Srážka se zvěří: Jak reagovat, koho kontaktovat a kdo zaplatí škody?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 22. října 2018, 15:20 Aktualizováno 23.10.2018, 09:30 Google+

Srážka se zvěří nám hrozí v průběhu celého roku, ovšem v během jarních a podzimních měsíců je riziko podstatně vyšší. Divoké zvěři se navíc v posledních letech celkem dařilo, což bohužel dokazují i meziročně narůstající počty těchto nehod. Co tedy dělat, když i vám skočí před auto srnka nebo divoké prase?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Podzimní období bývá pro řidiče náročné v mnoha ohledech. Dny se zkracují, ráno se objevují mlhy, silnice bývají často mokré či zapadané listím a do toho všeho tu máme divokou zvěř. Srážka se srnkou nebo divokým prasetem hrozí řidičům celý rok, ovšem během podzimních a jarních měsíců riziko výrazně narůstá.

Do krizové situace spojené s výskytem zvěře na silnici už se nejspíš dostal každý z nás, ovšem jak v takové situaci správně zareagovat? Instinkt nám bude radit strhávat řízení a překážce se vyhnout, to je ale bohužel až příliš častá chyba, na kterou řada lidí doplatila zdravím či životem. Náraz do zvířete je sice silný, ovšem stále je mírnější, než například srážka se stromem či protijedoucím automobilem.

Místo uhýbání je tedy vhodné začít okamžitě brzdit a to veškerou silou. Pokud vám vběhlo zvíře před auto na poslední chvíli, připravte se na náraz a pokuste se ho trefit středem vozu. Díky tomu budou deformační zóny lépe tlumit náraz a ačkoliv nejspíš dojde k výraznému poškození, posádka by měla zůstat maximálně chráněna.

Co dělat po nárazu?

Pokud došlo ke střetu, je potřeba zachovat si chladnou hlavu a myslet na bezpečí. Zapněte výstražná světa, zkontrolujte ostatní členy posádky, nasaďte si reflexní vestu, opusťte vůz a upozorněte ostatní řidiče umístěním výstražného trojúhelníku. Ať už zvíře na místě nehody zůstalo nebo ne, je potřeba vždy zavolat policii. Než policisté dorazí, vezměte telefon a celé místo nehody si pro jistotu nafoťte.

Policisté s vámi sepíší protokol o nehodě a současně kontaktují příslušný myslivecký spolek, který se postará o mrtvé nebo zraněné zvíře. I kdyby zvíře z místa nehody uteklo, předají policisté alespoň zprávu, že se v revíru pohybuje zvíře raněné, o které už se myslivci postarají.

Zde se také sluší zdůraznit, že zraněné či mrtvé zvíře nesmíte z místa za žádných okolností odvážet a ani se s ním nepokoušejte manipulovat. Raněné zvíře by vás mohlo ošklivě zranit a současně by na vás mohlo přenést některou z nemocí, které se mohou u volně žijících zvířat vyskytovat. Odvoz poraněného či mrtvého zvířete by pak mohl být označen za trestný čin pytláctví a vše by mělo další nepříjemnou dohru.

img-responsive

Pokud je střet se zvěří nevyhnutelný, nezmatkujte a nepokoušejte se o prudké úhybné manévry. Celá situace by mohla dopadnout ještě hůř | foto: pixabay.com

Kdo zaplatí škodu? A co na to pojišťovna?

Pokud bude vůz po nehodě nepojízdný, nezbude vám nejspíš nic jiného, než kontaktovat odtahovou službu své pojišťovny. Zde už se ale dostáváme k otázce, kdo škodu na autě zaplatí? Za zvíře totiž vždy odpovídá jeho majitel, takže pokud by vám vznikla škoda kvůli zvířeti domácímu, škoda jde za ním. Toto pravidlo ale neplatí pro zvěř lesní, za kterou nikdo nezodpovídá. Oprava tedy půjde buď z vaší kapsy, nebo od pojišťovny.

Zda vám pojišťovna škodu uhradí ale záleží na rozsahu vašich sjednaných služeb. Většina pojišťoven totiž v základním povinném ručení srážku se zvěří nekryje, případně až při sjednání vyšších pojistných sazeb. Většina pojišťoven však nabízí možnost si sjednat připojištění proti srážce se zvěří samostatně, případně bývá součástí pojištění havarijního.

img-responsive

Pokud zůstane vůz nepojízdný, obraťte se na svou pojišťovnu. Pokud máte sjednané havarijní pojištění či připojištění střetu se zvěří, uhradí vám pojišťovna i opravu. Pro tyto případy si uschovejte protokol policie a vše řádně nafoťte | foto: pixabay.com

Toto připojištění rozhodně doporučujeme zvážit, zvláště pokud je váš automobil vybaven moderními asistenčními systémy, jejichž senzory bývají umístěné právě v předním nárazníku. Ovšem ani cena opravy poškozených plechů nemusí vyjít zrovna levně.

Rada na závěr?

Úplně nejlepší je ale pokusit se srážce se zvěří předcházet. To sice není vždy úplně možné, ale rozhodně můžete jít štěstí naproti třeba tím, že sundáte nohu z plynu, budete bedlivě kontrolovat obě krajnice a nebudete se při řízení ničím rozptylovat. 

Pokud byste náhodou v okolí silnice zvěř zahlídli, okamžitě snižte rychlost, připravte se prudce brzdit a vypněte dálková světla, která zvěř oslňují. Pokud by zvěř neutekla sama od sebe, můžete se pokusit ji popohnat zatroubením. 

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Nezapomínejte také, že zvěř často cestuje ve skupinkách. Pokud tedy uvidíte jednu srnku, automaticky zpomalte a připravte se, že by brzy mohly vyběhnout další.

Vytisknout

Diskuze: Srážka se zvěří: Jak reagovat, koho kontaktovat a kdo zaplatí škody?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Sedmadvacátou sérií Top Gear budou provázet Chris Harris, Paddy McGuinness a Andrew Flintoff (Youtube/U.K NEWS)

Nové hvězdy Top Gearu evidentně milují rychlost, oba málem připravila o řidičák

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud