Kivi ve znaku: Počátky stáje McLaren (2/6)

iM3, 2. dubna 2013, 17:32 Google+

Druhý díl příběhu o stájí McLaren

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 03.04. 21:52) Napište svůj názor

Sdílejte článek

NA VLASTNÍ NOHY
V dobách před založením týmu byl Bruce McLaren tichým učedníkem zkušenějšího Jacka Brabhama, s nímž strávil několik let ve stáji Cooper. Bruce dlouho dobu držel rekord nejmladšího vítěze závodu grand prix. Na nejvyšší příčku poprvé stanul v Sebringu roku 1959 ve věku 22 let.

Bruce McLaren byl rychlým pilotem, nijak zázračně výjimečným, ale rychlým určitě. Mimo kokpit působil plaše, on byl však více tichý než plachý. Vyzařovalo z něj charisma, kterým upoutal pozornost okolí a díky němuž se dokázal obklopit těmi správnými lidmi. Právě v tom se skrýval největší klad jeho osobnosti.

Nejprve hájil barvy týmu Cooper, kde sdílel radosti i starosti britské stáje spolu s Jackem Brabhamem. Jenže Brabham zavčas rozpoznal hrozbu sestupné tendence Cooperu a vzal nohy na ramena. John Cooper po jeho odchodu zuřil. Brabhamovi poodkrýval zákulisí řízení týmů a nabyté zkušenosti pak Australan využil k založení vlastní stáje. Poučený Cooper před Brucem skrýval citlivé technické i organizační detaily. Bruce však ledacos pochytil, prošel Brabhamovou školou. Harmonický tandem učitel a učedník fungoval tři roky. V roce 1960 odešel Brabham a nedlouho po něm McLaren.

Prvním impulsem mu byla Tasmánská série vozů formule 1 konaná v zimě 1964/65. Šampionát v domácím prostředí zlákal Bruce natolik, že přemluvil Johna Coopera, aby mu umožnil uzpůsobit cooper technickým pravidlům a postavit se s ním na start tamních závodů.

John Cooper myšlenku posvětil, ale než práce řádně odstartovaly, Cooperův otec Charles do celé akce nepříjemně zasáhl. Oficiální účast v Tasmánské sérii odřekl z finančních důvodů. Ovšem Bruce se snu závodit před domácím publikem nevzdal. Potají se spojil s pilotem Timmem Mayerem, jeho bratrem Teddym (technickým inženýrem) a sekretářem Eoinem Youngem. Jak přestavba cooperů pokračovala, Bruce zjišťoval, že se bez vnější pomoci neobejde. Bylo zapotřebí dát projektu oficiální status. Nejlepší řešení spočívalo v založení regulérního týmu, což krátce na to udělal a dal mu jméno Bruce McLaren Motor Racing. V jeho čele stál sám Bruce, jeho žena Patty McLaren a Eoin Young. Druhou polovinu týmu tvořili bratři Mayerovi.

Do začátku sezóny Tasmanské série byly připraveny dva vozy a tým rozrostlý o čtyři mechaniky mohl vyrazit na dalekou cestu. Bruce šampionátu dominoval a na konci sezony se radoval ze zisku titulu. Stejně starý Timmy Mayer držel před závěrečným dílem průběžné třetí místo. Úspěch malého týmu McLaren byl nečekaný, ale zasloužený. Všichni už se nemohli dočkat chvíle, kdy McLaren a Mayer zakončí poslední závodní víkend a oslaví triumf na jižní polokouli.

Bohužel slávu zastínila tragédie. Timmy v tréninku havaroval, bokem monopostu narazil do stromu a zahynul. Z původně radostného návratu do Evropy se stala cesta plná utrpení. Teddy Mayer ztratil bratra a Bruce velmi dobrého přítele.

Vytisknout

Diskuze: Kivi ve znaku: Počátky stáje McLaren (2/6)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 03.04.2013 21:52 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Webber, Mark

Má Webber nakročeno k Porsche?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud