"Jeden z finančně nejsilnějších" - Lotus, objevil konstrukční chybu v šasi, už ji neopraví

Petr Hlawiczka, 9. září 2014, 06:55 Google+

Šéf Lotusu Gerard Lopez přiznává, že v průběhu letošní sezóny objevili v šasi konstrukční chybu, kterou již letos nebudou schopni vzhledem k omezeným zdrojům a testování opravit. Z pohledu financí na tom podle něj patřím "mezi jeden z nejlepších týmů."

Počet komentářů:  12 komentářů (Poslední 15.09. 06:22) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Gerarde, Lotus čelí každý závodní víkend dramatickým okamžikům. Kdy skončí ty špatné dny?
Gerard Lopez: Jakmile získáme lepší výkonnost. Měli jsme na počátku spoustu problémů s pohonným ústrojím a pak jsme nějak uprostřed sezóny přišli na to, že máme některé další potíže s šasi. Ty jsou pro nás letos celkem obtížně řešitelné. Ale je fajn, ž jsme na ně přišli před tím, než jsme začali s vývojem příštího auta. Ve zbytku sezóny se tedy pokusíme zachránit, cokoliv se bude dát. Ano, bude to těžká sezóna až do konce.

Při pohledu z vnějšku se dá předpokládat, že má Lotus tři problémové oblasti: motor, jezdce a finance. Která je nejpalčivější?
GL: Začněme u té poslední: u financí. My v podstatě každý rok zveřejňujeme výsledky a letos to máme v podstatě vyrovnané, dokonce jsme mohli dosáhnout zisku. Řekl bych tedy, že jsme z pohledu financí jedním z nejlepších týmu. Tato část je na odpověď tedy nejjednodušší. Jen počkejte, až za jeden či dva týdny zveřejníme naše čísla.

K pilotům: nejsme s nimi nespokojeni, jen jsme jim dali auto, které se těžko ovládá. Jak už jsem řekl, přibližně v polovině sezóny jsme přišli na problém s šasi, který se projevuje obzvlášť v pomalých zatáčkách. Auto proto není dobré.

To se přenáší do jejich sebevědomí, které postrádají, což práci ztěžuje. Loni jsme viděli, že byl Romain [Grosjean] na úrovni Kimiho [Räikkönena] a nikdo jej nezpochybňoval. Pastor [Maldonado] je jedním z mladých pilotů, kteří vyhráli velkou cenu. Jezdci jsou tedy dobří - my jsme jim zkrátka nedali dost dobré auto na to, aby podávali výkony na svých úrovních. Hodně klademe důraz na příští rok, takže uvidíme.

maldonado
Pastor Maldonado byl Lotusem pro sezónu 2015 již potvrzen, totéž se očekává v případě Romaina Grosjeana, pokud se nerozhodne kvůli slabším výsledkům odejít jinam (foto: Lotus F1 Team)

Hodně se psalo o tom, že Lotus bude příští rok závodit s pohonnými jednotkami Mercedesu. Máte smlouvu podepsanou? A co to bude znamenat z pohledu pracovní zátěže přes zimu?
GL: K tomu nemůžu nic říci.

Překonal Red Bull mnoho nedostatků pohonné jednotky Renault díky finančním zdrojům, zatímco se Lotus propadl?
GL: Myslím, že to souvisí s několika věcmi. Ta první se týká šasi. Red Bull je v posledních letech - včetně tohoto roku - tím nejlepším týmem.

Lotus byl ale po stránce šasi loni dobrý - přišli jste o všechno během jedné zimy?
GL: Ano, byli jsme dobří, ale dopustili jsme se chyby. Udělali jsme jednu konstrukční chybu, o které jsme doufali, že nám vlastně pomůže. Jsme ve stejné situaci jako před třemi lety, kdy jsme přišli s výfuky ústícími vpředu a prožili příšernou sezónu.

Situace se opakuje: učinili jsme rozhodnutí, a to se nevyplácí - vlastně má úplně opačný účinek. Šlo o špatnou volbu, která vede ke špatné sezóně - bez ohledu na motor. To, že má Renault nyní tým číslo jedna [Red Bull] - a nyní to oficiálně přiznávají - je také součástí našeho problému.

Tvrdíš, že jedničkou Renaultu je Red Bull, navíc dodávají také jejich sesterskému týmu Toro Rosso. S pozicí "třetího týmu" nemůžete být spokojeni, obzvlášť když nevíte, nakolik se v roce 2015 zlepší. Nenutí vás to k hledání alternativ?
GL: Nebudu to komentovat. Ale ano: je pravdou, že jiné motory vedly v případě jiných týmu k úspěchu.

Co znamená nejistota v oblasti motoru pro vývoj příštího vozu?
GL: Jak už jsem řekl, nebudu o motoru hovořit, ale naše auto pro rok 2015 jsme začali vyvíjet už v polovině května. Poučili jsme se z problémů, které jsme měli s šasi. Ale to, co budeme mít na zádi našeho vozu, nebudu komentovat (smích).

grosjean
Romain Grosjean s balíkem pro nízký přítlak v Monze (foto: Lotus F1 Team)

Takže se v této sezóně musíte držet vozu, který máte, přesto že jste ho postavili špatně?
GL: Ano, v podstatě je to tak. Jste omezeni v oblasti času, který můžete trávit v aerodynamickém tunelu, nejde však o ten hlavní rozhodující faktor. Tím je testování - čas na dráze. Pokud bychom byli omezeni tak, že by nebyl možný žádný šílený vývoj, ale pouze měřitelný vývoj a dobré testování, pak by měřitelný vývoj představoval dobrý vývoj.

Momentálně nasazujeme kolem 20 balíků za sezónu. To je hodně - a také to hodně stojí. A my stále nemáme dobré výsledky. Důvodem je to, že když něco přivezete, přijdete až v pátek během závodního víkendu na to, jestli to funguje - což je kontraproduktivní.

V šampionátu jste osmí. Při vynaložení velkého úsilí byste mohli skončit sedmí - to není skvělá situace.
GL: Jak už jsem řekl, rok 2014 je takový, jaký je. Nejsme v pozici, ve které jsme byli očekáváni. V továrně máme 470 lidí, takže jde stále o velký tým. Máme dva roky starý aerodynamický tunel, dva roky staré CFD - veškeré věci, které potřebujete k soutěžení.

Do současného stavu nás dostala ta chyba na straně šasi a my ji rozhodně nechceme udělat znovu. Netvrdím, že příští rok budeme bojovat o titul, měli bychom se ale dostat tam, kde jsme byli v předchozích dvou letech.

Podržíte si své dva piloty pro příští rok?
GL: Existuje vysoká šance na to, že tomu tak bude. Jeden - Pastor - už byl potvrzený, a Romain má svou smlouvu. Není tajemstvím, že od ní může vzhledem ke špatným výsledkům odstoupit. Jsem si ale dost jistý tím, že zůstaneme u toho, co máme.

Vytisknout

Diskuze: "Jeden z finančně nejsilnějších" - Lotus, objevil konstrukční chybu v šasi, už ji neopraví

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 12, poslední 15.09.2014 06:22 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 12 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

Oscar Piastri vyhrál podivný trénink v Suzuce

První trénink přerušen po nehodě, v druhém se víc stálo než jezdilo. Vyhrál ho Piastri

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Rosberg, Nico

Prost: Hamilton a Rosberg spolu můžou u Mercedesu ještě tři roky vydržet

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

  2. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud