Nad Monzou sice putovalo pár mraků, teplota se vyšplhala pouze na 20 °C, trať měla 29 °C, vlhkost vzduchu oscilovala od 72 k 69 % a vítr z původních 6,1 klesl na 4,3 km/h, ale původní téměř osmdesátiprocentní predikce deště se nenaplnila. Hned zpočátku se za svým cílem vydaly oba vozy Ferrari, zejména Vettel si v Q1 rozhodně nechtěl nechat vzít nejlepší čas. Postupně se zlepšoval z 1:21,578 přes 1:20,758 až k 1:20,542. Při prvním pokusu ale byl rychlejší Räikkönen (1:20,937), který ale další pokusy vzdal. Hamilton byl pomalejší - 1:21,381, ale i on se dokázal pochlapit na 1:20,810.
Neuvěřitelné drama se odehrálo v závěru eliminační zóny. Trojice Grosjean, Pérez a Leclerc bojovala více než na pověstné ostří nože a jejich časy hovoří za vše - Francouz zajel 1:21,887, Mexičan 1:21,888 a zástupce Monaka 1:21,889. Jen Grosjean se ale protáhl do Q2. Leclerc svou šanci ztratil malým zaváháním v zatáčce Lesmo 2, kdy se dostal příliš daleko za okraj. Překvapením určitě byly výkony Williamsů, které se dostaly do Q2 a slibný výsledek Ocona, jemuž patřilo průběžné 7. místo. Vypadli Pérez, Ericsson, Leclerc, Vandoorne a Hartley.
What a climax to qualifying!
— Formula 1 (@F1) September 1, 2018
Kimi snatches his first pole at Monza since 2006 😲#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/WBRBu3xm8D
Druhou část opět zahájil frontálním útokem tým Ferrari a Vettel vylepšil své maximum na 1:19,785. Na paty mu opět šlapal Hamilton (1:19,798), zatímco Räikkönen s Bottasem poněkud odpadli (1:20,232 resp. 1:20,427). V týmu Red Bull a Renault se mírně spekulovalo, zda vyslat na trať penalizované Ricciarda a Hülkenberga, nakonec vyjel pouze zástupce Renaultu, ale tak jako tak nevykázal žádný měřený čas. Překvapil Stroll, který se časem 1:21,494 protáhl do Q3. Velká radost zavládla u Toro Rosso, protože Gasly uhájil desátou příčku před finišujícím Magnussenem, kterému musel mrzet první pokažený pokus vyjetím z trati za druhou šikanou, čímž málem zkomplikoval situaci týmovému kolegovi.
Magnussen se objevil i v další mezihře - při nájezdu do první šikany vjeli s Alonsem kolo na oko a předvedli tak vlastně malý závodní duel. Vítězně z něj vyšel nakonec Alonso, ale vedení závodu pro toto extempore nemělo pochopení a rozhodlo se situaci po kvalifikaci prošetřit. V druhých pokusech se zlepšil pouze Vettel (1:19,629), všichni ostatní postupujcí do Q3 zůstali za svými prvními časy.
Do Q3 se neprobojovali Magnussen, Sirotkin, Alonso, Ricciardo a Hülkenberg.
Missed qualifying? (Where were you?! 😀)
— Formula 1 (@F1) September 1, 2018
It was an absolute cracker 🎥 >> https://t.co/k9gcRcTRtD#ItalianGP 🇮🇹 #F1 pic.twitter.com/BTsYszUHDt
První pokusy zmrazily asi většinu tifosi na vroucím kotli v Monze, protože do čela poskočil excelentním kolem Hamilton - 1:19,390. Vettel (1:19,497) skončil za stále se lepšícím Räikkönenem. Zajímavostí určitě byla skutečnost, že tato trojice si rozdělila fialové sektory: Lewis byl nejlepší v prvním, Kimi v druhém a Sebastian ve třetím. Při druhých pokusech měl právo prvního smeče Hamilton a zlepšil se, jenže vzápětí ho překonal Vettel, aby nakonec vybuchla Monza nadšením, protože oba přeskočil Räikkönen. Zmiňme se ještě o Strollovi, který jako jediný vsadil na jeden pokus a oproti Q2 si o jednu příčku pohoršil, dokonce zajel horší čas než ve druhé části.
Monza tedy tonula v extázi, otázkou zůstává, po radiové komunikaci Vettela v nepříliš nadšeném duchu, jak přistoupí Ferrari k samotnému závodu. Jak už jsme informovali, u Mercedesu se po Belgii objevila zpráva, že za určitých okolností bude Hamilton preferován.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Scuderia Ferrari | 1:19,119 |
2. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | 1:19,280 |
3. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 1:19,294 |
4. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 1:19,656 |
5. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Aston Martin Red Bull Racing | 1:20,615 |
6. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Haas F1 Team | 1:20,936 |
7. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | Renault Sport Formula One Team | 1:21,041 |
8. | 31 | Esteban OCON | fra | Sahara Force India F1 Team | 1:21,099 |
9. | 10 | Pierre GASLY | fra | Red Bull Toro Rosso Honda | 1:21,350 |
10. | 18 | Lance STROLL | can | Williams Martini Racing | 1:21,627 |
11. | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | Haas F1 Team | 1:21,669 |
12. | 35 | Sergej SIROTKIN | rus | Williams Martini Racing | 1:21,732 |
13. | 14 | Fernando ALONSO | esp | McLaren F1 Team | 1:22,568 |
14. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Sahara Force India F1 Team | 1:21,888 |
15. | 16 | Charles LECLERC | mco | Alfa Romeo Sauber F1 Team | 1:21,889 |
16. | 28 | Brendon HARTLEY | aus | Red Bull Toro Rosso Honda | 1:21,934 |
17. | 2 | Stoffel VANDOORNE | bel | McLaren F1 Team | 1:22,085 |
18. | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Aston Martin Red Bull Racing | 1:21,280 |
19. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Renault Sport Formula One Team | bez času |
20. | 9 | Marcus ERICSSON | swe | Alfa Romeo Sauber F1 Team | 1:22,048 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ