Předjíždění v Barceloně: Nemožné se stane možným

Petr Hlawiczka, 18. května 2011, 19:42 Google+

Katalánský okruh, na kterém se pravidelně jezdí VC Španělska, patří k těm okruhům, na kterých se špatně předjíždí. Systémy DRS a KERS by to měly zlepšit. Některá fakta ohledně předjíždění vysvětlil tým Mercedes.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 19.05. 19:19) Napište svůj názor
gp španělska

gp španělska | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Proč je předjíždění v Barceloně tak obtížné?
Hlavním problémem je zatáčka číslo 16 před 880 metrů dlouhou hlavní rovinkou. Ta zatáčka je velmi rychlá, udržet se za vozem před vámi je těžké a pokud jsou výkonnostní rozdíly malé, je předjíždění obtížné. Navíc, v Barceloně se hodně testuje, takže týmy jsou zde velice dobře připraveny, tu trať všichni velmi dobře znají, rozdíly ve výkonnosti i strategiích tak bývají malé.

Jaký vliv na chování vozu má jízda za jiným vozem?
Množství přítlaku je monitorováno pomocí senzorů na vozech, takže víme, že čím blíže jste k vozu před vámi, tím více přítlaku ztrácíte. Tato ztráta se nejvíce projevuje v přední části vozu, takže způsobuje nedotáčivost. Pokud je vzdálenost mezi vozy 3,5 vteřiny, začne se tento problém projevovat. Když je to jen 1 sekunda, ztráta činí již 7 % a při rozdílu 0,5 sekundy je to až 12 % z celkového přítlaku.

Jak se počítá počet předjetí?
Tradičně se to dělá tak, že se počítá počet změn pořadí na konci kola, ale tato metoda není přesná, protože pokud dojde k více vzájemným předjetím v jednom kole, na konci kola se to neprojeví. Takže to děláme kombinací GPS, videa a údajům na časomíře. To umožňuje přesně určit počet předjetí, například předjetí mezi týmovými kolegy se počítají zvlášť, protože je možné, že jeden z nich pustí druhého před sebe. Zvlášť se také počítá, pokud rychlejší vůz předjede jeden z vozů tří nejpomalejších týmů.  Takže tu vlastně není žádný skutečný způsob, jak počet předjetí určit, závisí to na použité metodě počítání. 

Se systémy DRS a KERS se snad bude letos předjíždět i v Barceloně,
kde to jinak dle statistik šlo jen velmi obtížně

Kolik předjížděcích manévrů tedy bylo v Barceloně během posledních tří let?
V roce 2008 to bylo 11 předjetí, 2009 tři, 2010 to bylo 10 předjetí. Avšak započítávají se do toho i změny pozice kvůli chybě nebo nehodě jiného pilota, počítaly se i předjetí pomalých vozů o kolo zpět. Takže čistý počet předjetí je: 2008 dvě předjetí, 2009 tři, 2010 dvě.

V letošní sezoně ale počet předjížděcích manévrů stoupl, jak je to možné?
Počet předjíždění nestoupl jen v porovnání s minulou sezonou, ale zvyšuje se to i během sezony letošní, protože v Melbourne bylo 30 předjetí a v Turecku už 112 (počítají se všechna předjetí). Pokud počítáme jen "normální" předjetí, tak jejich počet se od Melbourne do Sepangu zdvojnásobil a od té doby je to více méně stejné. Dále jsou tu předjetí za asistence DRS, v Melbourne jich bylo 5, v Turecku 40. V Melbourne se tedy za využití tohoto systému uskutečnilo 17 % všech předjížděcích manévrů, v Turecku 36 %. 

Kolik předjížděcích manévrů se tedy letos odehrálo?
V Austrálii 30, v Malajsii 70, v Číně 90, v Turecku 112. S normálními předjetími a předjetími s DRS to v Austrálii bylo 17 předjetí, v Malajsii 48, v Číně 53 a v Turecku 71. Pokud srovnáme VC Španělska 2010 a VC Turecka 2011, tak v Turecku bylo cca jedenáctkrát víc předjížděcích manévrů - 10:112.

Vytisknout

Diskuze: Předjíždění v Barceloně: Nemožné se stane možným

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 19.05.2011 19:19 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Speciální zbarvení McLarenu pro GP Monaka jako pocta Ayrtonovi Sennovi

McLaren vzdává hold Sennovi, do Monaka přijíždí ve speciálním zbarvení + VIDEO

Carlos Sainz přijíždí do boxů po svém vítězství v Austrálii

"Mohli jsme vyhrát," lituje Ferrari po nasazení novinek v Imole. Leclerc viní Red Bull a McLaren z 'podivností'

Lando Norris se stává sběratelem trofejí (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

George Russell prohrál týmový duel, ale získal bod útěchy

GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

Max Verstappen získal v Imole osmou pole-position v řadě, jako druhdy legendární Ayrton Senna

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

Piastrimu úspěch na Imole poněkud zhořkl (ilustrační foto)

Pořadí na startu GP Emilia Romagna se mění, Piastri přišel o první řadu

Sergio Pérez si připsal další nepovedený výkon

GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

Fernando Alonso si před kvalifikací řádně zkomplikoval život

McLaren vyhrál v dramatickém závěru poslední, dvakrát přerušený trénink

Nico Hülkenberg si vyzkoušel trať v Imole vůbec poprvé ve své kariéře (ilustrační foto)

Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Lando Norris zkoušel zpočátku konstrukční prvky, takže k měřeným časům se dostal až v druhé části tréninku (ilustrační foto)

Pochybující Leclerc ovládl první trénink, mistři světa chybovali, Albon nechal vyvěsit červenou vlajku

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Mansell chválí další fantastickou sezónu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po závodě: GP Emilia Romagna - Norris lituje, ostatní doufají

  2. Ferrari do Imoly přivezlo velká vylepšení, Leclerc před nimi varuje

  3. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen opěvuje úspěch, McLaren mu chce řádně zatopit

  4. GP Emilia Romagna: Verstappen poosmé v řadě na pole-position, Ferrari zklamalo

  5. GP Emilia Romagna: Podruhé se šok nepovedl, Verstappen se spasil na cílové čáře

  6. Leclercova nadvláda pokračuje i v druhém tréninku, Cunoda velkým překvapením

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud