Šéfka aerodynamiky Lotusu exluzivně pro F1news.cz: Nahradit větrný tunel CFD zatím nelze

Petr Hlawiczka, 14. října 2010, 16:20 Google+ Exkluzivně

Přinášíme vám rozhovor s Marianne Hinsonovou, šéfkou aerodynamiky Lotusu, která k týmu přestoupila letos z Force Indie. Krom zajímavostí o své práci prozrazuje, jak simulují pneumatiky, kolik kapacit věnují vývoji předního křídla, kdy poprvé poznali, jak funguje F-kanál McLarenu, nakolik se dá spoléhat pouze na CFD a na kterém místě by chtěli příští rok skončit v šampionátu.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 14.10. 19:47) Napište svůj názor
Team Lotus logo

Team Lotus logo | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

English versionEnglish version

Už sis plně zvykla na nový tým?
MH: Myslím, že jsem si zvykla docela rychle. Pomohlo mi, že jsem už spoustu nynějších kolegů v Lotusu znala z dřívějších týmů. Cítím se, jako bych zde byla už více než 6 měsíců!

Jak vypadá tvůj normální pracovní den?
MH: Začínám v 8.30 hod ráno vyřizováním emailu. Následují dvě či tři schůzky, některé s dalšími odděleními a některé s týmy, které se mnou pracují na aerodynamice. Aero-tunel je v Itálii, spousta komunikace s tamějšími inženýry probíhá skrz emaily a reporty, trávím tím tedy hodně času každý den.

Obvykle strávím trochu času s konstruktérem či aerodynamikem, jenž má na starosti některé návrhy. Momentálně obvykle končím kolem 8 hod večer, doufám však, že to takto nebude trvat dlouho.

Kolik žen pracuje v aerodynamickém oddělení Lotusu?
MH: Momentálně tady máme ještě jednu holku. Jmenuje se Teh, je to CFD konstruktérka. V Lotusu jinak pracuje několik dalších žen, v aero-tunelu v Itálii taktéž.

Je v F1 těžší uspět pro ženu? Dají se skloubit rodinné povinnosti s tak náročnou prací?
MH: Musíte být hodně splachovací a snášet spoustu vtipů. Jen velmi zřídka jsem se však setkala v práci se sexuálními narážkami, snad je jednou či dvakrát za deset let – a nemyslím si, že by mě to nějak zbrzdilo. Rodinu zatím nemám, můj snoubenec pracuje také v Lotusu – jsme tedy ve stejné situaci a o domácí práce se dělíme.

Jaké auto vlastníš? Která značka je tvá oblíbená?
MH: Máme Toyotu Yaris. Pokud bych neměla hledět na peníze, moc ráda bych Aston Martin!

Když jsi nastoupila do Lotusu, říkala jsi, že se všichni snaží chovat slušně a nenadávat – změnilo se něco nebo jsou všichni chlapi kolem pořád tak slušní?
MH: Myslím, že si na mě zvykli a své chování kvůli mně nezměnili, ostatně – tak by to mělo být.

marianne1

FIA představila v Belgii přísnější zátěžové testy předních křídel – museli jste něco měnit na svých křídlech? A museli jste něco měnit před dalšími novými testy v Monze?
MH: Na předních křídlech jsme nic neměnili. Podlahu jsme drobně upravovali.

Minule jsi nám řekla, že pro tebe jsou z pohledu aerodynamiky na monopostu F1 nejzajímavější pneumatiky, které se velmi obtížně simulují. Co děláte pro to, abyste v této oblasti získali co nejpřesnější výsledky? Jak se to dá simulovat – lze-li to vůbec? Máte v tunelu pohyblivou podlahu?
MH: V tunelu máme pohyblivou podlahu, také zmenšené pneumatiky od jejich výrobce. Tlačíme je směrem k pohyblivé podlaze a natáčíme je, aby co nejvíce odpovídaly reálnému chování.

Obdrželi jste od Pirelli nějaká data po jejich prvních testech?
MH: Ano, dostali jsme od nich nějaká data a máme první pneumatiky pro aero-tunel.

Můžeš prozradit něco o chystaných novinkách pro monopost T127? Dočkáme se letos ještě něčeho?
MH: Ne, nechystáme pro T127 už nic nového, protože se již plně soustředíme na auto pro rok 2011.

Přední křídlo je v F1 velmi důležité – kolik práce věnujete v Lotusu tomuto prvku?
MH: Věnujeme mu přibližně 25% naší kapacity. Protože je na přídi, tak samozřejmě ovlivňuje důležité proudy, které spolupracují se zbytkem monopostu – je proto velmi důležité. V letošní sezóně jsme na něm provedli velké změny a několik drobnějších.

marianne2

McLaren letos představil F-kanál: nepohrávali jste si někdy v minulosti s podobnými systémy či nápadem v předchozích týmech (Jordan, Toyota, Force India)? Jedná se opravdu o nový koncept?
MH: V žádném z předchozích týmů, v nichž jsem působila, jsme nepracovali na fluidických přepínačích, dokud jsme je neviděli u McLarenu. Hovořili jsme o podobných konceptech, ne však o této implementaci. Myslím, že tím překvapili téměř všechny!

Kdy jste si uvědomili, jak to McLarenu funguje? Všimli si vaši inženýři něčeho zvláštního na datech, když jste je sledovali na tratích? Nezdál se vám divný ten výřez v horní klapce zadního křídla při první prezentaci MP4-25? A nezvažovali jste také vývoj F-kanálu?
MH: Bylo nám jasné z jejich maximálních rychlostí, že dělají něco chytře. Nemuseli jsme nikterak podrobně zkoumat jejich zadní křídlo ani záběry pilotů z kokpitu, abychom na to přišli.

V Lotusu máme omezené zdroje, co se týče aero-tunelu, navíc máme mnohem více práce na základní aerodynamické výkonnosti monopostu. Vývoj F-kanálu by ubral  mnoho času a zdrojů z normálního vývoje – to všechno navíc pro něco, co bude příští rok zakázáno. Proto jsme se rozhodli nejít touto cestou.

Virgin své auto vyvíjel pouze digitálně – bez jakéhokoliv času v aero-tunelu – co si o tomto konceptu myslíte? Je už CFD tak vyspělá, že se na ni týmy F1 mohou plně spolehnout při stavbě vozu?
MH: CFD se stává čím dál tím dokonalejší a přesnější. Je to velmi mocný nástroj, protože vám dává více dat než aero-tunel, a umožňuje vám “vidět,“ co vzduch dělá. Ještě to ale na nahrazení aero-tunelu není.

Jaké jsou vaše cíle pro příští rok a co se v Lotusu ještě změní?
MH: Tým si dál ambiciózní cíl – získat osmé místo v šampionátu. Pro zcela nový tým, vybudovaný od minulé zimy ve velmi krátkém časovém období z ničeho, to podle mě bude skutečný úspěch, pokud budeme příští rok závodit s některými ze zavedených týmů. Naše aerodynamické oddělení se neustále rozrůstá, takže bych ráda zaplnila všechna prázdná místa.

Vytisknout

Diskuze: Šéfka aerodynamiky Lotusu exluzivně pro F1news.cz: Nahradit větrný tunel CFD zatím nelze

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 14.10.2010 19:47 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Red Bull RB6 - Vývoj výfuků od představení vozu po Japonsko

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud