Na Sauber C31 se snáší chvála ze všech stran. Co stojí za jeho výkonností?

Petr Hlawiczka, 4. dubna 2012, 16:40 Google+

Velká cena Malajsie přinesla dvě velká překvapení. Kromě vítězství Fernanda Alonsa ovládl titulky médií mladý pilot Sauberu Sergio Pérez. Na jeho vůz C31 se nyní snáší chvála i ze strany těch nejsilnějších týmů - Red Bullu a McLarenu.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 05.04. 18:44) Napište svůj názor
Sauber

Sauber | foto: Sauber Motorsport AG

Sdílejte článek

"Pouze jeden tým dokázal neustále zajíždět dobré časy na všech pneumatikách za všech podmínek - Sauber," prohlásil šéf McLarenu Martin Whitmarsh, jehož vozy ovládly sobotní kvalifikaci.

S tím souhlasí i jeho protějšek z Red Bullu - Christian Horner: "Nějak se jim [Sauberu] podařilo přimět k perfektnímu fungování všechny pneumatiky, co ž je momentálně klíčem k úspěchu. Jejich provozní rámec je tak úzký, že se velmi snadno dostanete mimo něj."

Fernando Alonso v Sepangu uznal, že byl na tom byl Sauber lépe než jeho Ferrari: "Byli rychlejší než my, o tom není pochyb."

Škarohlídci přisuzují úspěch Sauberu C31 poháněného motorem Ferrari chaotickému malajskému počasí, švýcarský monopost byl nicméně rychlý již v Austrálii.

sepang
Sauber v Sepangu dosáhl překvapivě na stříbro (foto: Sauber Motorsport AG)

"Naše auta byla při startu v Melbourne těžce poškozena. V přední části vozu v případě Péreze, záď u Kobajašiho," poznamenává hlavní designér Sauberu Matt Morris. Přesto oba dojeli do cíle mezi osmi nejlepšími.

Jasno má dle Blicku už i majitel týmu Peter Sauber: "Závod v Malajsii velmi jasně ukázal, jak rychlé je naše auto. Po dvou velmi odlišných tratích máme ujištění, že C31 je úspěchem."


Co stojí za úspěchem Sauberu?
Za jeho rychlost do značné míry může zdařilé řešení výfuků, které po zákazu foukání okopíroval i loni dominantní Red Bull. Podle italského Autosprintu jej brzy napodobí i Ferrari, jehož podstatně vylepšený vůz, který bude otestován v Mugellu, nazývá "Ferrauberem."


"Ferrauber" - Ferrari vylepšené po vzoru Sauberu na fotomontáži Autosprintu
(foto: Autosprint)

Ke zdařilé koncepci Matt Morris dodává: "Museli jsme toho obětovat méně, než naši soupeři." A Peter Sauber s úsměvem pokračuje: "Když jsem viděl, že se Red Bull vydal stejnou cestou jako my, byl jsem si jistý, že to máme správně."

Další trikem Sauberu je otvor v nose hned za schodem v přední části vozu: "Nezajišťuje to vítězství, ale trochu nám to zlepšit časy pomáhá," komentuje Morris.


Díky otvor v nose Sauberu nedochází k problémům se separací proudění vzduchu v horní části
(foto: Sauber Motorsport AG)

Chytrým využitím pravidel jsou i otvory v podlaze před zadními koly, na což si už u FIA soupeři švýcarské stáje stěžovali. V této oblasti se žádné díry nesmí nacházet, jenže v případě Sauberu otvor není zespod viditelný, proto je vše v pořádku.

Ten pomáhá nasměřovat turbulence od otáčejících se kol do méně škodlivých oblastí, kdy by tolik nenarušoval výkonnost difuzoru. Loni zde díky nízko umístěných výfuků nebyl problém, letos se v této oblasti designéři snaží vytvořit vír a dostat do prostoru mezi pneumatikou a vozem vzduch tak, aby difuzor mohl podávat co nejvyšší aerodynamický výkon.

sauber_c31_hole
Chytrý otvor v podlaze před zadními koly pomáhá zvýšit přítlak na zádi vozu C31
(foto: Sauber Motorsport AG)

Difuzor je velmi silným nástrojem. Vytváří přibližně 60 % přítlaku zadní části vozu a funguje s vysokou efektivitou: 10:1 - 15:1 (poměr přítlaku k odporu), zatímco běžné křídlo kolem 3,5:1.

Sauberu vykročil do letošní sezóny s velmi vydařeným vozem, nyní bude otázkou, zda v jejím průběhu udrží tempo vývoje s těmi nejsilnějšími týmy. Pokud by se mu to podařilo, může pomýšlet na uhájení čtvrté pozice mezi konstruktéry, která mu v současné době náleží.

Vytisknout

Diskuze: Na Sauber C31 se snáší chvála ze všech stran. Co stojí za jeho výkonností?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 05.04.2012 18:44 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

Oscar Piastri vyhrál podivný trénink v Suzuce

První trénink přerušen po nehodě, v druhém se víc stálo než jezdilo. Vyhrál ho Piastri

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Marko přiznává, že má Red Bull co dohánět

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

  2. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud