Červená řepa místo chemie? Fyzická příprava Grosjeana má svá specifika

Albert Hadáček, 4. června 2017, 12:09 Google+

Léto je již za rohem a je tak nejvyšší čas ladit formu do plavek. Pokud hledáte inspiraci na cvičební postupy nebo vás jen zajímá, jak se fyzicky připravují ti nejlepší piloti, jste na správném místě.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Romain Grosjean v kvalifikaci v Monaku

Romain Grosjean v kvalifikaci v Monaku | foto: Haas F1 Team

Sdílejte článek

Koncem května začal americký motoristický magazín Motorsport WEEK vydávat seriál rozhovorů, kde představuje trenéry jednotlivých pilotů. Nám fanouškům je tak nabídnut zajímavý pohled pod pokličku trenérského know-how, díky kterému jsou současní piloti ve skvělé kondici.

Dnes se podíváme na Romaina Grosjeana a jeho britského trenéra Dana Simse, který s francouzským pilotem spolupracuje poslední dvě sezóny. Daniel krom jiného trénuje elitní atlety ve švýcarském Hintsa Performance centru a předloni dokonce absolvoval Ironamana na Havaji, a to v čase pod 10 hodin.

When on your walk back from lunch it starts to rain very very heavily.... ???

Příspěvek sdílený Romain Grosjean (@grosjeanromain),

"Je to mnohem složitější sport, než na první pohled vypadá. Všichni si totiž myslí, že jen řídí auta," objasňuje Sims komplexitu dnešní královny motorsportu. "Když běháte, tak se vám zdá, že je to náročné. Řízení auta je pohoda. Tohle je ale něco jiného. Závodník je takový mix mezi vojenským pilotem a vytrvalostním atletem. Musíte mít dostatečnou výdrž k tomu, abyste vydrželi všechny ty síly, které na vás ve voze působí, a to po dobu hodiny a půl," dodává Sims.

Trenér dnes není pro piloty pouze poskytovatelem nějaké služby. Oba jedinci spolu tráví obrovské množství času během celého roku a je tak běžné, že jsou si pilot se svým koučem velmi blízcí. 

"Musí mi důvěřovat a hlavně věřit tomu, co ho nutím dělat, k tomu aby dosáhl těch nejlepších výsledků. Stejné je to i pro mě, věříme si a vím, že on vždy udělá to, co je potřeba."

Romainův trénink a dieta
Letošek není jen rokem technických změn, ale také rokem změn v samotné fyzické přípravě. Jezdci již nemusí škrtit jídlo jako v roce 2009, kdy byl představen KERS, ale nebyl zvýšen hmotnostní limit. Přes zimu tak jezdci mohli nabrat i nějaké to kilo svalů navíc. 

Na Romaina čekal 14 týdenní plán postavený na dvoufázových trénincích šestkrát týdně. Přehled přesných cviků bohužel Dan neprozradil, ale víme, že se jednalo o mix aerobní a anaerobní aktivity, se zaměřením na výdrž svalů, a to hlavně v  oblasti krku, ramen a středu těla. Do toho si prý Romain zapinkal jeho oblíbený tenis, který považuje za skvělý relax a navíc může trénovat i své reflexy, které jsou pro pilota F1 zásadní.

So cool... #AusGP #r8g #passion #Melbourne

Příspěvek sdílený Romain Grosjean (@grosjeanromain),

Proto byl to tréninku zakomponován neurovizální trénink po vzoru přípravy kosmonautů vesmírné agentury NASA. Romain při tomto typu přípravy používá speciální 3D brýle a velký monitor, na kterém se snaží co nejrychleji reagovat na změny míčku, který mění barvy a svou pozici.

Dalším aspektem, který se změnil, je dieta. Jezdci již nemusí tolik škrtit sacharidy a během náročné zimní přípravy si mohli dopřát i kus pořádného žvance.

"Kdybyste se mě zeptali loni, tak bych vám řekl, že příprava je hodně podobná tréninku boxerů a žokejů. Ti si totiž musejí hlídat váhu, což omezuje možnosti při volbě metodiky, a hlavně pak příjem jídla. Pokud nemohou sv tělo dostatečně nakrmit, tak se od nich nedají čekat maximální výkony. Letošek je v tomto volnější," komentuje Sims.

Jednou z dalších vychytávek, kterou Grosjean konzumuje před výkonem, je červená řepa, která díky obsahu NO pomáhá s roztažením žil a tím se zlepšuje prokrvení. Na stejném principu fungují i předtréninkové přípravky, které využívají kulturisté k dosažení maximální pumpy.

Během roku již jezdci pouze svou kondici udržují, objem tréninků je kvůli nabitému kalendáři menší, ale intenzita zůstává. Během víkendů pak jezdci jídlo opět lehce škrtí a snaží se odbourat většinu vody, která se drží v podkoží. Jedná se o nejrychlejší metodu při krátkodobé redukci váhy. Například boxeři jsou před vážením na zápas schopni shodit i 10 kilogramů během jednoho dne.

Život trenéra ve Formuli 1
Dle Daniela Simse je největší překážkou doba. Ve Formuli 1 neexistuje jeden vrchol sezóny a pilot se musí držet v maximální připravenosti od dubna do listopadu. 

"Baví mě ta výzva. Musíme být ve vrcholné formě dvacetkrát do roka, musím si být vždy jistý, že je co nejlépe připraven, kdykoliv nasedne do auta. Pro mě osobně je to hlavně o dobře vyvážené přípravě, není to jen o fyzické stránce věci. Je tu psychika, biomechenika a další aspekty. Pokud chcete předvádět maximální výkony, je třeba dbát na všechny tyto aspekty a další specifika samotného závodění," zamýšlí se Sims.

A co na svého trenéra říká Grosjean? "Spousta lidí se nad tím zaráží. Proč vlastně trénujete? Zažívat přetížení 7 G po dobu 55 kol a jezdit na limitu auta je stejně náročné jako běžet půlmaraton. Je to velká dřina a musíte se pořád soustředit. Trenér hraje v přípravě obrovskou roli. O víkendu sice netrénujeme, ale je to můj parťák. Pořád mě sleduje a usnadňuje mi život. Každým závodem se naše partnerství zlepšuje."

Na závěr dal Sims pár rad pro nadšence, kteří by jednou rádi působili jako trenéři v oblasti motorsportu. "Je to mnohem náročnější, než jsem si na začátku myslel. Musíte dobře vědět, jak tělo ve voze pracuje. Navíc musíte čerpat informace z podobných sportů. Já jsem dříve hrával klasické týmové sporty a pak se sám věnoval vytrvalosti. Je třeba mít dobrý rozhled, toto odvětví se hodně vyvíjí a mění. Pokud tady chcete dělat, musíte si za tím tvrdě jít," zakončuje trenér Romaina Grosjeana. 

Vytisknout

Diskuze: Červená řepa místo chemie? Fyzická příprava Grosjeana má svá specifika

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Fernando Alonso v rozhovoru s Mariem Andrettim

Alonso teď akorát marní svůj čas, tvrdí Mario Andretti

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud