Renault o potížích v Jerezu: V čem byl problém a proč ho nezachytili dříve?

Jana Šrámková, 1. února 2014, 10:58 Google+

První testy v Jerezu Renaultu, který dodává nové turbo motory V6 celkem čtyřem týmům F1, nevyšly. V čem byl problém a proč na něj nepřišli už při testech na dynamometru? O tom pověděl více zástupce ředitele - Rob White.

Počet komentářů:  25 komentářů (Poslední 03.02. 09:47) Napište svůj názor
White, Rob

White, Rob | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Týmy s motory Renault toho v Jerezu příliš nenajezdili. V čem byl problém?
Rob White: Nenajezdili jsme dost kilometrů a když už jsme vyjeli na trať, nebyly to akceptovatelné výkony. Důvody potíží nejsou úplně jasné: neexistuje jedna část nebo systém, který by způsoboval problémy. Řada souvisejících věcí byla problematická, v principu se to týkalo kontroly a fungování několika sub-systémů pohonné jednotky aut.

Například během prvního dne byl problém se sub-systémem kolem ERS, který nezahrnoval potíže s baterií či fungováním baterie - šlo o elektronickou součástku, která byla v sousedství ERS. Poté jsme měli potíže s turbem a se systémem zvýšení tlaku, který ovlivnil související systémy řízení motoru a následně vyvolal mechanické selhání.

Jak jste v Jerezu postupovali při nápravě?
RW: Mezi prvním a druhým dnem, s pomocí Red Bullu, jsme na zbytek testů pomocí hardwaru objasnili problém s ERSem. To pokračovalo i ve zbývajících dnech. Souběžně s prací v Jerezu tým ve Viry testoval na dynamometru, zjišťoval problémy a hledal jejich řešení.

Identifikovali jsme hlavní problémy s turbodmychadlem a přešli jsme k řešení, které bylo poprvé vidět na konci třetího dne a během čtvrtého dne byly novinky nasazeny na tři vozy. Tak jsme minimálně našli výchozí bod, na kterém jsme mohli stavět.

Proč se tyto problémy neobjevily už na dynamometru?
RW: Věřili jsme, že naše výchozí konfigurace byla hlavním startovním bodem pro využití na dráze, ale to se ukázalo jako špatný předpoklad. Udělali jsme testy na dynamometru v podobných podmínkách s několika problémy.

Nyní víme, že rozdíly mezi testy a auty jsou větší, než jsme očekávali. A v důsledku toho byly naše poznatky nekompletní a nedokonalé. Naším cílem bylo jezdit a je frustrující, že musíme čelit těmto potížím, které jsme měli doladit na dynamometru a které nám znemožnily využít tuto vzácnou příležitost se něco dozvědět.

Motorům Renault v Jerezu chyběla spolehlivost. Do Bahrajnu však očekávají nápravu (foto: Renault Sport F1)

Dozvěděli jste se něco z onoho omezeného testování?
RW: Rozhodně, v tuto chvíli je každý kilometr velmi cenný. Pochopili jsme, že když vozy vyrazily na trať, nejely na akceptovatelné výkonnostní úrovni. Jsme daleko za plánem a přípravami - především kvůli změnám, ke kterým jsme přistoupili - ale každá informace je důležitá.

Při řešení problémů jsme se posunuli od nastavení, se kterým jsme byli spokojeni a to vyústilo v relativně pomalé časy. Ale najeté kilometry nám poskytly možnost pochopení problémů, kterým čelíme. Rozhodně očekáváme, že budeme mít k dispozici konečné řešení včas do dalších testů v Bahrajnu.

Měl každý váš tým stejné problémy?
Pár problémů bylo společných, protože pohonná jednotka má stejnou specifikaci ve všech vozech, liší se jen malými instalačními rozdíly. Některé problémy se objevily jen u jednoho typu instalace, ale je naší zodpovědností se vypořádat se všemi potížemi.

Obecně jsme tyto jednotlivé problémy pochopili, pracovali jsme na nich a všechny tři týmy něco odjezdily. A i přes to, jak to vypadá, jsme učinili pokrok. Nepřišli jsme na žádné další vážné problémy, i když kvůli limitovanému času na trati si nemůžeme být úplně jisti.

Co přijde na řadu teď před testem v Bahrajnu?
RW: Máme před sebou obrovský seznam věcí, co je třeba udělat, a hodně položek, které byly v plánu v Jerezu, se nám nepodařilo odškrtnout. Na řadě je pochopitelně identifikace kořenů problémů, které se objevili, nalezení řešení a potvrzení pokroku, abychom byli sebejistější a abychom Bahrajn zvládli v normálnějších podmínkách. 

Obáváte se toho, že specifikace motoru se začátkem sezóny zmrazí?
RW: Konečný termín pro homologaci je stanoven na konec února, což je důležité kvůli pravidlům. Od té chvíle jsou změny povoleny pouze po schválení od FIA. Změny nejsou zakázány, ale podléhají sportovním regulím a na toto datum bychom se neměli upínat. 

S ohlédnutím na první testy, stále se vám nová pravidla líbí?
RW. Ano, určitě. Nová pravidla ohledně motorů jsou nejen obrovskou výzvou, ale také příležitostí. A je důležité postavit F1 zpět do čela technologického vývoje. Máme nezbytné nástroje a odhodlání uspět.

Krok, který musíme učinit, abychom se dostali na přijatelnou úroveň výkonů aut, je větší, než bychom si přáli. Je nepřijatelné, že jsme nebyli schopni problémy zmírnit dostatečně, aby naši partneři mohli najet kilometry dle potřeby. Tvrdě pracujeme, abychom to včas před Bahrajnem napravili a to je naším cílem. 

Vytisknout

Diskuze: Renault o potížích v Jerezu: V čem byl problém a proč ho nezachytili dříve?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 25, poslední 03.02.2014 09:47 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 25 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

Shrnutí testů v Jerezu: Nejrychlejší Magnussen, nejvíce kol ujel Rosberg s…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud