Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Suzuce?

Petr Hlawiczka, 8. října 2014, 06:30 Google+

Jak se vyvíjely interní duely jezdců během závodního víkendu v Japonsku? Podíváme se na jejich kvalifikační i závodní výkon a bodové srovnání.

Počet komentářů:  23 komentářů (Poslední 10.10. 17:14) Napište svůj názor
Alonso, Fernando

Alonso, Fernando | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Kvalifikace
Poosmé se letos z pole-position a porážky Hamiltona radoval Rosberg, který byl v Q3 o dvě desetiny rychlejší. Po předchozích dvou neúspěších si spravil chuť a zvýšil po Japonsku kvalifikační skóre na 8:6.

Druhou řadu obsadily Williamsy a Bottas byl znovu úspěšnější než Massa, který na něj ztratil čtyři desetiny. Finský mladík vede 9:6. Za nimi na roštu stál Alonso z Ferrari, který je z týmových kolegů letos nejdominantnější. Přestože Räikkönen před Suzukou tvrdil, že mu řízení vozu F14 T již vyhovuje, tak prohrál největším rozdílem ze všech - o více než 8 desetin, a prohrává už 2:13.

U Red Bullu pokračuje v úspěšném tažení Ricciardo, jenž úřadujícího mistra světa předčil o 0,357 sekundy. Vettel po 15 podnicích prohrává 6:9. Magnussen u McLarenu má také navrch nad svým zkušenějším týmovým kolegou a vede stejným rozdílem poté, co Buttona porazil o 0,075 s.

U Toro Rosso se prosadil Vergne a dotáhl se na Kvjata na rozdíl jediného bodu (7:8), zatímco u Force Indie jsme byli svědky toho nejtěsnějšího duelu: Pérez byl o jednu setinku sekundy rychlejší než Hülkenberg, jeho celková ztráta je ale stále dost výrazná - 5:10.

Z nejpomalejších týmů tentokrát do Q2 na úkor Lotusu postoupil Sauber. Sutil o 3 desetiny překonal Gutiérreze a zvrátil skóre na svou stranu (7:6), zatímco s černým vozem se kvalifikačního vítězství nad svým týmovým kolegou Grosjeanem teprve potřetí dočkal Maldonado.

Caterham se po nasazení nového předního křídla dostal před Marussii: Ericsson s ním byl o 2 desetiny sekundy rychlejší než Kobajaši - podobně jako Venezuelan u Lotusu zaznamenal teprve třetí bod (3:10). V případě druhé jmenované stáje Chiltona v Suzuce i nadále jasně převyšoval Bianchi - 12:3.

15_tk_kvalifikace
Tabulka č. 1 - Porovnání kvalifikačních výkonů

Závod
Velká cena Japonska byla kvůli rozmarům počasí doprovázejícího tajfun Phanphone ze strategického pohledu velmi zajímavá. Odvážnými rozhodnutími zaujal Button, který jako první přezul z mokrých na přechodné, které se Pirelli povedly více než ty mokré (týmy je používají jen, když už opravdu musí) a hodně si tím pomohl - dostal se na třetí místo za Mercedesy. Inženýři při přezouvání nechali Brita zvolit, ať si vybere - a on zvolil správně (přehled zastávek v boxech a pneumatikových strategií najdete zde).

Jezdil podstatně rychleji než Magnussen, který na mokru nemá tolik zkušeností a zřejmě doplácel i na technické potíže: na kolo byl průměrně o téměř 1,8 s rychlejší a jeho čisté tempo v závodě bylo vyšší než u obou Red Bullů - ty ale v první části doplácely na pomalejší Williamsy.

Bottas se s Massou za mokra evidentně trápili, naopak Ricciardo byl jako urvaný z řetězu a svými manévry v Sennových esíčkách zvedal diváky na tribunách i u televizorů ze židle. Red Bull již v sobotu učinil kompromisy v nastavení - kvalifikaci obětoval ve prospěch mokrého závodu. Williamsy vsadil během závodu na velmi dlouhé stinty (Bottas ujel na jedné sadě 61,4 % závodu) na přechodných pneumatikách.

O pozice je připravil i mimo záběry kamer výborně jezdící Hülkenberg, po problémech v závěru a vynucené zastávce pro nové pneumatiky se ale opět propadl až za bílé vozy. Jeho čisté závodní tempo bylo šesté nejrychlejší - hned po Mercedesech, Buttonovi a Red Bullech.

V závěru došlo k nehodě Sutila a ve stejném místě pak i žel Bianchiho, což negativně poznamenalo atmosféru a celý víkendu. Před tím se Button opět jako první (nepočítaje Kobajašiho a Magnussena, kteří v tu dobu jezdili v zadní části pole) rozhodl přejít na mokré pneumatiky  a nebýt safety caru, možná by se znovu dostal před vozy rakouského týmu.

15_tk_nej-zavod
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Zajímavý byl u Red Bullu souboj mezi Ricciardem a Vettelem. Mladý Australan jezdil v úvodu pátý před Magnussenem a svým týmovým kolegou, ten se před něj ale při druhých zastávkách dostal díky velmi rychlému nájezdu do boxů: jeho kolo (in-lap) mělo hodnotu 1:57,511, zatímco u Ricciarda snažícího se dříve nazout přechodné až 2:00,132 s. Rozdíl 2,6 s Vettelovi stačil na to, aby se dostal před Daniela i druhý McLaren.

Stejná situace byla také u Force Indie - Hülkenberg stavějící o kolo později byl dokonce při svém nájezdu k mechanikům o více než 4,7 s rychlejší. Tato taktika nevyšla jen Massovi, jenž na to nedokázal přitlačit a dostat se před Bottase (byl jen o půl sekundy rychlejší), a Hamiltonovi (jeho in-lap 1:55,396 kvůli chybě ve Spoon, Rosbergův 1:56,222).

Mercedes zcela opanoval velkou cenu - měl ale velkou rychlostní výhodu, proto si mohl dovolit v klidu čekat na to, co podniknou ostatní, a jak se jim povede. Závod měli pevně ve svých rukou. Rosberg si ale stěžoval na větší přetáčivost, s níž se nedokáže vyrovnat tak, jako jeho týmový kolega, odcházely mu zadní pneumatiky a postupně zpomaloval. Lewis se pak před něj v první zatáčce po použití DRS poměrně snadno dostal a na Nica si v závěru začaly brousit zuby i Red Bully - ty jezdily od 25. kola až o 2 sekundy rychleji.

15_tk_prum-zavod
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez úvodního kola, kol za safety-carem a nájezdů do/výjezdů z boxů)

Těsně před koncem zajel Vettel ve 44. kole znovu do boxů. Někteří podezřívali Red Bull z toho, že se snaží zvýhodnit Ricciarda poté, co jim jejich čtyřnásobný mistr světa náhle oznámil v pátek odchod k Ferrari.

Helmut Marko se však bránil, že mu chtěli poskytnout šanci k útoku na Rosberga. Vettel měl dostatečný náskok na Buttona, aby se na dráhu vrátil před ním. Přišel jen o jedno místo, jenže měl velkou šanci, že by na čerstvých gumách Ricciarda zase předjel a dohonil pomalejší Mercedes, jemuž se pneumatiky přehřívaly už po 7 kolech.

Ošklivá nehoda Bianchiho však Velkou cenu Japonska předčasně ukončila, výsledky se kvůli vyvěšením červených vlajek braly ze 44. kola (Vettel tedy nakonec o nic nepřišel). Odehrála se nenápadně - kamery zabíraly ono místo, byl na nich však vidět pouze monopost Sauberu. Až po skončení závodu začalo být všem jasné, k jak vážné havárii došlo. Místo bujarých oslav zavládl v paddocku smutek, který se přenese také do Ruska. Talentovanému Julesovi přejeme hodně sil a plné uzdravení!

graf - top 8

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších osmi pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

Týmoví kolegové dle mistrovských bodů
V šampionátu odskočil na čele Hamilton svému týmovému kolegovi Rosbergovi na rozdíl desíti bodů, na čtvrtou příčku se posunul díky umístění na "bedně" Vettel před Alonsa, který kvůli technickým potížím odstoupil hned v úvodu při jízdě za safety carem. Ferrari odjelo ze Suzuky bez bodu, třetí Williams jim tak opět poodskočil.

body

 

Přes 440 fotografií z Velké ceny Japonska 2014 včetně možnosti filtrování najdete zde, stav součástí pohonných jednotek zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Suzuce?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 23, poslední 10.10.2014 17:14 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 23 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Proč týmy loni zamítly myšlenku uzavřených kokpitů v F1?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud