Průvodce bezpečnostními prvky kokpitu F1

PG, 11. září 2012, 06:00 Google+

Monoposty Formule 1 nebudou nikdy 100% bezpečné, každým rokem se však vylepšuje ochrana kokpitu. Časopis F1 Racing mapoval některá z těchto opatření.

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 12.09. 07:17) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

1. Opěrka hlavy
Jednou z nejdůležitějších bezpečnostních věcí posledních deseti let bylo zavedení pěnové opěrky  pro hlavu. Lemuje celý kokpit a obsahuje pěnu, která pohlcuje energii. Snižuje to riziko poranění hlavy pilota při nehodách, kdy se jiné auto dostane do vzduchu, a absorbuje energii, pokud pilot při nárazu udeří helmou do boční strany kokpitu.

Protože se vlastnosti této pěny (a tudíž její efektivita při absorbování energie) mohou měnit s okolní teplotou, používají se tři druhy s odlišným zbarvením. FIA týmům určuje, který druh musí při každém výjezdu použít: modrá se používá při teplotách nad 30 °C, růžová při teplotách mezi 15 °C - 30 °C a bleděmodrá při teplotách pod 15 °C.

2. Tlačítko neutrálu
"Pokud zůstane auto z jakéhokoliv důvodu zaseklé na nějakém rychlostním stupni a nelze s ním pohnout, traťoví komisaři zmáčknou tlačítko neutrál na horní straně vozu. Striktně řečeno, nejedná se o pravý neutrál - tlačítko je vlastně spojeno s oddělenou pneumatickou láhví, která se používá pro oddělení lamel spojky, takže auto pak může být odtlačeno," vysvětluje hlavní inženýr Force Indie - Jakob Andreasen.

kontrolky

3. Sedačka
Tvarovaná sedačka z uhlíkových vláken není v F1 pevnou součástí vozu. Musí být odnímatelná, aby lékaři v případě nehody mohli pilota vytáhnout i s ní jakožto jeden celek - což je obzvlášť důležité při podezření z poranění páteře nebo když je pilot v bezvědomí.

Pro její odstranění jsou uvolněny bezpečnostní pásy a čtyři řemeny, které sedačku upevňují. Jsou podobně jako bezpečnostní pásy zdvojené, aby udrželi pilota na místě.

4. Ochranný oblouk
Pokud se vůz přetočí, chrání jezdce dvojice ochranných oblouků - za jeho hlavou je airbox a drobný výčnělek v šasi před ní. Když sedí, jeho přilba musí ležet pod teoretickou čárou spojující tyto dva body.

ochranny oblouk

5. Výstražná kontrolka KERSu
Pokud je KERS vypnutý a není nalezena žádná závada, kontrolka svítí zeleně. Pokud ne, neměl by se nikdo dotýkat žádné části vozu, protože by teoreticky mohla být pod napětím. Když pilot sedí ve voze, kokpit funguje jako Faradayova klec, která jej chrání před elektrickým výbojem. Musí si ale dávat pozor, když opouští monopost, pokud zelená kontrolka nesvítí.

"Při těch nejzávažnějších stavech KERSu by neměl propojit zem s šasi. Obecně to znamená, že musí z šasi vyskočit na zem, aby je nepropojil a neuzavřel elektrickou smyčku," vysvětluje Andreasen.

6. Výstražná kontrolka přetížení
Tato kontrolka je nesmírně užitečná pro ty, kdo jako první přijíždění na místo nehody. Akcelerometry ve voze měří tvrdost nárazu, a pokud překročí sílu 15 G, rozsvítí se varovné světlo.

Přístroj registrující data při nehodě tuto informaci zašle přímo FIA a lékařům na okruhu. I když se zdá, že pilot není zraněný, svítí-li výstražné světlo, musí jej doktoři v lékařském středisku prohlédnout.

7. Pásy
Bezpečnostní pásy jezdce jsou spojeny s monokokem. Jsou vyrobeny ze speciálního tkaného polyesteru a obsahují popruhy pro ramena, pánev a rozkrok, přičemž se všechny sbíhají do centrální spony. Pravidla vyžadují jejich rozepnutí pohybem jedné ruky, aby se každý pilot mohl z vozu dostat do pěti sekund.

8. Přilba a HANS
Přilby se vyrábějí s využitím vrstev karbonových vláken, polyetylénu a žáruvzdorného materiálu zvaného aramid, zatímco hledí se dělá ze silného polykarbonátu vyztuženého proužkem Zylonu (materiál využívaný při výrobě neprůstřelných vest).

Zařízení HANS (Head And Neck Support) zabraňuje poraněním hlavy a krční páteře. Skládá se z ramenního límce z uhlíkových vláken. S přilbou je propojen pomocí dvou popruhů. Testy prokázaly, že toto zařízení omezuje typický pohyb hlavy při nehodách o 44 %, sílu působící na krk o 68 %. Pravidla určují, že HANS nesmí mít v kokpitu žádné pevné předměty ve své vnitřní šíři 25 mm.

Více viz video: Co je HANS a jak pomáhá zvýšit bezpečnost v F1

hans

9. Monokok
Aby se zabránilo proniknutí předmětů do kokpitu, jsou boky ochranné buňky vyztuženy Zylonem a panely z uhlíkových vláken. Pro dalších ochranu pilota nesmí kokpitem vést žádné palivové, olejové či vodní trasy. Jeho nohy jsou umístěny v tom, čemu se říká "tunel pro nohy." Ten je vycpaný pro ochranu noh při jejich pohybu.

10. Hasicí přístroj
2,4kg práškový hasicí přístroj je umístěn mezi sedadlo a šasi. Aktivován je buď automaticky nebo jezdcem či traťovým komisařem po stisku tlačítka umístěného u noh pilota v případě požáru. Hubice nacházející se v kokpitu a prostoru motoru poté rozptýlí prášek.

 

© Foto: McLaren Mercedes, Scuderia Ferrari

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Průvodce bezpečnostními prvky kokpitu F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 12.09.2012 07:17 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell s Williamsem FW42 v kvalifikaci v Maďarsku

"Mistrovský materiál," chválí Symonds nováčka Williamsu

Mattia Binotto letos převzal vedení celého týmu

Je pro Ferrari Binotto opravdu lepší než Arrivabene? Vettel se současného šéfa zastává

Ferrari přivítalo letní pauzu - dokáže se pochlapit a potrápit po ní své soupeře?

Přemýšlí Ferrari o zastavení vývoje modelu pro letošní rok?

Jacques Villeneuve s Williamsem FW19 v Rakousku

Koho by vedle Hamiltona posadil Jacques Villeneuve?

Max Verstappen v souboji se Sebastianem Vettelem

Helmut Marko vysvětluje, proč se museli zbavit Gaslyho a díky čemu Red Bull už předstihl Ferrari

Kevin Magnussen s Haasem VF-19

Co je horší než pomalé auto? Vůz Haasu, který je občas velmi rychlý

Lando Norris v závodě v Maďarsku

Radost, smutek a vzpomínky Formuli 1 nikdy neminou

Charles Leclerc v tréninku v Maďarsku

Bude muset Leclerc změnit svůj jezdecký styl?

Robert Kubica s Williamsem FW42 v kvalifikaci na Velkou cenu Německa

Kubica potřebuje konzistentnější auto, v hodnocení posledního pokroku Williamsu je opatrný

Alexander Albon v kvalifikaci v Německu

Letní šok pro Gaslyho: u Red Bullu jej nahrazuje pilot Toro Rosso

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Force India

Force India potvrzuje piloty pro test mladíků v Magny-Cours

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Helmut Marko vysvětluje, proč se museli zbavit Gaslyho a díky čemu Red Bull už předstihl Ferrari

  2. Bude muset Leclerc změnit svůj jezdecký styl?

  3. Radost, smutek a vzpomínky Formuli 1 nikdy neminou

  4. "Čtyři dobré závody ještě neznamenají, že je všechno fantastické," tvrdí šéf týmu F1. V čem je problém?

  5. Koho by vedle Hamiltona posadil Jacques Villeneuve?

  6. Přemýšlí Ferrari o zastavení vývoje modelu pro letošní rok?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud