Nové BMW řady 3 ladí formu na Nürburgringu. Čím nás novinka tentokrát překvapí?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 16. srpna 2018, 12:33 Google+

Nová generace BMW řady 3 Sedan právě dokončuje finální etapu vývoje před zahájením sériové výroby. V oblasti jízdní dynamiky a ladění podvozku přicházela v úvahu pouze jediná možnost: legendární Severní smyčka okruhu Nürburgring. Testovací kola v „Zeleném pekle“ tradičně slouží jako křest ohněm pohonu a podvozku nově vyvíjených modelů BMW.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Nové BMW řady 3

Nové BMW řady 3 | foto: BMW Česká republika

Sdílejte článek

Pro zamaskované prototypy nového BMW řady 3 Sedan byl připraven obzvláště rozsáhlý testovací program. Koneckonců, rozsáhlá zdokonalení v oblasti zavěšení kol, řízení, tlumení, odpružení a brzd poskytlo vývojářům množství příležitostí, jak optimalizovat jízdní komfort a dynamické vlastnosti vozu. Tím se vlastnosti tohoto ultimativního prémiového sportovního sedanu střední třídy zlepšovaly kolo za kolem. 

Základní koncept čtyřdveřového sedanu ukazuje, jak moc je vývoj nového BMW řady 3 Sedan zaměřen na ještě větší sportovní styl. Těžiště je nyní o přibližně 10 mm níže než u předchozího modelu, rozložení hmotnosti mezi nápravy je ve vyváženém poměru 50:50 a celková hmotnost je až o 55 kilogramů nižší. Mezitím byla výrazně zesílena karoserie a uchycení náprav, což je faktor důležitý pro naladění řízení a jízdní akustiku. Obratnost vozu a přesnost jeho řízení těží z výrazně rozšířeného rozchodu kol, zatímco větší odklony kol nabízejí další potenciál pro maximální hodnoty příčného zrychlení. 

Co se nabízených motorů týká, jedním z hlavních prvků je kompletně přepracovaný zážehový čtyřválec. Jedná se o nejvýkonnější čtyřválcový motor, který kdy byl použit v sériovém modelu BMW. I tak jsou hodnoty jeho průměrné spotřeby o přibližně pět procent nižší než v případě jeho předchůdce. Jedním z důvodů tohoto poklesu je dále zdokonalená 8stupňová převodovka Steptronic. Filtr pevných částic navíc optimalizuje emise nového motoru, díky čemuž standardně splňuje emisní normu Euro 6d-TEMP. 

Nejenže je karoserie nového modelu lehčí a pevnější než u předchozí generace, ale to samé platí také pro přední a zadní nápravu nového BMW řady 3 Sedan. Výsledkem je specifické naladění kinematiky a elastokinematiky náprav směrem ke sportovním jízdním vlastnostem. Klíčovým prvkem v oblasti vývoje podvozku nového BMW řady 3 Sedan je inovativní systém tlumení. BMW u svého modelu vůbec poprvé použilo tlumiče s charakteristikou závislou na míře jejich stlačení, které fungují nepřetržitě a progresivně. Tímto způsobem lze obzvláště jemně a precizně potlačovat vibrace vznikající pohlcováním nerovností silnice a během dynamického zatáčení. To je dokonalý základ pro výrazný a unikátní rovnováhu mezi sportovním stylem a jízdním komfortem, což je jedním z hlavních charakteristických rysů nového BMW řady 3 Sedan. 

Severní smyčka okruhu Nürburgring je dlouhou dobu známá svou rozmanitostí a tento okruh se rychle ukázal jako dokonalé prostředí pro ladění souhry mezi novou technologií tlumení a dalšími komponenty podvozku. „Nově používáme tlumiče s charakteristikou závislou na míře jejich stlačení, tím dosahujeme špičkových jízdních vlastností za všech podmínek,“ vysvětluje Peter Langen, Head of Driving Dynamics. „Jemné reakce tlumičů zaručují v kombinaci s krátkým chodem pružin komfortní absorpci vibrací. Když automobil přejede přes velkou nerovnost, pohyby karoserie jsou eliminovány zvýšenými tlumicími silami.“

Tlumiče s charakteristikou závislou na míře jejich stlačení jsou standardním prvkem podvozku nového BMW řady 3 Sedan. Ve specifické podobě jsou také součástí M sportovního podvozku, který je navíc o 10 mm nižší a je vybaven 18palcovými koly z lehké slitiny s kombinovanými pneumatikami. To zlepšuje jízdní vlastnosti, který lze vychutnat ještě intenzivněji než kdykoliv předtím. Zvýšené tlumicí síly jsou patrné zejména na Severní smyčce, které jsou v případě M sportovního podvozku o přibližně 20 % vyšší než u standardního podvozku. „To znamená, že rozdíl mezi standardním podvozkem je ještě výraznější než dříve,“ říká Peter Langen. „M sportovní podvozek s odolnějšími silentbloky a stabilizátory, tvrdšími pružinami a dalšími výztuhami podvozku je nyní také mnohem sportovnější.“ 

zdroj: youtube.com

Aby bylo možné ještě více posílit dynamické vlastnosti, je nový M sportovní podvozek nabízen výhradně v kombinaci s variabilním sportovním řízením. Také variabilní sportovní řízení bylo pro BMW řady 3 Sedan speciálně upraveno. Řízení reaguje s mnohem větší přesností už na mírné pohyby volantu, přitom ale nejeví nejmenší známky nervozity kolem středové polohy. Harmonické nastavení řízení lze jasně pocítit jak v táhlých zatáčkách, tak i při rychlých, za sebou navazujících změnách směru jízdy. Lineárně narůstající odpor řízení a optimalizovaná zpětná vazba zvyšuje přesnost při dynamickém průjezdu zatáčkami. 

M sportovní diferenciál je schopen perfektně demonstrovat své kvality jak na Severní smyčce, tak i trati Grand Prix okruhu Nürburgring. Systém elektronicky řízené svornosti zadního diferenciálu nového BMW řady 3 Sedan je propojen se stabilizačním systémem DSC (Dynamic Stability Control) a v zatáčkách srovnává rychlost otáčení vnitřního a vnějšího kola zadní nápravy. V závislosti na jízdní situaci je schopen předvídatelně ovlivňovat jak nedotáčivost, tak přetáčivost, a to bez nutnosti zásahu brzd. Aktivní závěr diferenciálu cíleně rozděluje točivý moment mezi kola zadní nápravy. Zabraňuje tak prokluzu kola s menší přilnavostí a zaručuje, že výkon motoru může být neomezeně využit k dosažení sportovní radosti z jízdy.

img-responsive

Nové BMW řady 3 | foto: BMW Česká republika

„Elektronicky řízený M sportovní diferenciál umí na rozdíl do konvenčních mechanických samosvorných diferenciálů ovlivňovat více parametrů než jen trakci,“ uvedl Peter Langen. „Kromě dynamiky v zatáčkách například výrazně zlepšuje jízdní stabilitu při změnách zatížení. To umožňuje řídit BMW řady 3 Sedan s mnohem větší jistotou a lehkostí, a to dokonce i při dynamické jízdě.“ Aktivní diferenciál je schopen při sportovní jízdě vytvořit mnohem větší příčné zrychlení a také znatelně zlepšit dynamiku při výjezdu ze zatáček. Bez zásahu brzd současně zvyšuje stabilitu, přesnost ovládání a předvídatelnost nového BMW řady 3 Sedan v zatáčkách. 

Vytisknout

Diskuze: Nové BMW řady 3 ladí formu na Nürburgringu. Čím nás novinka tentokrát překvapí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Čínský nadšenec si sestrojil oblek vybavený kolečky a elektromotorem, se kterým se vydal do hustého městského provozu

Nový způsob dopravy po městě? Čínský kolečkový oblek zatím nejvíce upoutal…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud