Čínské elektrické SUV dorazí do EU už letos. Dokáže překonat předsudky?

Aiways U5 Ion

Aiways U5 Ion | foto: Aiways

V Číně poslední roky vznikají desítky nových startupů vyvíjejících elektrická vozidla, vždy s ambiciozními plány a téměř neomezeným rozpočtem. I přes sliby příchodu na další trhy se však zatím všechny držely doma. V nejbližších měsících ale do EU dorazí první odvážný, elektrické SUV Aiways U5 Ion.

Na březnovém autosalonu v Ženevě plánuje čínský výrobce Aiways představit své první dva vozy pro Evropu a také přiblížit plány pro pokoření jednoho z nejnáročnějších trhů světa. V Šanghaji sídlící startup byl založen teprve v roce 2017, dnes už však disponuje rozsáhlou továrnou s kapacitou 300 tisíc elektromobilů ročně a na čínských autosalonech představil produkční verze dvou automobilů. Jako produktový manažer se u Aiways uchytil známý německý manažer Roland Gumpert, který dříve vedl divizi Audi Sport a poté založil vlastní značku supersportů Gumpert. Kromě toho Gumpert nově také vede evropskou pobočku Aiways, která bude mít na starosti sportovní modely značky, včetně už představeného RG Nathalie. 

img-responsive

Aiways U5 Ion | foto: Aiways

Prvním modelem nové značky se stane elektrické SUV Aiways U5 Ion, jehož produkční verzi firma představila vloni v dubnu. Pětimístný vůz svým minimalistickým designem připomíná konkurenční NIO ES8, rozhodně však nejde o kopii. Podobný přístup jako konkurence má Aiways i v interiéru, který je poset displeji. Před řidičem se nachází hned tři menší displeje, zobrazující veškeré potřebné informace o voze, které jen řidič může potřebovat. Uprostřed palubní desky se nachází 12.3 palcový infotainment a pod ním ještě jeden displej sloužící k ovládání klimatizace a dalších palubních systémů. Samozřejmostí pro moderní čínské elektrické SUV je umělá inteligence s rozpoznáváním obličeje a gest, která se snaží přizpůsobit vůz řidiči. Pro pohyb v čínských městech pomůže také funkce automatického popojíždění v kolonách a plně automatické parkování. 

img-responsive

Aiways U5 Ion | foto: Aiways

V podvozku U5 Ion se nachází kapalinou chlazená 63 kWh baterie, která umožňuje dojezd kolem 460 km. K vozu bude ale možné si pronajmout ještě záložní 20 kWh baterii, která dokáže dojezd zvýšit o dalších 100 km. Vepředu umístěný elektrický motor pohání pouze přední nápravu a disponuje výkonem 140 kW a 315 Nm. Tyto údaje jsou sice méně ambiciózní než u konkurence, Aiways však chce zaujmout cenou. Ta se má pohybovat kolem 25 tisíc EUR za základní verzi U5 Ion.

img-responsive

Aiways RG Nathalie | foto: wheelsage.org

Druhým vozem mířícím do Evropy bude sportovní RG Nathalie, disponující čtyřmi elektromotory, po páru na každou nápravu a každý s maximálním výkonem 139 koní. Celkový výkon systému je 436 koní, což nevypadá jako moc, ale díky mohutnému točivému momentu, jehož velikost zatím Gumpert neudal, je vůz údajně schopen zrychlení z nuly na sto za 2.5 sekundy a maximální rychlost dosahuje 305 km/h. Nejzásadnějším prvkem RG Nathalie jsou ale palivové články pod přední kapotou, podobně jako tomu je u vodíkem poháněných vozidel. Rozdíl je v tom, že tady se do palivových článků nedolévá vodík, ale směs vody a methanolu.

Primárním trhem pro kupé je Evropa a samotný vůz by měl dle některých zdrojů vznikat celý nebo částečně v Německu. Po uvedení na evropský trh se začne i s prodejem v Číně. Na rozdíl od podobných projektů nebude Nathalie omezená na sérii o jednotkách kusů, jako například NIO EP9, ale mělo by vzniknout několik stovek vozů. Cena se bude pohybovat kolem 10 milionů korun.

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu