Průvodce bezpečnostními prvky kokpitu F1

Petr Hlawiczka, 11. září 2012, 06:00 Google+

Monoposty Formule 1 nebudou nikdy 100% bezpečné, každým rokem se však vylepšuje ochrana kokpitu. Časopis F1 Racing mapoval některá z těchto opatření.

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 12.09. 07:17) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

1. Opěrka hlavy
Jednou z nejdůležitějších bezpečnostních věcí posledních deseti let bylo zavedení pěnové opěrky  pro hlavu. Lemuje celý kokpit a obsahuje pěnu, která pohlcuje energii. Snižuje to riziko poranění hlavy pilota při nehodách, kdy se jiné auto dostane do vzduchu, a absorbuje energii, pokud pilot při nárazu udeří helmou do boční strany kokpitu.

Protože se vlastnosti této pěny (a tudíž její efektivita při absorbování energie) mohou měnit s okolní teplotou, používají se tři druhy s odlišným zbarvením. FIA týmům určuje, který druh musí při každém výjezdu použít: modrá se používá při teplotách nad 30 °C, růžová při teplotách mezi 15 °C - 30 °C a bleděmodrá při teplotách pod 15 °C.

2. Tlačítko neutrálu
"Pokud zůstane auto z jakéhokoliv důvodu zaseklé na nějakém rychlostním stupni a nelze s ním pohnout, traťoví komisaři zmáčknou tlačítko neutrál na horní straně vozu. Striktně řečeno, nejedná se o pravý neutrál - tlačítko je vlastně spojeno s oddělenou pneumatickou láhví, která se používá pro oddělení lamel spojky, takže auto pak může být odtlačeno," vysvětluje hlavní inženýr Force Indie - Jakob Andreasen.

kontrolky

3. Sedačka
Tvarovaná sedačka z uhlíkových vláken není v F1 pevnou součástí vozu. Musí být odnímatelná, aby lékaři v případě nehody mohli pilota vytáhnout i s ní jakožto jeden celek - což je obzvlášť důležité při podezření z poranění páteře nebo když je pilot v bezvědomí.

Pro její odstranění jsou uvolněny bezpečnostní pásy a čtyři řemeny, které sedačku upevňují. Jsou podobně jako bezpečnostní pásy zdvojené, aby udrželi pilota na místě.

4. Ochranný oblouk
Pokud se vůz přetočí, chrání jezdce dvojice ochranných oblouků - za jeho hlavou je airbox a drobný výčnělek v šasi před ní. Když sedí, jeho přilba musí ležet pod teoretickou čárou spojující tyto dva body.

ochranny oblouk

5. Výstražná kontrolka KERSu
Pokud je KERS vypnutý a není nalezena žádná závada, kontrolka svítí zeleně. Pokud ne, neměl by se nikdo dotýkat žádné části vozu, protože by teoreticky mohla být pod napětím. Když pilot sedí ve voze, kokpit funguje jako Faradayova klec, která jej chrání před elektrickým výbojem. Musí si ale dávat pozor, když opouští monopost, pokud zelená kontrolka nesvítí.

"Při těch nejzávažnějších stavech KERSu by neměl propojit zem s šasi. Obecně to znamená, že musí z šasi vyskočit na zem, aby je nepropojil a neuzavřel elektrickou smyčku," vysvětluje Andreasen.

6. Výstražná kontrolka přetížení
Tato kontrolka je nesmírně užitečná pro ty, kdo jako první přijíždění na místo nehody. Akcelerometry ve voze měří tvrdost nárazu, a pokud překročí sílu 15 G, rozsvítí se varovné světlo.

Přístroj registrující data při nehodě tuto informaci zašle přímo FIA a lékařům na okruhu. I když se zdá, že pilot není zraněný, svítí-li výstražné světlo, musí jej doktoři v lékařském středisku prohlédnout.

7. Pásy
Bezpečnostní pásy jezdce jsou spojeny s monokokem. Jsou vyrobeny ze speciálního tkaného polyesteru a obsahují popruhy pro ramena, pánev a rozkrok, přičemž se všechny sbíhají do centrální spony. Pravidla vyžadují jejich rozepnutí pohybem jedné ruky, aby se každý pilot mohl z vozu dostat do pěti sekund.

8. Přilba a HANS
Přilby se vyrábějí s využitím vrstev karbonových vláken, polyetylénu a žáruvzdorného materiálu zvaného aramid, zatímco hledí se dělá ze silného polykarbonátu vyztuženého proužkem Zylonu (materiál využívaný při výrobě neprůstřelných vest).

Zařízení HANS (Head And Neck Support) zabraňuje poraněním hlavy a krční páteře. Skládá se z ramenního límce z uhlíkových vláken. S přilbou je propojen pomocí dvou popruhů. Testy prokázaly, že toto zařízení omezuje typický pohyb hlavy při nehodách o 44 %, sílu působící na krk o 68 %. Pravidla určují, že HANS nesmí mít v kokpitu žádné pevné předměty ve své vnitřní šíři 25 mm.

Více viz video: Co je HANS a jak pomáhá zvýšit bezpečnost v F1

hans

9. Monokok
Aby se zabránilo proniknutí předmětů do kokpitu, jsou boky ochranné buňky vyztuženy Zylonem a panely z uhlíkových vláken. Pro dalších ochranu pilota nesmí kokpitem vést žádné palivové, olejové či vodní trasy. Jeho nohy jsou umístěny v tom, čemu se říká "tunel pro nohy." Ten je vycpaný pro ochranu noh při jejich pohybu.

10. Hasicí přístroj
2,4kg práškový hasicí přístroj je umístěn mezi sedadlo a šasi. Aktivován je buď automaticky nebo jezdcem či traťovým komisařem po stisku tlačítka umístěného u noh pilota v případě požáru. Hubice nacházející se v kokpitu a prostoru motoru poté rozptýlí prášek.

 

© Foto: McLaren Mercedes, Scuderia Ferrari

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Průvodce bezpečnostními prvky kokpitu F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 12.09.2012 07:17 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Letošní pneumatiky Pirelli

Týmy měly podle Brawna jít do nových pneumatik, Pirelli cíle splnilo. Co se jim nelíbilo?

Christian Horner se svým jezdcem Maxem Verstappenem

Horner přestupy špičkových jezdců před sezónou 2021 nečeká. Jak chce udržet Verstappena?

Aldo Costa  v Monze

Costa vzpomíná na práci ve Ferrari a porovnává ji s Mercedesem. Kde vidí rozdíly?

Pneumatiky Pirelli

Vývoj Pirelli přišel vniveč, týmy nové pneumatiky pro rok 2020 jednomyslně odmítly

Lando Norris s McLarenem MCL34 v Brazílie

McLaren opouští šéf aerodynamiky, zamíří k Haasu?

Lando Norris během testů pneumatik v Abú Zabí

"Více testování by mi nepomohlo," tvrdí nováček Norris

Ranní výjezd Russella z garáže

Pirelli testuje v Abú Zabí 18" pneumatiky pro sezónu 2021 - jak na nich vypadá Mercedes? + FOTO

Valtteri Bottas při úspěšném rallyovém pokusu ve Francii

VIDEO: Vítězná jízda Bottase v rallye na okruhu Paul Ricard

Lewis Hamilton se svým šéfem Totem Wolffem

Mercedes nebo F1? Wolff hovoří o své budoucnosti i o jednání Hamiltona s Ferrari. Překvapení nečeká

Šéf Red Bullu Christian Horner

Red Bull a Honda? Horner je s prvním rokem partnerství spokojený

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Force India

Force India potvrzuje piloty pro test mladíků v Magny-Cours

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Mercedes nebo F1? Wolff hovoří o své budoucnosti i o jednání Hamiltona s Ferrari. Překvapení nečeká

  2. Ferrari titul prohrálo v momentě, kdy navrhlo letošní vůz, uznává Binotto

  3. Ve středu na čele opět Mercedes, tentokrát s Russelem za volantem. Druhý Leclerc havaroval

  4. Týmy v roce 2020 mohou využít o MGU-K navíc, své vozy už nesmí schovávat, vrací se šachovnicová vlajka

  5. Nové či staré pneumatiky? Termín byl stanoven. Jaké kroky budou nyní následovat?

  6. Co radí Webber Vettelovi?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud