Pásy na zadních sedačkách jsou prý nebezpečné, tvrdí Američané. Co se jim nelíbí?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 25. dubna 2019, 15:30 Google+

Dlouho se tradovalo, že sedadlo spolujezdce je sedadlem smrti. Americký výzkum odborníků z IIHS však naznačuje, že na předních sedačkách vám může hrot výrazně menší nebezpečí, než na těch zadních. Příčinou je přitom samotný bezpečnostní pás, který představuje jednu z mála možností ochrany pasažérů vzadu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: IIHS

Sdílejte článek

Vývoj automobilů urazil v posledních desetiletích ohromný kus cesty. Auta jsou pohodlnější, rychlejší, úspornější, ekologičtější a co je snad nejdůležitější, výrazně bezpečnější. Podle studie odborníků z IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), na který upozornil web AutoEvolution, však není vyšší bezpečnost zaručená pro celou posádku vozu.

Podle této studie jsou totiž cestující na předních sedadlech chráněni výrazně lépe, než cestující vzadu. A to dokonce i při čelních kolizích, kde by člověk očekával opak. Po prozkoumání řady případů čelních srážek za rok 2014 však odborníci zjistili, že cestující na zadních sedačkách mohou i přes zapnuté pásy utrpět vážná, nebo až fatální zranění.

Podle lidí z IIHS za to může fakt, že zatímco ochrana posádky na předních sedadlech je neustále vyvíjena a zdokonalována, cestující vzadu se nových bezpečnostních prvků dočkávají jen velmi pomalu, pokud vůbec. A to by IIHS chtěla změnit.

U 117 nehod, během kterých byli cestující na zadních sedadlech vážně zranění či usmrceni, se navíc ukázalo, že nejčastější zranění se vztahovala k hrudníku a hlavě. Poranění hrudníku přitom mnohdy způsobuje samotný bezpečnostní pás, zatímco zranění hlavy bývá často způsobeno nárazy do interiéru vozidla.

David Harkey, prezident IIHS, však doufá, že toto zjištění bude pro výrobce automobilů motivací. „Výrobci vložili velké úsilí do vylepšení ochrany předních cestujících, na čemž má velký podíl i naše testování bezpečnosti vozidel při nárazu s drobným přesahem na straně řidiče nebo spolujezdce," uvedl Harkey. „Doufáme, že nová studie povede k něčemu podobnému i na zadních sedadlech."

Problém se podle výzkumu netýká dětí v sedačkách, které jsou obvykle dostatečně chráněny. Problém je především s dospělými, kteří bývají často zraněni samotným bezpečnostním pásem. Řešením by podle IIHS mohla být například instalace pásů s integrovaným airbagem, který by rozložil sílu na větší část těla. Toto řešení už navíc dříve testovaly automobilky Ford nebo Mercedes-Benz.

Pomoci by také mohl systém předepínání a následného omezení napínací síly bezpečnostního pásu, kterým bývá vpředu vybavena většina automobilů. Předpínač zajistí, že se člověk nebude po interiéru příliš volně pohybovat. Naopak omezovač napínací síly bezpečnostního pásu omezuje vznik zranění spojených s nárazem těla na pás.

zdroj: youtube.com

Odborníci se však nebrání ani myšlenkám na čelní airbagy pro cestující vzadu, které by mohly být umístěny například ve střeše, jak uvádí tisková zpráva IIHS. Ostatně své návrhy podobných systémů již nedávno prezentovala společnost ZF. A i když jsou poranění hlavy vážným problémem, IIHS považuje za důležitější vyřešit poranění hrudníku způsobená bezpečnostním pásem.

IIHS však nemá žádné univerzální řešení, jak tento problém vyřešit. Během svých testů se však hodlá více zaměřit i na poranění zadních cestujících, což by mělo dříve nebo později motivovat výrobce k tomu, aby se tento problém snažili co nejrychleji a nejefektivněji odstranit.

Vytisknout

Diskuze: Pásy na zadních sedačkách jsou prý nebezpečné, tvrdí Američané. Co se jim nelíbí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Elektrický závodní prototyp Volkswagen I.D. R je připraven na rekordní kolo na náročném okruhu Nürburgring

Elektrický Volkswagen nemá stále dost. Jaká je další výzva?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud