Force India VJM03 - Změny od představení vozu po Čínu

Michalis K. / Petr Hlawiczka, 19. května 2010, 16:00 Google+

Force India si již třetím rokem staví vlastní auto pro seriál Formule 1. Dnes se podíváme na to, jak se změnil jejich monopost od slavnostního představení začátkem roku po Velkou cenu Číny.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 20.05. 06:03) Napište svůj názor
Force India

Force India | foto: Sahara Force India

Sdílejte článek

Indická stáj, která svůj nový monopost VJM03 slavnostně představila 9. února, dělá neustále pokroky. Zatímco loni s VJM02 v Belgii všechny šokovala svou rychlostí a získala své první body, během posledního víkendu v Monaku poprvé ve své historii bodovala s oběma vozy. Na co se tým v úvodu sezóny zaměřil a jak vyvíjel svůj vůz?

Vylepšení od představení vozu:
vmj03_bahrajn
1. Nos s novou zvednutou špičkou
2. Nové bočnicové panely
3. Přepracovaná zadní část s novým zadním centrálním otvorem nad difuzorem
4. Symetrické chladící otvory kolem kokpitu
5. Výřezy po obou stranách krytu motoru, které byly zkoušeny během zimního testování, ale
    v Bahrajnu se neobjevily

Vylepšení po Bahrajnu:
vmj03_australie
1. Upravené nosníky předního křídla
2. Nový tvar zadního křidélka nad difuzorem (beam wing)
3. Zrušeny chladící otvory v oblasti kokpitu

Vylepšení po Austrálii:
vmj03_malajsie
1. Chladící otvory pouze na levé straně kokpitu
2. Obdélníkový otvor v horní části vpředu na bočnicích - podobný zkoušel McLaren během zimních testů
3. Asymetrické otvory v oblasti výfuků (levá strana je větší)

V Sepangu se tým zaměřil hlavně na chlazení vozu - nedostatek času týmům včetně Force India neumožnil přivézt nové díly.

Vylepšení po Malajsii:

vmj03_cina
1. Uchycení zrcátek ke kokpitu
2. Lehce upravené zadní křídlo
3. Symetrické otvory v oblasti výfuků
4. Zrušení otvoru na přední straně bočnic
5. Žádné otvory v oblasti kokpitu

 

Nos

vmj03_nos1

Tým během zimních testů nasadil zcela přepracovaný nos. Ten nový byl zaoblenější a zvednutý více vzhůru, aby pod vůz mohlo proudit více vzduchu.

vmj03_nos2

V Melbourne tým navíc přidal nové nosníky předního křídla, které lépe směrují vzduch vstupující pod nos. Podobný design zvolil také Mercedes pro závod v Barceloně.

 

Zrcátka

zrcatka_vjm03

Force India změnila chycení zrcátek o jeden závod dříve, než bylo oficiálně nutné. Nyní jsou upevněna k zubatému horizontálnímu křidélku vedle kokpitu.

zrcatka_vjm03_b

Zrcátka uchycená na bočnicových panelech, s čímž přišlo jako první Ferrari v roce 2006 (248 F1), letos FIA zakázala kvůli špatné zpětné viditelnosti, kterou poskytovali jezdcům.

Otvor pro vstup vzduchu nad motorem, zadní část

vmj03_airbox

Hlavní otvor vpředu (1) přivádí vzduch k motoru, zatímco další dva dodatečné otvory (2) vedou vzduch k chlazení převodovky. Horký vzduch z oblasti převodovky potom vystupuje zadním centrálním otvorem nad difuzorem.

beam_wing_vjm03

beam_wing_vjm03_B

Nové spodní zadní křídlo (beam wing), které tým použil v Austrálii, je položeno níže a má nově tvar obráceného písmene V. Ve srovnání se starším řešením tolik nebrání proudění horkého vzduchu ze zadního otvoru.

Zadní křídlo

vmj03_zadni_kridlo

1. Tři horizontální výřezy v horní části jeho bočnice pomáhají snížit turbulence a odpor, který vytváří
    proud vzduchu při nárazu na hlavní profil křídla po jeho stranách.
2. Díky zakřivené přední hraně bočnic proudí kolem horních závěsů čistější vzduch. Dochází také
    ke snížení odporu a turbulencí. Vedlejším efektem je narušení vzdušného proudu směřující ke
    spodnímu profilu (beam wing) díky vírům, které vytvářejí otáčející se kola, obzvlášť v zatáčkách.
3. Černě zbarvená Gurneyho klapka na horní hraně profilu zvyšuje generovaný přítlak za velmi malého
    zvýšení odporu.
4. Jeden pilíř, jenž zvyšuje tuhost zadního křídla

zadni_kridlo_cina

V Číně tým nepoužil Gurneyho klapku na zakončení hlavního profilu, aby mohl dosahovat vyšší rychlosti na velmi dlouhé rovince tamějšího okruhu.

 

Chlazení monopostu
Chlazení je pro vozy F1 životně důležité, proto mu týmy věnují v teplejších podmínkách velkou pozornost. Mnoho otvorů na jedné straně stranu vytváří nežádoucí turbulence a zvyšuje aerodynamický odpor, na straně druhé pomáhá zvýšit spolehlivost. Chlazení nabývá ještě větší důležitosti u vozů s zužujícími se bočnicemi v zadní části. Force India stejně jako všechny ostatní týmy experimentovala s různými konfiguracemi chladících otvorů. Podíváme se, které vybrali pro jednotlivé závody.

V horkém a suchém Bahrajnu použili:
1. Symetrické otvory kolem kokpitu
2. Symetricky zvětšené otvory kolem výfuků
3. Centrální otvor nad difuzorem
4. Otvory po obou stranách žraločí ploutve, které se objevily během zimních testů, nebyly v Bahrajnu
    použity

zadni_centralni_otvor
Otvory kolem výfuku a centrální otvor nad difuzorem

kryt_motoru
Výřezy v krytu motoru v závodě tým nepoužil

V Austrálii:
1. Otvory podél kokpitu (viz obr. níže)
2. Zadní centrální otvor nad difuzorem

V horké a vlhké Malajsii:
1. Asymetrické otvory kolem výfuků (větší na levé straně)
2. Centrální otvor nad difuzorem
3. Otvory pouze podél levé strany kokpitu
4. Obdélníkový výřez v horní části bočnic (podobný tomu, který na jaře testoval McLaren)

vjm03_sidepods

K čemu ta asymetrie? Výřez v horní části levé bočnice, otvory pouze po levé straně kokpitu a větší otvor kolem výfuku na levé straně pomáhají chladit elektroniku a olejové čerpadlo, které jsou umístěny na levé straně monopostu. Pravá nemá takové nároky na chlazení, proto by bylo kontraproduktivní zvyšovat turbulence a aerodynamický odpor díky nepotřebným otvorům na této straně.

zad_malajsie

 

V chladné Číně:zad_cina1. Symetrické otvory kolem výfuků
2. Centrální otvor nad difuzorem

Vytisknout

Diskuze: Force India VJM03 - Změny od představení vozu po Čínu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 20.05.2010 06:03 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Webber, Mark

Webber: O titulu se nerozhoduje pouze mezi mnou a Vettelem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud