferrari SF-24 při testech v Bahrajnu

První trénink v Saúdské Arábii pro Verstappena, druhý pro Alonsa

Lewis Hamilton, Max Verstappen a George Russell společně na pódiu

Verstappen k Mercedesu? "Bylo by to vzrušující," reaguje Russell

Fernando Alonso v Bahrajnu

Scházejí nám 3 či 4 desetiny, popisuje zklamaně Alonso. Briatore pro něj hledá tu nejlepší možnost

Max Verstappen pro sezónu 2024

U Red Bullu vládne napětí dál, Verstappen volá po konci Hornera. Odejde Max ke konkurenci?

Max Verstappen a Sergio Pérez přivezli Red Bullu 29. double

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen nečekal, že vše bude tak snadné

  • Pátek

    • 1. Trénink (2:30 - 3:30)
    • 2. Trénink (6:00 - 7:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (2:30 - 3:30)
    • Kvalifikace (6:00)
  • Neděle

    • Závod (5:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama